28 april 2024, 10:58:43

Een nieuw valkje

Gestart door zowe, 24 augustus 2012, 15:49:48

« vorige - volgende »

zowe

Hallo

Sinds drie dagen heb ik, na enkele jaren zonder valkparkiet, terug een nieuwe in huis gehaald. Ik heb hem niet uit een winkel, maar van een oude vrouw die er niet meer voor kon zorgen. Zij had vele vogels in een voliére en ik heb deze eruit gekozen omdat hij zo'n beetje een sukkeltje was. Hij was als enige geknipt (ik denk maar langs een kant?) en kon dus niet vliegen.

Het probleem is dat ik niet goed weet hoe hij eraan toe is. Enkele jaren geleden had ik een valkje uit een dierenwinkel en hij was heel snel tam dus weet niet goed of ik hem hiermee kan vergelijken.
Aran zit sinds zijn aankomst bijna altijd op de grond, hij slaapt veel en bibbert als hij geluiden hoort of als ik in de buurt kom. Ook heb ik gemerkt dat hij zijn ogen ongelijk knippert (ik weet niet of dit normaal is) en zijn rechter oog vaker dicht is als het andere. In de ochtend loopt hij meestal een beetje rond en tegen de avond lijkt hij minder angstig, maar de volgende dag kruipt hij terug in een hoekje en blijft daar angstig zitten.
Hij eet en drinkt wel voldoende.

Heb ik er goed aan gedaan deze stakker in huis te nemen? Of moet ik hem nog wat tijd geven om zich aan te passen?

Hij leeft waarschijnlijk al sinds hij bij deze vrouw aankwam tussen andere vogels en kreeg weinig menselijke aandacht dus is dit voor hem een extra grote en bedreigde nieuwe wereld.

Ik geef in ieder geval de moed nog niet op en geef hem de aandacht die hij op dit moment van me wilt.

Groetjes,
Zoë

animallovertje

weet je misschien hoe oud die is?

ik denk dat hij het helemaal niet gewend is. ik vind zelf dat valkparkieten eigenlijk sowieso met z''n tweeen (of meer) gehouden moeten worden omdat het echte groepsdieren zijn. maar dat is dan weer mijn mening :)

Ik denk dat je hem inderdaad even rustig de tijd moet geven. het is allemaal wel erg spannend als je altijd in een grote voliere hebt gezeten met soortgenoten en dan opeens in een kooi alleen zit.

hoe groot is de kooi waar hij in zit?
en wanneer die slaapt. slaap hij dan op 1 pootje?
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

zowe

1 september 2012, 18:19:02 #2 Last Edit: 1 september 2012, 18:21:24 by zowe
Ik heb eigenlijk geen idee hoe oud hij is.

Mijn zusje heeft een parkietje dus als we weg zijn, zetten we ze altijd samen zodat ze wat gezeldschap hebben. Ik ben erover aan het denken om mss een tweede aan te schaffen, maar las dat dit het proces van tam maken wel verlaagt?

Ik denk dat het voor hem inderdaad allemaal een beetje angstaanjagend is dus geef hem rustig de tijd.

ik denk dat zijn kot volgende afmetingen heeft:
-hoogte - 65 cm
- lengte - 59 cm
- breedte - 38 cm
De hoogte van onderbak is 11 cm .
Aan de bovenkant is ook een poortje dat je kan openzetten met een stok zodat hij erboven op kan zitten.

Als hij slaapt heb ik al opgelet of hij op 1 pootje staat en dit is het geval.

Maar jij denkt dat het aangeraden is een tweede valkje aan te schaffen?