Schreeuwend valkje en we zijn de wanhoop nabij

Gestart door Colorado, 30 juni 2012, 10:51:04

« vorige - volgende »

Colorado

30 juni 2012, 10:51:04 Last Edit: 30 juni 2012, 11:09:52 by Colorado
Het klinkt wat dramatisch, maar we worden er echt een beetje wanhopig van :(
Sorry voor het hele verhaal, maar ik hoop echt op een oplossing en heb daarom maar alles wat ik kon bedenken opgeschreven in de hoop dat jullie iets zien wat ik niet zie...

Wij hebben 2 valkparkietjes, een mannetje en een vrouwtje. Ze kunnen het op zich goed met elkaar vinden, hebben ook regelmatig uhm, sekspartijtjes ;D Ze voeren elkaar, het mannetje (Gunner) laat duidelijk weten dat hij het er niét mee eens is als het vrouwtje (Ducky) niet in de buurt is en ze lijken het prima te kunnen vinden met elkaar, buiten de kooi zitten ze ook altijd samen, terwijl dit niet hoeft. Al komt dat vooral bij Gunner vandaan, Ducky is wat avontuurlijker en wilt graag van alles weten of het te slopen is. Ducky komt ook regelmatig even kijken wat je aan het doen bent, Gunner blijft dan echter zitten waar hij is en kijkt argwanend toe. Gunner hebben we zo'n 8 maanden korter dan Ducky, beiden zijn vanaf de kweker meteen bij ons terecht gekomen. Nu is het probleem dat Gunner overdag enorm veel schreeuwt. Aan het begin hebben we het genegeerd, maar na een tijdje zijn wij de fout in gegaan door er wel op te reageren, door hard "hee!" te schreeuwen, de kooi open te zetten of door het eten te vernieuwen. Dom, natuurlijk, maar goed, gebeurd is gebeurd. Echter schreeuwt hij tegenwoordig ook buiten de kooi. Eergisteren zijn ze bijvoorbeeld bijna de hele dag los geweest (echt zo goed als de hele dag, ik was namelijk de hele dag thuis) en nog schreeuwde hij zo veel dat het echt vervelend werd. Nu gooien we tegenwoordig maar doeken over de kooi als hij weer eens aan de gang is, aangezien het écht niet meer te doen is. Nieuwe speeltjes, trosgierst, fruit en groente op vreemde plekken, vanalles hebben we al geprobeerd om hem bezig te houden, maar het werkt allemaal niet. Op het donker maken van de kooi na dus. Nu heb ik in alle wanhoop net weer een doek over de kooi gegooid en ja hoor, meneer is stil. Ik hoor zelfs tevreden geknars vanuit de kooi komen. Hebben jullie hier misschien een idee over?

Ze staan naast een raam (er echt naast, niet ervoor, dus ze staan nooit in de volle zon, maar kunnen als de gordijnen opzij zijn wel naar buiten kijken en als ze willen in het zonnetje zitten), ze kunnen wel de vogels van buiten horen (ik las ergens dat dit met het schreeuwen te maken zou kunnen hebben?), ze komen elke dag minstens een aantal uur buiten de kooi en hebben altijd genoeg te eten, drinken en er hangt hier en daar wat trosgierst in de kooi en anders fruit en/of groente of een kaakje (nooit veel, maar zodat ze een beetje kunnen ontdekken en doen, voor de verandering) en sinds gisteren hangt er wat nieuw speelgoed in de kooi, Ducky vind het allemaal erg interessant, maar voor het schreeuwen van Gunner maakt het helemaal niets uit. Door het knarsen als de doek eroverheen ligt begin ik te vermoeden dat hij het te druk vind oid? Het is een redelijk zenuwachtig valkje moet ik zeggen, in vergelijking met Ducky althans.

Het stukje tekst hierboven is een quote uit een ander topic op een ander forum, maar dat is niet erg actief.

Op dit moment zitten ze al op een ander plekje, pas een paar minuten, maar Gunner schreeuwt zijn longen er alweer uit :( We kijken het uiteraard nog wel even aan, maar de nieuwe plek lijkt dus tot nu toe niet veel verandering te brengen. Ik heb net nog even andere topics over schreeuwen hier gelezen en aangezien de nieuwe plek dus totaal geen verandering brengt (ik had eigenlijk verwacht dat hij eerst even stil zou zijn omdat hij onder de indruk was van de nieuwe locatie) vrees ik dat hij toch echt reageert op de vogels buiten, iets waar zo te lezen niet veel aan te doen is?  :-\ Er zijn hier de hele dag vogelgeluiden en die zijn ook te horen als het raam dicht is (wat overigens ook niet te doen is de hele dag want dan branden we het huis uit)

We gaan nu in ieder geval nog proberen het hok opnieuw in te delen, een mooie enorme speelboom te maken met allerlei stukken papier om kapot te maken enz. (voor als ze buiten de kooi zijn) en allerlei papiertjes en dingetjes met knijpers aan de kooi te maken zodat ze daar ook wat meer kunnen slopen...

Bello

Jeetje toch,

Je valkje is ook in de puberteit en dan gieren de hormonen door zijn lijfje.....en hij kan nl. ook broeds zijn, dat hij een gezinnetje wilt starten, kan begrijpen dat je daar geen zin in hebt op dit moment.

Wat je kun doen koop een paar nepeitjes en leg er 1 gewoon op de bodem van de kooi en kijk eens wat hij daar mee doet.

Als het popje eitjes bij gaat leggen dan kun je deze gelijk omwisselen met een kunsteitje.

De eitjes zo lang mogelijk in de kooi laten liggen totdat ze de interesse erin verliezen.

Negeren is heel erg moeilijk, ik weet het soms word je er helemaal gestoord van.

Hier heb ik een mannetje waar het popje geen eitjes van legt. Als hij in zo'n bui is krijgen ze een broedblok met kunsteitjes en dan is het mannetje ca. 3 weken bezig met de eitjes en hebben wij rust  ;D

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Colorado

Hier worden we erg blij van! We hebben er nooit aan gedacht dat meneer natuurlijk ook een gezinnetje zou kunnen willen stichten! Mevrouw legt hier inderdaad ook geen eitjes. We stappen zo op de fiets richting dierenwinkel in de hoop dat! ;D

Bello

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Colorado

Dat zal ik zeker doen!
Op dit moment ligt het eitje midden in de kooi, we hadden geluk, de eerste dierenwinkel had ze ;D Tot nu toe klimmen meneer en mevrouw zo nu en dan omlaag en kijken er dan naar of Ducky 'proeft' eraan, om dan vervolgens aan het stokje van de trosgierst ernaast te zitten, ze lijken het vooral vreemd maar interessant te vinden. Van Gunner horen we tot nu toe vooral nieuwsgierige en schattige prr'tjes en andere niet vervelende geluidjes. Hoopvol dus!

carco

Nepeitjes aanbieden tegen schreeuwen? En dan gewoon maar op de grond leggen ook ???
Sorry hoor, maar hier heb ik nog nooit van gehoord  ???
Het zou best kunnen dat ze broeds zijn, maar bied dan een broedblok aan zodat ze tenminste daar in kunnen en niet de verleiding krijgen om op de grond eitjes gaan leggen.
Ik vind dit een raar advies, sorry.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Colorado

Onze valkjes kennen nog geen broedblok, de kans dat ze daar meteen in gaan en het eitje ontdekken lijkt me klein. We hebben wel meteen een broedblok aangeschaft, mocht dit langer doorgaan en ze gaan echt broeden dan gaat die in het hok zodat ze op een (naar hun gevoel, ik neem tenminste aan dat het broedblok daarvoor is) 'veilig' plekje kunnen broeden. Voorlopig lijkt het eitje redelijk te werken, meneer schreeuwt nu weer even, maar is de rest van de dag zo goed als stil geweest. Ze lijken er niet echt interesse in te tonen trouwens, aan het begin wel even, maar daarna hebben ze da dag boven in hun kooi doorgebracht. Weliswaar stiller dan hiervoor, nu maar hopen dat het zo blijft.

carco

Ei weghalen en blok ophangen.
Een vogel weet instinctief echt wel wat een blok is.
Het stomste wat je kan doen is ze aan te leren op de grond te gaan broeden.
Het ei later in het blok leggen werkt echt niet.
Tuurlijk zal hij nu even stil zijn, maar dit is niet de manier  :-\

Colorado

1 juli 2012, 08:15:20 #8 Last Edit: 1 juli 2012, 08:24:26 by Colorado
Lijkt me niet dat ze het instinctief herkennen. Als ik nog nooit een bed gezien zou hebben en je zou me in een kamer met een bed zetten dan moet ik ook eerst ontdekken dat het bed niet gevaarlijk is, maar zelfs lekker ligt. Net zoals zij eerst zullen moeten ontdekken dat het hokje niet eng is en dat ze door het gat kunnen gaan zonder dat er dan opeens een tijger verschijnt om ze op te eten. Pas als ze naar binnen durven zullen ze erachter kunnen komen dat het een veilig plekje is om te broeden. Het hok zit er overigens in nu, maar voorlopig met open bovenkant, zodat de drempel wat minder hoog ligt.

Sven de Valk

Het punt is meer is als ze broeds zijn niet heel bang voor vreemde ruimtes zijn en zullenn ze sneller naar binnen gaan. Als ik hier een vreemd blok ophang zijn ze er binnen 10-15 minuten in.

carco

Citaat van: Colorado op  1 juli 2012, 08:15:20
Lijkt me niet dat ze het instinctief herkennen. Als ik nog nooit een bed gezien zou hebben en je zou me in een kamer met een bed zetten dan moet ik ook eerst ontdekken dat het bed niet gevaarlijk is, maar zelfs lekker ligt. Net zoals zij eerst zullen moeten ontdekken dat het hokje niet eng is en dat ze door het gat kunnen gaan zonder dat er dan opeens een tijger verschijnt om ze op te eten. Pas als ze naar binnen durven zullen ze erachter kunnen komen dat het een veilig plekje is om te broeden. Het hok zit er overigens in nu, maar voorlopig met open bovenkant, zodat de drempel wat minder hoog ligt.

We hebben het hier over vogels en niet over mensen.
Ik denk dat we eens moeten ophouden dieren te veel menselijke trekjes toe te kennen.
Zij weten echt wel waar een blok voor dient.

*Yvon

Hoi hoi

Ik ben het met Carcoline eens.
Bij een hoop kwekers worden ook jonge koppels apart gezet.
Ze hebben dan geen voorbeeld van andere vogels maar weten wel wat ze moeten doen,als ze willen.
Gewoon een blok ophangen,die wel groot genoeg is, of in de kooi zetten.
Let op als je een blok koopt in een dierenwinkel,zij willen nog weleens een blok aansmeren die voor grasparkietjes zijn.  :-\
Hopelijk gaat een broedperiode die ze dan wel af moeten maken helpen tegen het geschreeuw.
Succes !!

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Jeroenw

Citaat van: carco op  1 juli 2012, 15:07:56
Citaat van: Colorado op  1 juli 2012, 08:15:20

We hebben het hier over vogels en niet over mensen.
Ik denk dat we eens moeten ophouden dieren te veel menselijke trekjes toe te kennen.
Zij weten echt wel waar een blok voor dient.

Whahaha whahaha hahaha

Ook al is dit  maar een droge tekst maar ik blijf er toch humor inzien ik leg dubbel, met die vergelijkingen en opmerkingen

Luister Colorado als je het niet gelijk zo doet zoals hoe het wel moet zullen ze het nooit ondekken zo als hoe het wel moet , klep gewoon dicht van de blok en heb geduld en wacht af

Want als ik moet ontdekken dat een bed lekker leg dan moeten ze niet eerst de matras eraf halen. Hahahaha lol

Terrandroid

Ik heb ook een koppel valkies, schreeuwen de hele dag door. Alles geprobeerd, ook een blok in gehangen werkt ook niet. Vrouwtje blijft alleen maar op stokje voor het blok bij de ingang zitten maar gaat er gewoon niet eens in, snap der niks meer van. Ik begin echt op te raken. Ik kan er niets mee zo.

smiley

hoi

misschien is de ingang van het blok te klein ?? 7/8 cm is goed.
Dat was bij mij ook zo ,en ze gingen er niet in ...
Het gat groter gemaakt en daarna hebben ze 2 rondes gedaan waaruit 9 jongen zijn geboren..

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht