Krijsgeluidjes bij zichzelf poetsen

Gestart door DvE, 19 september 2012, 14:06:51

« vorige - volgende »

DvE

Sinds een paar weken krijst mijn valkparkiet Tommy regelmatig zachtjes als hij zichzelf zit te poetsen. Dan maakt hij van die krijsgeluidjes die hij ook zou maken als hij pijn heeft. Daarom denk ik dat hij zichzelf pijn doet met poetsen.
Herkent iemand dit? Wat is het? Ik heb de 4-jarige Tommy nu 2,5 jaar en voorheen deed hij dit nooit.

Ik zie overigens geen kale plekjes of zo. Toen ik hem net had, had hij wel een plekje net naast zijn nek waar hij van de stress steeds zat te plukken en dat er wat vreemd uitzag. Maar dat plukken aan dat plekje doet hij al jaren niet meer en wat hij nu doet, dat pijngeluidje maken, is echt nieuw. Indien mogelijk zou ik graag tips ontvangen! Alvast bedankt daarvoor!
Hartelijke groeten,
Daphne

Dobby01

Ik herken dit wel, mijn valkje doet dit al sinds ik haar heb. Ik dacht in het begin dat ze misschien beestjes had maar heb nooit wat kunnen ontdekken en wilde haar niet zomaar gaan behandelen met iets van een spray. Haar verenkleed ziet er ook keurig uit. Soms denk ik dat er misschien een pennetje van 1 van haar veren een beetje prikt of dat ze zich gewoon aan zit te stellen.  :D

Maar mocht iemand denken dat er wel iets serieus aan de hand zou kunnen zijn dan hoor ik het graag!

Savanna-c

Mijn valkje doet het ook een soort van piepjes, krijsjes maar niet hard, hij wil dan ook aandacht en gekroelt worden door mijn andere valkje en maaakt de hele tijd krijsjes terwijl hij zich wast om een soort aandacht te vragen wat hij dus niet krijgt van het andere valkje, dus kroel ik hem een beetje hij doet het maar heel soms op 1 plekje op een touw buiten de kooi, ik weet niet of het hetzelfde is als wat dejouwe doet maar demijne doet het om aandacht te vragen aan het valkje...

Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn ?

Jolandaa

Hallo,

Wij herkennen dit ook. Bij ons zijn het ook krijsende geluidjes. Niet heel luid maar wel te horen. In ons geval is het meestal als er inderdaad een veer dwars zit of als ze bloedpennen hebben.

Ze doen zichzelf dan eigenlijk pijn. Zou hetzelfde zijn als wij last hebben van onze voet en hem dan stoten.

Groeten Jolanda

DvE

Bedankt voor jullie reacties met ervaringen!
Ben gerustgesteld te vernemen dat Tommy geen uitzondering is en dat het zeer waarschijnlijk niks anders is dan zichzelf wat te ruw poetsen? Ha, ha!
Hartelijke groeten,
Daphne