Kunnen baby valken iets van vlooien hebben?

Gestart door kuifje10, 2 juni 2012, 09:24:39

« vorige - volgende »

kuifje10

Ik weet niet of het hier goed staat, maar mijn vraag is:

Kunnen babyvalken die in de huiskamer gehouden worden vlooien of ander ongedierte met zich mee dragen?

Ik maak elke ochtend de kooi en het blok schoon, ook al omdat ze in de huiskamer staan en ik die specifieke geur nu niet zo aangenaam vindt.

Gistermiddag heb ik de donsjes even op mijn handen gehad en na een uurtje begonnen mijn handen te jeuken en branderig aan te voelen. Nu heb ik op mijn linkerhand, bovenkant hand (ook zo vreemd) 3 kleine pikjes en verder is mijn hand helemaal opgezet en pijnlijk. Mijn rechterhand heeft 2 zgn pikjes en is minder dik.

Heeft iemand raad voor mij?

Sjeufke

Het zou bloedmijt kunnen zijn. Hele kleine zwarte beestjes die zich op donkere plekjes verstoppen. Als het dat is moet je er snel iets aan doen . Jonge dieren lopen gevaar door bloedverlies!  :(
Op deze site vind je op de pagina over ziektes/gezondheid meer informatie over de vogelmijt/bloedluis en hoe deze te bestrijden.
Veel succes ermee!

kuifje10

Bedankt voor je reactie.

Net gekeken maar kunnen niets ontdekken, de babyvalken doen het prima, groeien goed, roepen op gezette tijden om eten. Worden ook uitstekend verzorgd door pa en ma valk.

Toch bestrijden of gewoon afwachten, ik draag op het moment dunne handschoentjes als ik de vogels verzorg of schoonmaak, want die vreselijke jeuk en dikke handen daar wordt je niet vrolijk van en omdat ik al met een epi pen rondloop ben ik eigenlijk best voorzichtig. (lees maar gerust bang, want ik ben al 2 keer met een allergische reactie het ziekenhuis ingegaan, waarvan nooit achterhaald is waardoor het veroorzaakt is)

Ik maak om de paar dagen het broedblok leeg en doe er vers zaagsel in.
Vandaar de vraag, toch bestrijden?

smiley

Hallo

Ik denk dat je een reactie krijgt van de valkjes ,maar dat de valkjes zelf niets hebben.
Ik heb het zelf soms ook als ik ze tegen mij aan hebt gehouden en ze met hun nageltjes kleine krasjes hebben gemaakt .
5 minuten later heb ik dan dikke rode striemen en jeuk en dat komt door hun nageltjes .
Mij gevoel zegt dan ook dat jij heel erg reageert op de vogels !!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

kuifje10

Dat idee heb ik nu ook, want we hebben gisteravond de valkjes heel erg goed bekeken omdat je nu nog goed het velletje kunt zien en dus ook of er "beestjes" zijn. Niets maar dan ook echt niets te vinden. Het zaagsel is er gistermorgen ingegaan, dus dat zou schoon moeten zijn.

Ik vind het zo ontzettend leuk die jonge babyvalkjes, dat ik ze echt wel in mijn handen wil hebben, dus draag ik voor alle zekerheid voorlopig maar van die hele dunne handschoentjes, kan ik toch lekker tutten met de vogeltjes.

Pa valk is erg tam en zit ook altijd op mijn handen als ik vers voer en zaad klaarmaak en daar heb ik nog nooit last van gehad, moeder valk is niet zo tam, maar heeft ook redelijk wat meegemaakt, gebroken poot, dus veel in handen geweest met behandeling en dat was waarschijnlijk niet zo fijn. Na die tijd wilde ze niet meer opgepakt worden. Komt alleen heel voorzichtig op de rugleuning van de stoel of op je hoofd zitten. Die gebroken poot is helemaal goed gekomen, wat niemand had verwacht, poot was nl niet een beetje gebroken, maar helemaal, pffff, ben nog nooit zo snel bij een dierenarts geweest.

Dus je zult begrijpen dat ik, mocht ik opeens allergisch zijn wel medicijnen ga gebruiken maar mijn 2 valkjes geef ik echt niet op.

smiley

hoi

Je kan ook proberen om je handen gelijk na het vast houden te wassen met Dettol .
Je spoelt dan alle stofjes ervan af ,helpt dat ook niet dan weer de handschoentjes weer aan .
Ik heb het ook alleen van de jonge vogels ,als een volwassen vogel op mijn hand zit heb ik nergens geen last van ....

Succes en geniet maar lekker van je baby's

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Sjeufke

Fijn dat het geen bloedmijt is! Hoop voor je dat de allergische reactie zich alleen beperkt tot het jonge grut  ;).
Groetjes, Karin

kuifje10

Hoi Karin,

Ik heb tot op heden geen last van de volwassen vogels en met de babyvogeltjes doe ik voor alle zekerheid toch maar mijn dunne handschoentjes aan tot ze in de veren zitten en dan waag ik weer een poging. Conny schreef, direct handen wassen met dettol, dat doe ik dus ook maar na de tuttel sessie. Ze lijken er absoluut geen last van te hebben dat ik rare dingen om mijn handen heb, ach, ze weten ook niet beter en op deze manier gaat het prima. Ben alleen best geschokken van zo'n heftige reactie, de huid van mijn handen stond zo strak dat het pijn deed en dan die vreselijke jeuk, dat is pas erg en er helpt dan ook niks, ja koud water en een coolpack dat verlicht de jeuk dan een poosje. Ben blij dat het nu weg is, wil ik ook graag zo houden.

Maar wat kunnen die beestjes eten zeg, je blijft bakjes vullen. Wel geweldig om mee te maken.

Groetjes Ellen