6 mei 2025, 01:28:31

Probleem valkje

Gestart door Liseiya, 9 augustus 2012, 17:14:24

« vorige - volgende »

Liseiya

Hallo,

Wij hebben zo'n beetje 3,5 maand een witmasker gepareld genaamd Jet, geweldig beestje, super lief!
We vonden het zielig voor hem dat hij vooral alleen zat aangezien wij gewoon werken, daarom (en tevens vinden we het ook gewoon leuk) hebben we een maatje voor hem aangeschaft, een Lutino genaamd Mika. Net zoals Jet was Mika kaal op haar acherhoofdje en onder de vleugels, eenmaal thuis aangekomen met Mika kwamen we erachter dat Mika's veren 'kapot' waren aan de punten zegmaar, het was goed te zien bij haar staartveren. Het was misschien niet de beste koop kwamen we achter maar we hadden ervoor gekozen om ervoor te zorgen. Nu is het 2 maanden later, ze is hand tam maar wanneer ze op je hand opstapt wilt ze direct terug naar de kooi en het liefst erin, tevens vind ze aaien totaal niet fijn en probeert weg te komen terwijl Jet rustig blijft zitten en kroelt mee. Jet speelt vaak aan de speeltjes en is altijd bezig met iets, Mika speelt ook wel eens maar zit meestal stil, als we ze op de kooi zetten zit mika altijd in een hoekje.  Tevens is Mika nog steeds kaal op haar achterhoofd, onder der vleugels begint wel wat door te komen.

Hebben jullie tips om Mika's gedrag om te lossen?

Mohammed

Een lutino met een kaal achterhoofdje is geen vogel om mee te kweken dus ik zou het ook niet proberen. Ik heb ook zulke vogeltjes gehad die wel tam waren maar altijd naar de kooi vlogen en erin wouden. Dit lijkt mij geen bijzonder gedrag dus komt wel soms voor. Doe de voer bakjes buiten de kooi en maak het leuker buiten de kooi. Misschien dat ze dan belangstelling toont.

Larissa

Hoi,

De kale plek zal waarschijnlijk altijd blijven er zijn Lutino's die het niet hebben maar de meeste hebben het wel.

Is Mika tam geweest zo ja dan moet hij eerst de kat uit de boom kijken, gewoon door blijven gaan met Jet zo wint Mika zijn nieuwsgierigheid het uit eindelijk en zal deze ook uit zich zelf bij jullie komen.

Buiten de kooi voer ik nooit, puur omdat het terug zetten dan makkelijker wordt.
Je kunt proberen een speel plek te maken buiten de kooi en daar met Jet eerst heen gaan, ik denk vooral dat Mika het niet gewend is.

De kapotte veren zullen met de eerst komende rui er uit vallen en er mooie veren voor terug komen.

S6 met de valkjes