15 mei 2025, 00:38:16

Bloedluis?

Gestart door KellieeOllie, 11 juli 2012, 19:02:33

« vorige - volgende »

KellieeOllie

Hoi,

ik weet niet of hij in de goede rubriek staat, maar ik heb een vraag!

Mijn valkparkietje van 5 weken word gek van de jeuk lijkt wel! Het is geen poetsen, maar echt krabben met het snaveltje. Nu heb ik onder de veren gekeken en daar zie ik hier en daar wat zwarte puntjes. In het nekje zitten heel veel van die zwarte puntjes bij elkaar. Nu vroeg ik mij af; is dit bloedluis? Heb bloedluis op google afbeeldingen opgezocht, maar daar krijg ik echt luizen te zien, en wat op mijn valkje zit zijn echt nog puntjes. Kunnen dit eitjes zijn?

Als jullie een foto nodig hebben hoor ik het graag!

Alvast bedankt.

carco

Ik denk dat je last hebt van vederluis/mijt.
Hier is speciaal spul voor te koop in de dierenzaak waarmee je je valkje kan behandelen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

KellieeOllie

Oke, bedankt voor je reactie!

Is verdermijt/luis schadelijk voor de vogel? En welk spul kan ik daar het beste voor kopen? Moet ik dan ook de hele omgeving schoonmaken met dat spul?

Groetjes!

carco

KellieeOllie

Hoi Caroline,

ik heb dit goed doorgelezen, maar dit lijkt het toch niet helemaal te zijn... Ik zeg al; ik kan niet echt 'langwerpige beestjes' vinden, maar echt alleen zwarte puntjes. Ook heb ik een kaal plekje op zijn/haar vleugel (bovenop) gevonden. Kan dit zijn van de jeuk?

Nog een brandende vraag; mijn valkjes zitten echt super vaak met hun kopje in de veren, nu lees ik hier dat dat juist goed is, maar heb ook op andere sites zien staan dat dit een teken is van ziekte?

En nu vanavond, begon mijn oudste valkje (7 weken) plotseling te bijten, en echt hard.. Niet tot bloedens toe, maar voelde zijn snaveltje al goed. Normaal is hij/zij een beetje afstandelijk, maar was vanavond niet bij me weg te slaan, ook al beet ie me. Dit doet ie anders nooit. Toen heb ik geprobeert om te 'koppie krauwen' en dat liet ze gewoon toe, en maakte ondertussen hele rare piep geluidjes (hetzelfde geluidje als wanneer hij aan de spuit eet, een beetje fluitje, maar toch meer piepen), vooral als ik aan de rug kwam.

Ik ben wat dat betreft nogal een leek, en begin me toch best zorgen te maken. Waarschijnlijk onnodig, maar wil natuurlijk het allerbeste voor mijn gevleugelde vriendjes!

Bedankt!

Groetjes.

carco

Weet je wel zeker dat het beestjes zijn?

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,11103.0.html

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16399.msg262036.html#msg262036

Is onder andere iets te vinden ( even met de zoekmachine van de site kijken)
Ik weet dat bloedluis in de avond te voorschijn komt.

Zou het kunnen dat je ene valkje een pop is? Lijkt erop dat ze al kippetje zit, maar is bij 7 weken wel heel erg snel?

KellieeOllie

Hoi,

nou, ik heb geen beestjes gezien, maar echt zwarte puntjes. En hij/zij heeft zo'n jeuk, echt zielig gewoon!
Ik heb gisteren onder de vleugels gekeken, en daar zag ik wel een stipje zitten maar niet zoals beschreven een langwerpig beestje of een rond/ovaal beestje.
Ik vind het zo erg dat ik niet weet wat er met ze aan de hand is, want kan op deze manier ook niks voor ze doen..

Ik denk dat dit valkje inderdaad een pop is, vanwege de visgraat onder haar staartveren, al heb ik haar niet kunnen 'betrappen' op kippetje zitten. Leek mij inderdaad ook al erg snel.

Pff, hoop dat ik snel weet wat mijn Scooby en Balou mankeert, vind het maar niks zo!

Groetjes.

smiley

Hoi daar

Zou het niet kunnen dat je valkje van 5 weken geplukt is door zijn ouders .
Want dan zouden de puntje gewoon bloed van het plukken kunnen zijn  .
En als er dan nieuwe pennetje door komen voelt dat niet altijd even prettig voor ze .
En anders zou ik even een keer langs de dieren/vogelarts gaan ..

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

KellieeOllie

Hoi Conny,

Nee, dat is het ook niet. (Lastig ben ik he? Hihi)
Laatst is mijn vogeltje aangevallen door mijn tzi-tzu die hier ook rondloopt (ja neem het mezelf heel erg kwalijk) en het was echt afwachten of mijn Balou het zou redden. Sinds toen had hij een redelijk grote wond onder zijn vleugeltje, en ook erop.Hiermee ben ik naar de dierenarts gegaan, en heeft me toen wondzalf meegegeven. Dit heb ik een paar dagen 2x daags gesmeerd maar het leek alleen maar erger te worden. Toen ik daarmee gestopt ben is het steeds mooier geworden. Zit nu nog steeds een flinke wond maar de veertjes beginnen weer mooi terug te komen en ziet er een stuk beter uit. Maar een paar dagen later, ontdekte ik dus ook dat er op het andere vleugeltje ook een kale plek zat, maar geen wondje. Toen ik zag dat Balou zo'n erge jeuk kreeg, ben ik gaan zoeken, en inderdaad, zwarte puntjes. Denk dus dat ie het zelf heeft geplukt door jeuk. (dont worry, mijn tzi-tzu heeft een muilkorfje gekregen, dus kan mijn pietjes niets meer doen)

Ik heb een dierenwinkel gebelt, en mijn probleem uitgelegt. Mijn moeder en zus zijn dat spul even ophalen. Welk merk weet ik niet, maar zoals Caroline ook al zei, dachten hun ook vedermijt. Hiervoor krijg ik nu pipetten en ontsmettingsmiddel voor de omgeving. De mevrouw van de dierenwinkel zei dat die pipetten geschikt zijn voor vogels van 20-50 gram, maar mijn ukkepuk van 5 weken weegt al 120!!!!!! gram. Flinke heer/dame dus. Mijn oudste van 7 weken weegt 90 gram, mooi gewichtje dus.

Ik denk dat alles in orde is met mijn kleintjes, maar door wat ik hier allemaal lees ga ik me om elk klein ding druk zitten maken.
Ze zitten ooit bol, maar dat is meer als ze even een dutje gaan doen (al slapen ze heel veel). Veel slapen met het kopje in de veren en 1 pootje omhoog, dit doen ze overigens niet tegelijkertijd. De ene keer het kopje in de veren, en de andere keer het pootje omhoog. Ook knarsen ze veel met hun snaveltje, dat was een goed teken toch?

Ik hoop dat ik het allemaal goed doe, want ben al zo gehecht aan ze, en hun aan mij!

Conny, om nog even terug te komen op het plukken van de ouders; dit hebben ze niet gedaan, het enige wat ik kon zien was een kale plek achter de kuif, maar las hier dat dat normaal is bij lutino's? De kweker heb ik ook gevraagt hoe het kon dat Balou een kale plek heeft, maar dit groeide gewoon weer aan en kwam niet door de ouders wist deze meneer mij te vertellen. De puntjes zijn echt zwart en zitten denk ik een milimeter van de huid af, in de veertjes.

Ik hoop dat dit spul mij en mijn beestjes gaat helpen!

Nog 1 vraagje; ik heb een redelijk grote kooi voor ze, maar ze klimmen niet en proberen ook niet om te klimmen. Ook nooit gedaan.. Ze zitten continu op de bodem en zijn daar wel actief, maar klimmen ho maar! Komt dit omdat ze zo jong zijn, of is er toch echt iets mis met mijn vriendjes?

Sorry voor het hele lange verhaal, maar maak me ooit zo'n zorgen om ze, vooral omdat ze zo jong zijn nog.

In ieder geval al hartstikke bedankt voor jullie goede hulp!

Groetjes.

KellieeOllie

Kleine update;

heb die pipetten in het nekje gedaan en zien er nu uit als een rare verwilderde kip haha, ziet er schattig uit. Maar toch zitten de zwarte puntjes nog steeds op Balou.

De pipetten waren van het merk Beaphar, en dit was ook goed voor wormen, andere soorten mijt enz enz.. Dus hopen dat ze er weer even tegenaan kunnen, al maak ik me nog wel zorgen om ze.

Groetjes!

carco

Om nog even terug te komen op het op de grond zitten.
Dit is nog heel normaal als ze zo jong zijn hoor, dus daar hoef je je niet ongerust over te maken ;)

KellieeOllie

Gelukkig maar!

Ik was inderdaad een beetje te snel, ik heb 1 zitstok wat lager gehangen en ze proberen nu langzaamaan wat te gaan klimmen enzo. Ook hebben ze al de hele nacht op de stok gezet (waar ik ze op gezet had).

Ik had nog geen antwoord gekregen op me vraagje over de kop in de veren! Is dit goed of slecht?

Heb net weer met de dierenarts aan de telefoon gezeten.
Had ze gisteren zo'n pipet gegeven tegen die mijt/luis, en de oudste zat helemaal te trillen en bol, dus ik me alweer druk maken en n grote brok in mn maag, dierenarts gebelt en moest ze gewoon even rustig laten worden en geen stress bezorgen. Dus heb ze in het kooitje gezet en oudste zit vollop te eten, dus IK HOOP geen rede tot paniek!

Bedankt weer Caroline!

Groetjes