Afgestorven eitje? Wanneer jongen dood in de eitjes?

Gestart door Marl1, 13 juli 2012, 13:54:08

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo,

Ik heb (had?) 5 bevruchte eitjes, en eitje 2 die ziet er van binnen raar uit. Anders dan de andere 4. Zou het afgestorven kunnen zijn? Eerst zag de dooier er gewoon uit, daarna de dooier met kleine adertjes (bevrucht dus). Anderhalve week later waren die kleine adertjes dik, en als ik nu schouw, geen teken van leven en het is geel/gelig. Het eitje is ook donkerder gekleurt. Zou het afgestorven zijn? En zo ja, kan ik die gewoon uit het nest halen en weggooien? Of moet ik daarmee wachten tot de andere eitjes uit gekomen zijn?

Hoop op een antwoord....

Groetjes Marleen.

Jeroenw

Ja wacht er mee met weg halen tot de anderen uitgekomen zijn dan weetje zeker dat hij afgestorven is.

Gr. Jeroen

Marl1

Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Maarre, denk jij ook dat het afgestorven is? Klinkt wat ik schrijf bekend in de oren?

Jeroenw

Het is voor mij een risico om daar een conclusie over te hebben
Eieren willen je nog welleens in de maling nemen .

En dan kan de gevolgen niet zo leuk zijn als de jong nog leeft
Het is gewoon afwachten

Marl1

Iemand anders misschien?  ???

Jeroenw

Plaats een foto ! Een foto op het momend dat je aan het schouwen ben
Zo als mijn foto hieronder

Dennisfr

ik wou graag de tip meegeven in het begin nadat ze 6 tot 8 te schouwen.en daarna de eieren gewoon met rust te laten en de ouders hun werk te laten doen.want je kunt je goed verkijken op de eieren zoals jeroen al aangeeft.en als je maar 1 keer schouwt is de kans op het slagen van het nestje veel groter.

gr Dennis

carco

ik schouw altijd pas als de eitjes op het punt staan op uitkomen.
Verder inderdaad niet.
Eitjes die bevrucht zijn kunnen toch weer afsterven en het heeft totaal geen zin iedere dag in de eitjes te loeren ::)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Marl1

Hallo,

Nog even een andere vraag:

Pa en ma zijn nu, al een paar dagen, van het nest afgegaan. Wanneer gaan de jonkies in het ei dood? De eitjes zijn al heel lang koud.

Dit heeft niets met het schouwen te maken, dit gebeurde de eerste keer ook. Ik schouw ongeveer 3 of 4 keer tijdens de broed, is ca 1 keer per week. Alleen eitje 2 heb ik nu wat vaker geschouwd dan anders. Ik schouw zeker niet elke dag! Ik wil wel een beetje op de hoogte zijn over de stand van zaken, maar het liefst laat ik de natuur zijn gang gaan. Het feit dat ik eitje 2 wat vaker heb gecontroleert, komt door het zien van die dikke adertjes en dat ik benieuwd was hoe dat zich zou ontwikkelen.

Vorige keer dat Mazzel en Lucky een nestje hadden, waarvan er 3 eitjes zijn uitgekomen, hadden ze al 2 keer bevruchte eitjes gehad, en die gingen dood, doordat pa en ma vroegtijdig het nest verlieten. En dat is nu ook weer gebeurt. Ik geloof niet dat deze eitjes nog uitkomen. Vandaar mijn vraag, wanneer ongeveer gaan deze jonkies dood in het eitje? En wanneer kan ik die eitjes weghalen? Afgelopen vrijdag was het 3 weken geleden dat ze het eerste eitje gelegt hadden.

Alvast bedankt.

Groetjes Marleen.

Jeroenw

Ten eerste wil ik jou gerust stellen dat het niet aan jou legt
Omdat je geschouwd heb.

Er zijn er bij die echt overdreven schouwen en het koppel keren terug op hun eitjes.

Zijn ze paar dagen niet bebroed kans is dat het niks meer word

Met mijn eerste koppel had ik mazzel dat ik een broedmachine heb
Ze waren zo geschrokken van iets dat ze niet meer op de eieren wilde
Hoe lang zij koud waren geweest meer dan een paar uur en geen dagen
Door de broedmachine is het weer goed gekomen en het koppel hebben de eieren weer verder uitgebroed , ik wil hier mee zeggen paar uur kan wel maar paar dagen . Heb je geen reserve koppel legt het daar onder wacht een paar uur schouw ze en kijk of er leven in zit of wacht af ,

Sterkte mischien iemand anders die het mee gemaakt heb weet misschien wel beter ja of nee

Marl1

Hoi,

Jeroenw bedankt voor je reactie!

Ik heb geen broedmachine, maar ik denk dat dat ook te laat is.... Hierin laat ik ook de natuur zijn eigen gang gaan. Het zij zo, en 't is niet anders.

Maarre, pa en ma zijn weer verandert in wipkippen, dus die gaan een volgende poging wagen, ben ik bang....

De eitjes laat ik maar tot zaterdag liggen denk ik, en dan haal ik ze maar weg. Ik weet niet wanneer ongeveer die donsjes sterven in het ei, maar ik geloof niet dat het nog wat word. Het eerste eitje ligt er as. vrijdag al 4 weken, dan kun je toch die eitjes wel weghalen? Of hoelang moet ik nog wachten?

Groetjes Marleen.

*Manon*

Hoi Marleen,

Vier weken ligt het eerste eitje er nu?
Ik weet niet of je ze genummerd hebt, maar ik zou de eitjes gewoon gaan schouwen en kijken of ze nog ontwikkelen en of er nog leven in de eitjes zitten..
Als er geen leven meer in zit, zou ik ze weghalen...
De volgende keer zou je voor dit koppel een back-up koppel kunnen inzetten, zodat je de eitjes kunt overleggen als de ouders er aan het einde niet meer naar omkijken.... het lijkt erop of het ze te lang duurt voor de eitjes uitkomen en de lol er van af hebben...

Succes!

Groetjes Manon

Marl1

Hey Manon,

Bedankt voor je reactie!

Inderdaad, morgen ligt het eerste eitje er 4 weken. Ik heb de eitjes genummerd. Maar de eitjes zitten vol, dus ik zie er niet zoveel in. De inhoud van de eitjes lijkt in het geheel niet op eitje nr. 2 (afgestorven eitje). Ik zal vanavond in het donker nog even schouwen, misschien dat ik zo iets meer zie.

Ik denk ook dat je gelijk hebt, dat het ze te lang duurt, en dat de lol er dan van af is. Helaas heb ik ook geen back-up koppel....

Nogmaals bedankt, en een  :-*  van AriĆ«l.  :D

Groetjes Marleen.