23 april 2024, 20:07:37

Koppelen en gezondheid

Gestart door DvE, 12 juni 2012, 13:39:41

« vorige - volgende »

DvE

Vrijdag komen de huidige eigenaren mijn nieuwe valkparkietje brengen. Hopelijk gaan hij en mijn mannetje Tommy veel plezier met en aan elkaar beleven.

Nu heb ik wel een vraagje over het koppelen van de heren en dan vooral met het oog op hun gezondheid.

Mijn mannetje Tommy is 3,5 jaar oud. Ik heb hem nu 2 jaar; hij komt bij een kweker vandaan maar tussendoor heeft hij ook een tijdje bij een particulier gewoond.
Tommy heeft ruim anderhalf jaar bij mijn popje Jennifer gezeten. Jennifer kwam bij Lique en Peter vandaan als kleine meid. Daarna heeft ze een week bij een ander (jong) mannetje gezeten en vervolgens heeft ze vijf jaar in haar eentje bij mij gezeten. Jennifer is begin januari overleden na een operatie aan een vergroeide eileider. Tommy is bij mijn beste weten nooit ziek geweest.

De nieuwe vogel is 7 jaar en komt oorspronkelijk van een dierenwinkel vandaan. Sinds hij als jonge vogel in de dierenwinkel werd verkocht, zit hij alleen.

Mijn vraag: loop ik een gezondheidsrisico als ik de heren direct bij elkaar ga zetten? Zijn er besmettelijke ziektes waarmee ik rekening moet houden? Die bijvoorbeeld aanwezig kunnen zijn bij een vogel maar dat die vogel geen ziekteverschijnselen heeft en toch besmettelijk is voor een andere vogel? Of zal het wel veilig zijn omdat de nieuwe vogel al zo lang alleen zit en Tommy de laatste ruim 2 jaar alleen bij mijn popje heeft gezeten?

Alvast bedankt voor reacties!
Hartelijke groeten,
Daphne