12 mei 2025, 09:05:54

Valkparkiet blijft schrikken

Gestart door MoonlightLyanti, 12 november 2012, 19:59:33

« vorige - volgende »

MoonlightLyanti

Hoi allemaal,

Ik heb sinds mei dit jaar een valkparkiet, Sora.
Hij is zeer tam enz... en nu is hij door zijn jeugdrui heen en is sinds kort overal bang van...
het is heel raar, hij fluit overdag veel maar toch anders. Hij staat overdag beneden omdat ik dan niet thuis ben.
'S avonds laat ik hem eruit (wat hij bijna niet meer wil) en als hij er dan uit is schrikt hij ineens (geen idee waarvan) en begint te gillen en door mijn kamer te vliegen... dit eindigt vaak tegen mijn raam... of als ik hem net op tijd kon opvangen op de grond.
Maar wat zou dit kunnen zijn?
Zou het te maken kunnen hebben met de pubertijd (hij bijt ook veel meer)
of ergens anders mee?
Ik laat zaterdag zijn vleugels knippen, omdat ik niet zit te wachten op een valkje die zn nek breekt tegen mn raam.

Maar alvast bedankt,

Sarah

Whitney

mmm 's avond je valkje uit de kooi halen is niet zo'n goed idee. Valkjes kunnen niet zo heel goed zien in het donker (of als de zon al wat onder gaat) in tegenstelling tot roofvogels.Vooral Lutino's kunnen schrikken in het donker.Ong. om 6 uur 's middags maken mijn valkjes zich klaar om te gaan slapen. Ik denk dus dat je overdag je valkje los kan laten ^_^. Ik hoop dat dit helpt en anders vraag je het maar aan de moderators die weten veel meer dan mij...
Ik ben niet heel actief op het forum, het kan daarom zo zijn dat je na een lange tijd pas een privébericht van me terug krijgt.

mijn excuses

jfvhl

Dat is helemaal wáár! 's Avonds moeten valkjes niet uit de kooi, ze zouden zich kapot vliegen. Zodra het donker wordt gaan ze bij ons 'op stok' met z'n ± 50-en en gaan ze slapen. En dat geldt voor buiten, maar zeker ook voor binnenvalken.
En dat schrikken, dat is lastig, maar als het donkerder wordt zien ze vaak gewone dingen als bedreigend. En dat vleugels knippen: IK VIND DIT VERSCHRIKKELIJK!!!!! Een tijdje terug 2 valkjes geadopteerd waarvan de een werkelijk heel erg er aan toe was. Ze kan kan nu eindelijk iets vliegen, het komt wel goed want ze is een prachtige sterke meid, maar het heeft lang geduurd, en voorlopig is ze er nog niet, maar het begin is er. De ander was er met een paar maanden wel bovenop, vliegt alleen nog wat a-symetrisch door dat de ene vleugel nog net niet helemaal ok is. Wat een leed met dat knippen, heel hun natuurlijke leven neem je ze af. Zo zie ik dat. Maar ja, ik ben niet het baasje van jouw Sora.
good luck.
Jantina

Gootje1986

dag lieve mensen,

ik zag t kopje valkparkiet blijft schrikken en hoopte eigenlijk de oplossing te vinden maar mijn vraag komt bijna op t zelfde neer maar net effe anders,

ik heb sinds 6 weken 2 valkparkieten erbij (nu 4)
De 2 die die ik al had zijn tam.
De 2 andere heb ik bij een hobbyfokker gekocht uit een buitenhok. een jaar oud.(goed verzorgd)
t punt is dat 1 van de 2 nieuwe begint al goed tam te worden met name t opstappen op de vinger gaat helemaal goed.
de andere kan t opstappen ook prima maar ook overdag steeds de drang vinden om weg te vliegen en niet willen blijven zitten, ook gewoon schrikkerig springen. Ik heb t al geprobeerd met lekkernijen om m te trainen en toch blijft ie t doen.  Aangezien  de vleugels geknipt zijn presteert deze grapjas (binkie) het steeds om op zijn kont te vallen en niet te willen blijven zitten...
Ik ben een volhouder en wil graag alles aanpakken wat maar geprobeerd kan worden....

iemand een idee??\
mvg