8 mei 2025, 03:53:28

Mijn valkje drinkt echt heel veel

Gestart door Coortje, 26 mei 2012, 20:48:54

« vorige - volgende »

Coortje

Hallo,

Kan iemand mij advies geven
ik heb een valkje wat best veel drinkt. En met veel bedoel ik elke dag bijna zijn bak water leeg. Zijn ontlasting is heel waterig kan dit kwaad  ??? ??? Eten doet hij gewoon goed en hij is wel heel actief. Speelt zit op zijn gemakje te kletsen en fluiten.
Het is een eigen gekweekte vogel en is van 25-08-2011.
Hij heeft eigenlijk van het begin af aan veel gedronken maar ik weet niet of dit echt kwaad kan.

Groetjes Cora

Sjeufke

Hoi Cora,

Heeft hij dit al lang? Als een vogel ziek is kan hij dit zo'n 6 weken verdoezelen.
Ik heb zelf echter ook een valkparkiet die heel veel drinkt en altijd waterige ontlasting heeft, maar niet echt ziek is. Ik weet inmiddels dat haar nieren niet optimaal functioneren. Vorig heeft zij een homeopatische kuur gehad om de nierfunctie een oppepper te geven (ik heb een homeopatisch dierenarts), omdat ze toen heel veel kristallen in haar ontlasting had. Nu laat ik af en toe haar ontlasting controleren zodat we bij verslechtering weer op tijd kunnen ondersteunen. En ik let erop dat ze niet al te veel eiwitten binnen krijgt. Zij is verder ook actief en het gaat zo prima met haar.

Ik zou hem dus voor alle zekerheid even door een goeie vogeldierenarts laten checken, zodat je weet hoe je hem kunt helpen.

Succes ermee! Karin

DvE

Ja, Cora, dat is misschien wel een goed idee, om er een ervaren vogelarts naar te laten kijken.

Mijn valkje heeft regelmatig waterige ontlasting gehad. En de vogelarts vroeg dan elke keer weer of ze ook veel dronk. Dat zou dan namelijk op een nierziekte/-afwijking kunnen wijzen. Dat komt blijkbaar nogal eens voor bij valkparkieten. Waar overigens volgens die dierenarts niet veel aan te doen is. Maar ja, zoals Karin ook schrijft, is er dan misschien toch iets homeopatisch.

Beterschap!
Hartelijke groeten,
Daphne