11 mei 2025, 09:02:43

split??

Gestart door koen vdd, 13 juni 2012, 10:23:39

« vorige - volgende »

koen vdd

13 juni 2012, 10:23:39 Last Edit: 13 juni 2012, 10:38:37 by koen vdd
Hallo na het lezen over mutaties en splits heb ik een volgende vraag:
Molly is een wildkleur pop (dat denk ik toch) ze heeft in haar nek een paar gele vlekje.
Ook is haar grijs 'bruiner' dan het grijs van mijn witmasker mannetje

Welke split zou ze kunnen bezitten?
[/URL]

[/img]

fotos's in de tekst het blijft een probleem..LOL

Sven de Valk

hey,

Het split vlekje is dat die een split heeft maar kun je niet pas ontdekken als je een nestje met de vogel krijgt.

Hij kan cinnamon zijn, maar daar is de foto niet echt duidelijk voor.

Op het forum zeiden dat dit een cinnamon is.

Zelf heb ik er ook niet veel verstand van..

Meestal hebben cinnamon licht gekleurde pootjes schijnt, maar deze hadden redelijk donkere pootjes.

Patrick

Witte vlek in de nek hoeft niet een teken te zijn dat er daadwerkelijk een split aanwezig is. Het is een kenmerk wat een split teken kan zijn  ;)

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jeroenw

Citaat van: Patrick op 13 juni 2012, 20:34:05
Witte vlek in de nek hoeft niet een teken te zijn dat er daadwerkelijk een split aanwezig is. Het is een kenmerk wat een split teken kan zijn  ;)

Gr,

Patrick

Wat kan het anders betekenen dan?  Als het nooit echt zeker is of dat de vlek een split aangeeft .waarom gaan ze e ervan uit dat het een splitvlek is ?

Dan is het toch geoon een vlek

Patrick

Bij split vogels kom je het namelijk vaker tegen als een vogel die ook splitten heeft maar geen kenmerken ervan. Enkele splitten die deze vlek kunnen geven zijn : witmasker/lutino/bont maar het kan ook gewoon een vlek zijn zonder enige betekenis.
Bij de BleekmaskerWitmaskers zie je het regelmatig (zijn dan ook split witmasker) maar een witmasker gezoomde pop kan deze vlekken ook sneller laten zien als een normale witmasker.

Voor de 1 maakt zo vlekje niet uit en een andere kweker kan het als een fout zien  ;D
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

koen vdd

De pootjes van molly zijn rozig met zwart maar zeker niet helemaal zwart.
vertelt dat iets?

Sven de Valk

als die een beetje de kleur van kaneel heeft is het een cinnamon

koen vdd

neen de pootjes zijn rozig met zwarte 'schubben' boven op de tenen, de nagels zijn zwart maar zeker niet donker zwart eerder naar het donkerbruin.

Op de website van werkgroepvalkparkieten.nl staan wel de beschrijving van wildkleur maar niets over splits.

Bert_85

De enige split waarvan we zeker kunnen zijn dat we die uiterlijk kunnen waarnemen, is de split bont die aanleiding kan geven tot witte/gele plekjes, vooral in de buurt van de kop en nek. En soms ook een lichtgekleurde nagel of teen.

Andere splits hebben mogelijk ook een invloed op de kleur van de vogel. Zo zijn sommige kwekers van mening dat split witmasker een lichter masker geeft, split cinnamon of lutino een lichtgrijzere vogel, etc. En dat kan best zo zijn, maar het probleem is dat op elk van deze kenmerken ook heel wat natuurlijke variatie zit. Met andere woorden, het is niet omdat een vogel een wat lichter masker heeft, dat dit automatisch wijst op een split witmasker. Het is dus niet mogelijk om op basis van het uiterlijk van de vogel de verschillende splits met enige zekerheid af te leiden, behalve een split voor bont.

En wat betreft de split bont, er zouden ook vogels zijn met witte plekjes in de nek die toch niet split zijn voor bont, dit ziet men wel eens bij gezoomde. Ik persoonlijk heb daar mijn twijfels over (denk dat ze nl. wél split zijn voor bont)
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

koen vdd

Dank u voor de uitleg.

Mijn mannetje witmasker heeft ook een paar witte vlekjes in de nek dus kan hij ook split bont zijn? of is het enkel bij wildkleur?

Bert_85

De splitvlekjes voor bont kunnen optreden bij alle mutaties en combinaties.
Al zal je ze bij een lutino natuurlijk niet snel opmerken ...
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Jeroenw

Maar wel lekker dan  :( ik heb een koppeltje witmasker cinnamon
En een cinnamon pop op eitjes ze zijn bevrucht
Ik was en nog ben heel nieuwsgierig en blij  wat voor de splits de man zal hebben .hij heb zo een vlek in zijn nek. Ik dacht wauw wat zal daar uitkomen
Maar een split vlek is van minderwaarde  ???