Ondersteboven hangen en vleugels wijd...

Gestart door Savanna-c, 11 september 2012, 19:51:17

« vorige - volgende »

Savanna-c

hallo

Mijn valkparkiet Ruki en Kuifje touwens ook, doen best wel vaak :

Op een touw/stok zitten, en dan ondersteboven hangen met de vleugels wijd en dan een soort van alsof hij spoken ziet met zijn koppie heen en weer, beetje blazen maar niet agressief,

Ruki doet het veel meer, en op een stok of touw, Kuifje doen het alleen op plekken waar hij niet kan vallen (op de kooi, kast enz.)

Het is volgens mij heel normaal want ik zie het bij foto's van andere valken ook wel eens, maar wat betekent het en waarom doen ze dat? Is er ook een naam voor misschien?

Ik hoop dat iemand antwoord weet want ik ben toch wel erg nieuwschierig hiernaar!

Hier een paar foto's:

miep

ik heb ergens eens gelezen dat ze dat ook doen als bijvoorbeeld de douche aanstaat dat ze zich zo hangen om zich goed te kunnen wassen.

verder om hun uit te strekken en indruk te maken (de mannetjes) had ik gelezen

Savanna-c

Okee bedankt hier kom ik ver mee maar ik haar dat vrouwtjes het ook vaak doen...

miep

misschien ook indruk maken ? of gewoon uitstrekken

heb je ze al eens mee onder de douche genomen ?  ;D

Savanna-c

Ja heel vaak maar dat wil hij echt niet en Kuifje ook niet!! Als ik ze wil douschen dan is het wat gevlieg in de badkamer pff

BvZwolle

Dit is een vorm van dominant gedrag en is bedoeld om een bepaald gebied te claimen.
Mijn valken (man en pop) doen dit elke keer als ze de keus op een broedblok hebben laten vallen.
En ze vertonen dit gedrag ook bij regen, maar dan zie je duidelijk dat ze ook gelijk met hun koppies onder de oksels duiken om zich schoon te maken en aangezien ik er even vanuit ga dat je nite de hele tijd met de tuinslang ze staat te besproeien, denk ik dat dit territoriumgedrag is!

Wel verschrikkelijk mooi om te zien, want wt lijken ze groot en stoer op zo'n moment en de tekeningen op de vleugels komen er zo mooi uit!

Savanna-c

Bedankt!!

Ik denk dat ik nu wel meer weet en ten minste weet waarom hij dat steeds doet, die van de foto doet het altijd op de kast en op een klimgeraamte, en de andere (Kuifje) Op de kast en op de kooi, verder eigenlijk nergens dus ja territorium dan denk ik :)

patty

hoi,
ik heb waarschijnlijk één vrouwtje en die doet dat ook.in de kooi soms naar op het vogelhuisje best vaak. tja de mijne is een lutino zoals je weet en daar zit weinig aan verschillende kleuren in. maar het blijft mooi om tezien.  ;D

patty

bvzwolle zou wel eens gelijk kunnen hebben. ik was vandaag de kooi aan het schoonmaken en ja hoor, ze hing ook ondersteboven voor mijn neus. ik was wat aan het veranderen en een ander speeltje er in gehangen...dus ik denk dat ze de kooi aan het verdedigen was. wel grappig. :D

Savanna-c

Ja ik denk het ook dus het ligt ook niet aan het geslacht dan!

lotteeeu

Mijn vogeltje doet dit ook soms en dan word ik echt ongerust ,een keer hing hij echt helemaal onderstebove! heb hem dan ook direkt terug recht geduwd ,want hij was heel hevig aan het fladderen ! beetje raar!

Savanna-c

HEt is niet erg hoor volgens mij betekent dat territorium, als hij zich op die plek niet kan bezeren is het niet erg, gewoon laten gaan, ze kunnen gewoon ondersteboven zitten ze hebben hele sterke poten!

Phinny

die van mij doet dat elke dag! lekker met de vleugels fladderen, denk dat ze dan eigenlijk willen vliegen en op dat moment zitten ze in de kooi en kan dat niet, op die manier strekken ze lekker de vleugels!

Savanna-c

Bij mij doen ze het niet in de kooi, maar echt op precies die plekken, dat is echt hun plekje dan eigenlijk!

Jeroenw

12 oktober 2012, 22:47:34 #14 Last Edit: 12 oktober 2012, 22:49:24 by Jeroenw
HuH ???

Bij Mij doen ze dat als ze me zien en Lisa doet dat weleens
Op mij vinger dan gaat ze onderste boven hangen ze claimt
Mij

Ik dacht dat het meer uitsloven was en indruk maken