29 april 2024, 11:09:10

Handopfok?

Gestart door Lique, 24 januari 2004, 15:19:52

« vorige - volgende »

Lique

Wat is jouw mening over handopfok?
Vindt jij het normaal, of juist niet?
Is het nodig om een valkje tam te krijgen, of niet?
Waarom doen mensen het, is dat eigenbelang of voor het vogeltje?

Lique

24 januari 2004, 15:25:59 #1 Last Edit: 24 januari 2004, 15:29:55 by Angelique
Ik ben het er niet mee eens, als je zomaar een valkje bij zijn ouders vandaan haalt, om in je eigen belang het vogeltje te voeren.
Veel te vaak gaat het mis, met dodelijk afloop.
Mensen zien dit niet in, en willen het toch blijven doen.
Ook veel mensen kennen het gevaar er niet van.

Om een jong wat bij zijn ouders zit 1 keer per dag een beetje pap te geven, heb ik geen problemen mee.
Zo heeft het jong door, dat de mens zijn vriend is, en dat hij daar ook eten van krijgt.

Alleen moet het jong dan natuurlijk wel weer naar de ouders toe.

Handopfok is eigenlijk niet nodig bij gezonde jonge vogels.
mensen laten zich vaak alleen maar dingen aanpraten.
Het jong zou tam worden door handopfok.
Dat is natuurlijk niet waar.
Het jong wordt afhankelijk, en heeft geen andere keuze. Anders zal hij doodgaan.
Veel jongen hebben een behoorlijk sterkte wil, en zorgen ook dat ze handopfok binnen krijgen.
Alleen zijn er ook jongen, die deze sterke overlevingsdrang niet hebben, en zullen niet van de spuit eten.

Als er vragen zijn over handopfok, gewoon stellen, want veel mensen weten helemaal niet wat dit allemaal inhoudt.
Je kan niet naar je werk, om je vogel een aantal uur alleen te laten.
Mensen besluien te snel om een handopfokvogeltje te kopen.

Sommige mensen willen geen valkje van 6 weken, die nogtam gemaakt moet worden, omdat hier veel werk aan zit.
En handopfok lijkt dan makkelijker.
Dit is niet zo!

Ik heb zelf ook vaak valkjes zelf moeten voeren.
Aan het voeren zelf is er hier nog nooit een doodgegaan, gelukkig. Kropverzuring is doodsoorzaak nummer 1 bij handopfokvogels.

Soms kan je gewoonweg niet anders, een jong wordt verstoten of krijgt te weinig voeding binnen.
Dan kan handopfok een uitkomst bieden. Maar daar is handopfokvoeding ook voor gemaakt.
En niet om het tam te laten worden.

Mijn mening is, een valkje die geen handopfok is gewend, maar regelmatig uit het nest is genomen, om zo aan mensen te laten wennen, is vaak tammer als een valkje die vanaf 3 of 4 weken uit het nest is gehaald, en met handopfok is grootgebracht.

Paul

Hoi Lique,

Ik vind dat het alleen moet als het echt nodig is als de ouders bijvoorbeeld stoppen met voeren of tot bloedens toe de jongen plukken.
Vaak is het in het belang van degene die het valkje neemt en niet in het belang van de vogel.
En als je handopfok doet moet je er zeker alles over weten en niet zo maar wat aanrommelen.
Vaak geven kwekers niet eens een goed advies mee als ze een jong valkje verkopen dat is echt heel erg vaak redden die het ook niet :-(
Ik moet zeggen dat ik hier ook een paar vogels met de hand heb grootgebracht maar wel vanaf een leeftijd dat ze het zeker halen en ik had goeie steun van Cobie die had er al veel ervaring in.
Ze hebben het hier ook alle drie gered.
Ik heb 2 valkjes met de hand grootgebracht en 1 rosella.
Bij de rosella was de moeder doodgegaan en die moest dus wel zelf gevoerd worden.

Groetjes, Paul


Theetje

Hoi Lique,

Handopfok is in mijn ogen alleen noodzakelijk bij erg geplukte vogels, verstoten vogels en vogels waarbij de ouders dood zijn of om wat voor reden dan ook niet voor de jongen kunnen zorgen.

Om op deze manier een valkje tam te maken vind ik vrij riskant. Er is toch nog een groot aantal valkjes dat het niet red. Wel moet ik zeggen dat ik het ook erg afhankelijk vind van de leeftijd. Een valkje dat al 6 weken is geweest en 1 maal per dag moet worden bijgevoerd vind ik nog kunnen, maar zodra ze niet zelfstandig kunnen eten moeten ze bij de ouders blijven.

Tuurlijk worden valkjes tam op deze manier, maar ook erg afhankelijk. Het moet wel een vogel blijven. En uiteraard krijgen ze via de ouders de nodige antistoffen binnen die niet in het handopfokvoer zitten. Laatst op internet een advertentie gezien van valkjes van twee  :o weken die je kon halen en met de hand kon grootbrengen! Dit moet toch eigenlijk niet mogen. Een valkje heeft dan alleen kans op overleven als ie bij iemand komt die echt weet waar ie mee bezig is en niet de eerste de beste geinteresseerde die er eigenlijk niets van weet. Zeer recent hebben we op de chat nog zo'n geval gehad. Spijtig voor de eigenaar is het beestje overleden. Erg vervelend allemaal, omdat de betreffende eigenaar echt haar best deed, maar door verkeerde info van de kweker en weinig ervaring nu haar valkje moet missen.

Het feit dat sommige kwekers deze methode gebruiken als verkooptechniek dat je alleen zo een valkje tam krijgt vind ik walgelijk.

De onervaren mensen die zo'n jong beestje kopen met het idee om lang van hun kleine vriendje te kunnen genieten komen zo bedrogen uit.

Het is een heel verhaal geworden geloof ik, en ik weet zeker dat er mensen zijn die het niet met mij eens zullen zijn, maar toch: Niets gaat boven de ouderlijke verzorging.

Groetjes

Theetje


Andrea

Hallo Allemaal,

Ik zou zelf nooit een valkje met de hand opvoeden, tenzij het echt niet anders kan. Als de ouders bijvoorbeeld niet meer voor het jong kunnen zorgen op een of andere manier. maar ik kweek niet, dus dat is niet voor mij van toepassing.
Zelf zag ik afgelopen herfst een lief cinnamon wildkleur jonkie zitten bij de dierenwinkel. Maar die moest toen met de hand opgevoed worden. Ik had hem toen maar niet genomen. Ik zit overdag vaak op school, en zo'n beestje heeft dan echt je aandacht nodig.
Het beste lijkt mij dat een valkje bij zijn ouders zit en als hij of zij uitgevlogen is kun je hem nog zat tam maken.

GroetjesAndrea

Binkie en Sparkle

Suzanne

Ik ben tegen handopfok, maar op de manier waarop mijn Plukkie groot gebracht is vind ik wel goed. Die werd iedere dag 1 maal gevoerd door de kweekster, en verder deden de valken ouders het zelf. Maar ik denk dat als je een jong iedere dag een keertje in de hand neemt, ze ook behoorlijk tam worden.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

suus

hallo,
Ik sluit me helemaal aan bij de mening van de bovenstaande berichten. Maar wij hebben dus zelf 2 valken, met de hand vanaf 2 weken grootgebracht. dit omdat ze door de ouders waren verstoten. Ik denk dat je er dus soms niet aan ontkomt. Door mijn twee valkjes al van zo jongs af aan te krijgen, gaf het wel een extra dimensie hoor. Maar dit zie ik als geluk bij ongeluk voor de vogels. Niets boven eigen ouders, en de methode van elke dag er even uitgenomen worden door de kweker is een heel goed alternatief.
Overigens ben wel erg trots dat  het ons gelukt is om de valkjes met handopfok groot te brengen zonder al te veel vreselijke dingen, zoals kropverzuring ect ect.
groetjes suzanne (1)
  
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

tommy

ik sluit me bij iedereen aan hoor.
Het is voor mij een drempel om te gaan kweken.
Ik weet niets over handopfok van valkjes. Wat als ik straks een jong heb die niet gevoerd wordt of zo. Moet er niet aan denken.
Grt annemieke