14 mei 2025, 21:57:37

Jonge valkparkiet ziek of moe?

Gestart door Maaisiej, 5 oktober 2012, 16:04:32

« vorige - volgende »

Maaisiej

Hoi allemaal,

Voor ik mijn vraag stel even een complimentje voor de site! Heb er heel veel aan gehad tot nu toe :)

Maargoed nu mijn vraag, ik heb sinds een week een jonge valkparkiet gekocht, hij is nu 7 weken oud en krijgt 2 keer per dag met het spuitje voeding.
Het voeden gaat opzich prima, alleen ben ik steeds bang dat hij ziek wordt, ik krijg het voedsel moeilijk uit zijn verenpakkie, toen hij bij ons kwam had hij ook nog aangekoekt voedsel rondom zijn snavel en borst.

De valkparkiet is erg rustig, hij slaapt veel, komt dat omdat hij nieuw is of omdat hij ziek is? Hij zit wel 'bol' als hij zijn ogen dicht heeft enzo en slaapt op 2 poten maar dat deed hij vanaf het begin al. Hij is erg rustig (behalve als hij honger heeft) hij is ook wel erg tam, wilt continu bij je zitten en wordt graag geaaid. Hij maakt ook wel geluidjes en wast zich veel maar de 3 kwart van de dag slaapt hij.

Ik vind het dus moeilijk inschatten wanneer hij nou ziek zou zijn of het rustig zijn/veel slapen komt omdat hij nieuw is.
Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt:)

Patrick

Eet hij tussen de pap voedingen gewoon zaadjes of wacht die steeds op de voeding die jij geeft? Als die zelf zaadjes eet zou ik direct stoppen met het bijvoeren en op diverse plekken in de kooi voedings bakjes zetten met een klein bodempje voeding erin. Zorg altijd dat je op de plek waar je later wilt gaan voeren altijd meer voer inzit zodat ze weten dat daar het meeste eten te halen valt. Je kan later langzaam afbouwen tot ze helemaal thuis voelen en alles weten te vinden qua voeding en water.

Zou voor de zekerheid de borst even voelen. In het midden heb je het borstbeen wat je mag voelen zitten maar......... mag niet als een soort scherp mes aanvoelen.
Voelt het aan als bv een adams appel bij een mens (man met smalle nek/hals) dan is het niet goed. Dan is hij te mager en kan wormen hebben en dan moet je snel ingrijpen en ontwormen op een goede manier.

Voel je het borstbeen wel maar zit er genoeg vlees aan de zijkanten dan is dat 1 zorg minder. Dat mag namelijk en het mooiste is als het vlees er mooi rood/vleeskleurig uitziet door de huid heen. Is het gelig dan is de vogel te vet (even tegen de veren in blazen en je ziet de huid zo zitten op de borst).

Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Maaisiej

5 oktober 2012, 20:53:11 #2 Last Edit: 5 oktober 2012, 20:55:05 by Maaisiej
Ik had inderdaad gelezen over dat borstbeen, dat zit gelukkig wel goed. Hij is eerder te dik dan te dun haha. Hij eet ook goed, twee keer 2,5 spuitje per dag. 25ml dus. De huid ziet er niet gelig uit, is roze/rood.

Wbt de zaadjes, hij knabbelt eraan, eet er 3 of 4 maar verliest dan zijn interesse. Hij eet het ook pas als je het 'm echt voorschotelt, hij gaat er niet zelf naartoe. Hij wilt verder ook (nog?) geen groente en fruit.

De valk heeft trouwens nog geen kooi, hij zit 'los' in mijn kamer op advies van de kweker, zodat hij aan de omgeving went en echt tam wordt/blijft. Ik wilde volgende week ergens de kooi gaan neerzetten. Hij heeft nu uiteraard wel zitstokken en 'speeltuintjes'. En bakjes voer en water.

Maar kan ik dan nu echt ineens stoppen met het spuitje? Ik ben bang dat hij verhongert!

carco

Op advies vd kweker geen kooi???
Beetje vreemd, hoe moet hij dan zelf naar zaadjes gaan zoeken?
Snel een kooi neerzetten en het valkje erin met eten.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Maaisiej

Ik heb nu gewoon 2 bakjes met zaadjes (en een bakje met water) in de kamer staan, bij de speeltuintjes waar hij vaak zit. De rest van de tijd zit hij het liefst gewoon bij je (op dit moment vliegt ie ook op mijn hoofd haha)

Hoe kan ik het beste dan de kooi inrichten? Een paar bakjes zaadjes en wat zaadjes op de grond strooien ofzo?
En moet ik dan het spuitje meteen gaan afbouwen? Is er een soort schemaatje ofzo voor het gewicht van de valk?
De kweker zei dat ik hem kon mailen met vragen, alleen jammer genoeg regeageerd hij al een halve week niet op mijn mails -_-

In ieder geval bedankt :)

Maaisiej

Ik las trouwens ergens dat je voor valkparkieten geen plastic speelgoed in de kooi mag hangen? Klopt dit, en zo ja waarom niet? Mijn grasparkieten bij mijn ouders hebben gewoon plastic speeltjes en die zijn er superblij mee.

Misschien beetje off-topic maar aangezien we het toch even over de kooi hebben dacht ik ik vraag het even :p

carco

Wat is het gewicht van je valkje?

Ik denk dat je even bij dit topic moet kijken:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html

En inderdaad in de kooi met op de grond bakjes voer en aan de tralies. Ook trosgierst, eivoer, brood ed. aanbieden.
Als de kleine er heel de dag uit is leert hij nooit zelf eten. Hij gaat dan ook niet zoeken en zit waarschijnlijk best bij je wat niet de bedoeling is. Kans is ook zeer groot aanwezig dat als hij dan in een kooi moet dit dus echt niet wilt. Je creƫert dan een gillende probleemvogel waar je denk ik niet bepaald op zit te wachten.

En plastic speelgoed niet mogen? Heb ik nog nooit van gehoord en zou ook geen rede kunnen verzinnen waarom dat niet mag?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Maaisiej

Ik heb hem gewogen en hij woog 92 kilo (flink genoeg denk ik?), het was wel een uurtje na het eten.

Maargoed ik zal zo snel mogelijk de kooi neerzetten.
Dat van dat plastic speelgoed staat bij de site van Discus op de checklist voor valkparkiet. Ik vond het ook al vreemd.

Groetjes Maaike

Maaisiej

Ik heb 'm inmiddels in de kooi sinds gisteren. Hij vind het niet leuk, als je 'm erin zet probeert hij door de tralies te kruipen maar al snel geeft hij het op en gaat slapen.

Hij heeft nog niet van zijn eten gegeten, al heb ik van alles hangen en staan, hij heeft 3 bakjes zaadjes, 1 bakje water, 2 stengels trosgierst, brood, sla, komkommer, peer en nog wat gedroogd fruit. Moet genoeg zijn denk ik? :P Hopen dat hij snel gaat eten!