10 juni 2025, 09:14:05

Mogelijke evenwichtstoornis?

Gestart door Lyn, 28 augustus 2012, 14:19:41

« vorige - volgende »

Lyn

28 augustus 2012, 14:19:41 Last Edit: 28 augustus 2012, 14:24:04 by Lyn
Hallo allemaal.

Excuseer het lange verhaal, maar het moet wel als ik dit goed wil uitleggen. Begin deze maand heb ik een valkparkietje geadopteerd. De reden daarvoor was; hij was zielig! (Loki is waarschijnlijk een zij maar het hele hij/hem gaat automatisch bij mij).

De plek waar hij geboren is een soort van natuurpark bij mij in de beurt, wat hoort bij de Kinderboerderij waar ik vrijwilligerswerk doe. Vandaar dat ik ook wel eens in dat park ben om te voeren en schoon te maken. Het bestaat vooral uit een hele grote weide met damherten, kippen (worden veel gedumpt daar), pauwen, kalkoenen, ganzen etcetera, en verder hebben we nog zo'n 30 hele grote volieres met Nederlandse oerrassen (kippen) en veel soorten parkiet-achtigen.

Ik kom er niet zo heel vaak maar ik was er om schoon te maken zo'n 6 weken geleden, en zag toen in 1 van de vollieres Loki zitten. Hij zat op de grond en deed geen pogingen om weg te vliegen zelfs niet als ik in de beurt kwam met de hark. De vader en moeder zaten hoog op een tak.
Ik ben gaan navragen bij mijn baas, en volgens hem heeft Loki een evenwichtsstoornis, en is er of mee geboren, of het komt omdat hij op z'n kop is gevallen (hij had een grote kale plek achter op z'n kop tot aan z'n nek hoewel dat nu grotendeels weer is dichtgegroeit met veren, ook heeft hij de kale plek achter z'n kuif maar dat is dus vanwege de kleur). Elke keer als iemand hem probeerde op de tak te zetten bij zijn ouders viel hij er weer af.

Ook werd hij constant omver gelopen door de kippen, en ik vond het gewoon zielig dus daarom heb ik hem meegenomen.

Zoals ik al zei, ik heb hem nu een maand en hij is hartstikke tam. Met 4 dagen zat hij al vrolijk te kwetteren op m'n schouder en met 5 kon hij al mee naar beneden. Bijten heeft hij gelukkig nog nooit gedaan.
In het begin kon hij amper overeind blijven op de zitstokken die ik in de kooi had opgehangen en had hij moeite met het klauteren over de tralies. Ook altijd een hoop gewiebel als hij op m'n hand zat. Dat is allemaal al een stuk minder geworden (oefening baart kunst, hij donderd niet meer naar beneden als hij op 1 pootje op een zitstok zit) maar het vliegen is nog niet verbeterd.

Hij probeert het wel, in de kooi, vanaf de grond, soms probeert hij van mn schouder te springen met altijd hetzelfde resultaat: hij draait alle kanten op, inclusief ondersteboven (!) en stort neer. Voor mij schreeuwt dit inderdaad 'evenwichtstoornis'. Verder is hij gezond, zit goed in z'n veren, heeft normale ontlasting, speelt met z'n speelgoed, kwetterd mee met de muziek en maakt graag nestjes in m'n haar... maar ik ben bang dat als dit zo doorgaat hij zich op een gegeven moment echt bezeert en iets breekt. Vanochtend nog pleurde hij zo van de tafel (op het zachte tapijt gelukkig maar dan nog).

Dus wat zijn mijn opties? Als het inderdaad in z'n kop zit is er dus weinig aan te doen lijkt me, maar zou eventueel kortwieken het ietwat helpen als hij daardoor helemaal de lucht niet meer in komt? Nu komt hij nog de lucht in maar gaat hij dus alle kanten op tot hij neerstort en hij houd het nog geen 10 seconden vol.

Of heeft iemand andere tips die ik kan uitproberen?

Voor hetzelfde geld is het wel gewoon z'n leeftijd, hij werd nog gevoerd door z'n ouders, maar omdat er dus geen verbetering in z'n vliegen zit en hij dus steeds letterlijk van z'n stok af viel... en wiebelen op m'n hand doet hij nog steeds.

Hier een foto, genomen vlak nadat ik hem had opgehaald. Zie z'n kale plek! ;D

mariska79

Poeheey wat een verhaal, wat lief van jou dat jij Loki een kans geef.

Ik kan je alleen helaas niet vertellen wat voor afwijking hij heeft. Wel denk ik dat het niet verstandig is om hem kort te wieken, ook een gekortwiekte vogel wil proberen te vliegen. doordat ze zijn gekortwiekt storten ze ook neer, wat alle gevolgen van dien met zich mee breng.

Ik wil je adviseren om naar een vogelarts te gaan http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm
dit is een link met de bekendste vogelartsen