welke temperatuur als jullie weg zijn?

Gestart door Inge88, 30 oktober 2012, 19:35:30

« vorige - volgende »

Inge88

Naar welke temperatuur draaien jullie de kachel wanneer jullie weggaan of 's avonds bij het naar bed gaan?
Wij zijn net verhuisd en zijn wat aan het kijken naar de energie / isolatie etc. etc. en nu vroeg ik mij dit af.

Ik draai hem zelf naar 16 graden 's nachts en wanneer we aan het werk zijn / weg zijn. Als we thuis zijn staat hij op 20/21 graden. Zou lager verantwoord zijn ivm het temperatuurverschil voor de valkjes?

sepke

Het temperatuurverschil bij jou is maar heel klein. Mijn valken zitten overdag buiten en s'nachts in de binnenvoliere die alleen vorstvrij is. Nu is het soms overdag 15 graden en s'nachts 4 graden. Dit verschil is geen enkel probleem. Alleen is het de vraag of het verstandig is om de thermostaat nog lager dan 16 graden te zetten. Het weer warm stoken naar 20 graden kost vaker meer dan de thermostaat iets hoger te laten staan. Bij mij bijvoorbeeld staat de thermostaat op 18 graden s'nachts en als we zijn werken.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

BvZwolle

Ik heb ze zelfs in de winter in de buitenvoliere met -15 graden. Ze hebben een binnenhok ter beschikking, waar het zeker 10 graden minder koud is en wind- en tochtvrij, maar ze blijven gewoon buiten. :o
Mijn kakariki's zijn overigens wel trouwe binnenslapers en die kunnen weer heel erg slecht tegen bijverwarmde hokken (2 koppels dood in 1 jaar). :-[
In jouw geval dus gewoon de thermostaat z'n werk laten doen en geld besparen. ;) De valkjes hebben betere kleren dan dat wij hebben, dus maak je daar maar niet druk over! ;D

Rianne

Een binnenhok hoger verwarmen dan 1 a 2 graden kan idd gevaarlijk zijn omdat de temperatuursverschillen anders veel te groot worden. Vorstvrij houden is voldoende. In huis wordt het vaak niet kouder als 15 graden maar bij -20 buiten wil dat nog wel eens lukken. Moet je niet willen hoor. ;) de kachel gaat hier terug naar 15 a 16 graden, ook toen ik nog vogels in huis had.

Patrick

In de buitenvoliere doe ik nooit iets aan als het winter wordt, enkel het voer en water gaan in de winter naar het nachthok omdat dat iets langer verlicht is. De voliere is dus net zo open in de winter als in de zomer.
Het nachthok staat in de bijkeuken gebouwd bij een raam waar een plaat hout tegen zit met een gat erin. De bijkeuken is nooit verwarmd en zelfs in de winter staat daar altijd de deur open ivm de honden die er dan makkelijk in en uit kunnen lopen. Enkel als het overdag enkele dagen achter elkaar min 15 graden overdag is en tijdens de jaarwisseling sluit ik de vogels op in het nacht hok.

Mijn ervaring is dat vogels zelf heel goed om kunnen gaan met bv 20 graden verschil over de dag/nacht mits ze hier altijd mee te maken hebben. Zit een vogel het hele jaar buiten dan wennen ze hier makkelijk aan en zie je ook een dikker verenpak en de weerstand is hoger tov een binnen vogel.

Bij vogels binnen kan een verschil van enkele graden totaal geen kwaad en zou gewoon de kachel op de stand zetten die je zelf lekker vind. Maar zet daarom ook nooit een vogel kooi in de buurt van een kachel of cv (er vlakbij is het altijd warmer als bv in het midden van de kamer).

Oke je vraag hoe warm wij de kachel snachts hebben  staan is meestal 17 graden ;)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Rianne

Hier hebben ze geen beschikking over een nachthok en dat gaat al jaren prima :)