16 mei 2025, 13:40:26

vliegproblemen?

Gestart door Dominique, 23 juli 2012, 10:29:16

« vorige - volgende »

Dominique

Hallo,

ik ben sinds kort de trotse eigenaar van 2 valkjes.
Ze zijn heel tam, liever uit de kooi dan erin, we kunnen ze goed strelen...
heel fijn!
Maar uit de kooi vliegen zo ook wel heel graag.

Maar vooral is hun vliegen angstaanjagend. Ze zijn nog jong; 8 weken. Kan hun vliegen nog verbeteren? Want het is altijd met een bang hartje dat we toekijken. We doen de gordijnen dicht en zo maar soms vliegen ze plots ergens tegen aan en ze lijken het niet zo goed onder controle te hebben. Dus vooral zijn de vliegmomenten angstige momenten en dat is niet leuk. En we kunnen natuurlijk niet verwachten dat een vogel niet vliegt. Het zal voor de vogel wellicht wel belangrijk zijn.
Wat kunnen wij daar aan doen?

Alvast bedankt!
Dominique

Rissiejjj

Ze moeten hun vleugeltjes nog wat onder controle krijgen.
Al gebeurt dat hier meestal wat eerder, naja met 8 weken zie je dat ze echt snappen hoe de vleugels werken meestal. Soms is een uitschieter ertussen die het eerder snapt, maar sommigen ook wel is wat later.

Daarbij de nieuwe omgeving, geef het de tijd, het gaat vanzelf helemaal goed.

Mijn valkjes die binnen zitten vliegen al ruim een jaar in dezelfde ruimte maar ook die maken nog wel is een stuurfoutje.

Dominique

bedankt voor je snelle reactie.

Hoeveel vliegen jou valkjes?
is dat maar heel af en toe een vluchtje? Of de helft van de tijd dat ze uit de kooi zijn of...?

groetjes en bedankt

Rik1987

Mijn valkje van 2 die dagelijks minimaal 2 uur uit de kooi is maakt ook nog wel eens een stuurfoutje. Vooral wanneer er iets is verplaatst. Dan wil ze zelfs wel eens in volle vaart ergens tegenop knallen. Dan is het ff kroelen en ze is weer vrolijk aan het vliegen.
Gewoon laten wennen en over 3 of 4 weken weer verder kijken als er geen verbetering is ;)

Kolkkie

Het kan zijn dat ze nog even moeten wennen aan de omgeving en aan hun eigen vliegkunsten. Over het algemeen zal het met beide al snel goed komen.

Hier maken ze overigens ook wel eens foutjes. Soms hoor ik dat er 1 langs de muur scheert, een andere keer raakt er 1 het snoer van de lamp boven de tafel etc.

Ze hebben wel hun eigen manier van vliegen, ze vliegen allemaal toch wat anders. Harley is lomp en onbenullig en raakt wel eens wat. Bart en Lisa zijn echte kamikazepiloten, die vliegen echt hard door de kamer heen. Het liefste recht op mijn gezicht af om op het laatste moment af te buigen.
Pukkie is een hele rustige vlieger. Die landt ook erg rustig op mijn schouder. Heel gracieus.
Einstein kan niet meer vliegen door de ouderdom. Het is wat gefladder en dan stort ze neer.

Het enige wat je kan doen is rustig afwachten en er voor zorgen dat je geen gordijn open hebt staan.

Hoeveel mijn valkjes vliegen hangt af van hun bui. Zodra ik thuis kom gaat de kooi open. Afhankelijk hoeveel zin ze hebben om te vliegen komen ze er uit of niet, die keuze hebben ze. Soms zijn ze niet te stoppen en soms zijn ze na 1 rondje door de woonkamer al klaar. Dat is heel verschillend.
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006