2 mei 2025, 01:34:28

trosgierst vanaf 3 weken?

Gestart door SanneMuis, 23 juli 2012, 20:52:59

« vorige - volgende »

SanneMuis

Ik ga hier even verder op een bericht van mij dat ik in Spoed geplaatst heb http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,40298.0.html

Mijn valkje heb ik inmiddels apart gezet en ga toch maar op 3 x per dag voeden. Nu valt het mij op dat de kleine al echt bezig is met trosgierst, en het lukt hem nog aardig ook. Ook hele kleine paletvoerbolletjes vind die al erg interessant. Eivoer interesseert hem niks.

Is hij niet een beetje jong nog voor trosgierst?
Hij is 29-6 geboren, dus echt nog maar 3,5 week

Even wat foto's van mijn kleine

SanneMuis

Nou even een update van mijn kleine.

De kleine is nu inmiddels ruim 4 weken. Ik voed de kleine 3 x per dag. S'ochtens om 7.00 uur s'middags om een uur or 17.00 en voor de nacht nog een keer.

De kleine is blij als ik er s middags weer ben. Dan heeft hij echt honger en is hij in gewicht ook weer naar 80 gram gezakt. Dan voer ik hem maar aan 10% van zijn gewicht heeft hij eigenlijk niet genoeg. Soms is die krop dan ook in no time leeg. Terwijl ik de pap toch redelijk dik maak.

Bovendien blijft hij zeuren om voedsel en struint hij werkelijk naar alles. Bij een zien van een zakdoekje bedelt hij om voedsel. Hij kroop net al in een lege chipszak op tafel in de hoop er eten te vinden.
Zo voortvarend dat de kleine met trosgierst van start ging, zo moeizaam gaat het nu. 

Met pap geven heb ik overigens ook nog niet gezien dat hij zelf stopt, je zou hem zo het dubbele kunnen geven en dan nog blijft hij zeuren om voedsel. S'ochtens geef ik hem het maximale van 13% maar als het aan de kleine ligt eet ie rustig verder. Zet ik het kommetje waar het voedsel in zit opzij dan rent hij er werkelijk achteraan. Zet ik hem terug in de kooi begint de zoektocht naar zaad. Neem ik hem mee naar boven naar de andere vogels, dan krijst hij gewoon om voedsel, volle krop of niet.

Ergens ben ik bang dat hij dan misschien toch niet genoeg voedingsstoffen heeft dan, Eivoer ziet hij niet zoveel in, zaadjes probeert hij wel maar alleen als ie bij mij zit. Palletvoer krijgt hij nog niet verpulverd.
Maar hij valt niet echt af zit steeds zo rond de 80 gram met lege krop. Maar hij zit al 2 weken op dat gewicht.

Wanneer ik eet, en die kleine zit in de buurt associeert hij dat ook al direct met voedsel.

Altijd honger, altijd willen eten. Net rupsje nooit genoeg. 

smiley

Hallo

Het gedrag wat jij bij hem ziet is normaal gedrag hoor !!
Alles wat beweegt zou eten kunnen zijn ,ik zou hem niet meer dan de 10 % geven per voeding maar er een voeding bij doen .
Dat is misschien wat lastig maar hij krijgt dan gewoon iets meer naar binnen .
De tabel die hier op het forum staat is een richtlijn ,waar je soms iets vanaf moet wijken.
Heb hier zelf wegens omstandigheden een papvalkje van 9 weken die nu nog 4 x per dag pap krijgt .
Je kan hem van alles aan bieden ,en kijk wat hij wil eten .
Trosgierst bruin brood ,grasparkietenzaad ..
En het schreeuwen wat hij doet zal hij ook nog wel een flinke tijd blijven doen .
Is niet altijd van de honger maar meer instinct ,geef er ook niet aan toe !!
Soms schreeuwen ze ook om aandacht ..zo ook die van mij ,ik neem hem dan bij mij en knuffelen vind hij heerlijk en dan wordt hij stil !!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

SanneMuis

Hoi Conny,

Nee het is ook niet zorgelijk en heb het al eens eerder mee gemaakt. Maar zo deze reageert... was met de 2 vogeltjes vorig jaar niet zo extreem. Maar die waren toch al zeker 1,5/2 weken ouder dat ik ze uit het nest heb moeten halen.

Tis niet een zorgelijk  maar wel mega grappig. Werkelijk alles associeert die kleine met voedsel. Zelfs de afstandsbediening hoopt hij voedsel uit te krijgen. Typische eetreflex geluidje doet hij met zn snavel tegen een hoek van de afstandsbediening. zelfs mijn nagels, of een telefoon. Rukt bijna het het bekertje voedsel uit mn handen, zo ongeduldig. Rustig wachten...?? wel nee... Waagt dappere vliegpogingen om naar de keuken te komen, als ik zn pap aan t klaar maken ben. Eigenlijk lach ik me helemaal krom om dit beestje.

Helaas kan ik de kleine van maandag tot donderdag maar 3x per dag voeren aangezien ik gewoon moet werken en pas 5 uur thuis ben. Zolang hij niet afvalt zal ik er geen middagen vrij voor nemen. Vrijdag ben ik wel eerder thuis en het weekend ook. Op zich gaat het wel redelijk, hij valt niet af. Vrijdag en in het weekend kan ik hem een extra voeding geven.

En inderdaad knuffelen kan hij ook geen genoeg van krijgen, probeert zelfs al uit alle macht te vliegen zodat hij zn kooi kan verlaten en bij mij kan zitten.