21 juli 2025, 03:54:32

wat te doen bij brand

Gestart door mariska79, 18 juni 2012, 18:27:05

« vorige - volgende »

mariska79

Ik zie de laatste tijd reclame langs de weg met de vraag wat je zou doen met brand.
Ik denk altijd gelijk aan mijn dieren (2 honden en 6 valkjes)       Over de honden maak ik mij niet zo een zorgen die volgen mij wel.
Ik maak me vooral zorgen om de vogels, de binnenvolière past niet door de deur. En ik den dat ik in zo een hectiek de vogels ook niet met de hand kan vangen.

Hebben tips of ideeën, hoe je moet handelen bij brand??   

Manouk

Een tijdje terug is er bij onze overburen brand geweest,
Aangezien de wind onze kant op stond en het hele huis is afgebrand. (ik heb een houten voliere en net nieuwe hout snippers erin)
Heb ik toen alle valkjes er met de blote handen uitgevangen en binnen gebracht,

Ik had de handen helemaal kapot en een aantal valkjes waren wel wat gehavend! maar ik was bang dat hun longetjes de rook niet aan konden of dat de houten voliere misschien brand zou vatten!!

Ik zou niet weten hoe te handelen als hier binnen brand uit breekt, denk dat je inderdaad niet veel zal kunnen doen..

Hoe moeilijk en zwaar het ook klinkt, ik denk dat ik alles zou open zetten en ze maar laat vliegen in de hoop dat je ze nog weer ziet of dat ze ergens bij een goed huisje terecht komen......
Ik hoop niet dat het klinkt alsof het me niet zou uitmaken, maar alles beter dan in de brand.

Bij de overburen was het huis in 10/15 minuten helemaal in de brand dus ik denk niet dat je veel tijd hebt om ze te redden en met je mee te kunnen nemen..... met 1 misschien wel,
maar ik heb er 12 buiten en 2 binnen, nu met 12 jongen...

Lastig, je moet er maar niet teveel over nadenken denk ik ;)

xxx
Manouk

Rozzy-lee

Lastig verhaal en we hebben er hier ook al eens over na zitten denken. De kooien staan hier op wieltjes maar passen net niet door de deur. Dus dat wordt ook hier vangen en een veilig heenkomen zoeken (zijn er "gelukkig" maar 5). We hebben een soort van transportbakje waar we ze in mee kunnen nemen.
Het zal van de brand afhangen hoeveel tijd je hebt om jezelf en je vogels in veiligheid te brengen. Een brand in een woning kan razend snel om zich heen grijpen. Op zich is het vuur nog niet eens het grootste gevaar maar de rook die giftige stoffen bevat en heet is. Verder belemmerd de rook ook het zicht en je staat er van te kijken hoe moeilijk het nog is om dan in je eigen huis de weg naar buiten te vinden. Brandpreventieve maatregelen nemen zoals rookmelders geeft in iedergeval iets meer tijd om met je vogels weg te komen.

mariska79

Bedankt voor de reactie 's,

ik denk idd ook dat ik de kooi open zal moeten gooien en ze naar buiten moet laten vliegen. al zou mij dat ongelofelijk veel pijn doen.
Ik hoop dat het iig nooit voor zal komen, mijn vriend heeft een fobie voor brand en doet er alles aan om het te voorkomen. Maar je je weet maar nooit.
Ik vind gewoon dat je een nood plan moet klaar hebben liggen voor dit soort dingen.

groetjes mariksa en de beetse bende