7 mei 2025, 17:33:55

Binkie en Klaas

Gestart door Paul, 16 februari 2004, 16:34:09

« vorige - volgende »

Paul

Hallo Allemaal,

Vandaag zat de oudste van de twee in de opening van het broedhok eerst met het kopje naar buiten en later ook met de pootjes op de rand van het gat.
Deze is amper 4 weken en ik dacht dat ze wel weer terug zou gaan maar je zag haar echt twijfelen van zal ik of zal ik niet  :)
Op een gegeven moment had ze haar vleugels naar buiten gewurmd en kon ze echt niet meer terug.
Ze probeerde op het stokje voor het invlieggat te klimmen maar er ging wat mis en ze stortte op de grond van de kooi.
Het is maar 20 cm vanaf het stokje dus het viel gelukkig erg mee maar het was wel een komisch gezegd hoe ze zat te stuntelen  :D
Ik heb ze toen beide in een mandje gezet om gezellig uit de kooi te zijn :-)
Het kleine mandje was echt te krap nu voor ze dus nu zitten ze in een grote mand.
De ouders kwamen regelmatig kijken en voerde de jongen ook nog in het mandje :-)
Hier de foto's voor vandaag:

Papa zal jullie wel even wat vlieglessen geven let goed op!!!

Eerst voorzichtig 1 vleugel uit je kan het je kan het.

Goed zo nog iets verder strekken.

Dat gaat er al meer op lijken, flik dooroefenen dan neem ik ondertussen een hapje van jullie eten.

En hier komt mama jullie even leren zelf te eten.

Nu wel allemaal zoveel inspannende dingen hebben gedaan gaan we gezellig met het hele gezin lekker smikkelen :-)

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Paul,

Leuk is dat gestuntel hé?!
Ik heb hier ook zitten genieten van Dory.
Leuke foto's zo met die tekst eronder.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Suzanne

Hoi Paul,

Wat een ontzettend leuke foto's. Maak jij het ook mee dat de ouders van alles voor doen aan de kleintjes? Bij mij is dat nl. wel zo, erg lief om te zien.

En gisteren had ik de jongste even bij me binnen. Toen gingen de ouders roepen om hem. En zodra ik hem terug had gezet in het nachthok gingen ze gelijk er naar toe en werd ie gevoerd  :D

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Barbara

Hoi Paul,

dat niet alle mutaties in een nest voor kunnen komen, komt door het volgende, ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen:

Een gen is een stukje erfelijk materiaal dat wordt doorgegeven aan jongen via eicellen en spermacellen. Ma heeft een X-gen en een Y-gen, en pa heeft 2 X-genen, dat geldt voor elke eigenschap qua uiterlijk die valkjes hebben. De combinatie van het gen van pa en het gen van ma bepaalt hoe het jong er uit ziet. Bij ma zit er in een eicel een X of een Y, bij pa zit er in elke spermacel een X1 of een X2.

De zonen krijgen van ma altijd het X-gen en van pa het eerste of het 2de X-gen. Er bestaan voor een zoon 2 mogelijkheden;

X1 pa + X ma of X2 pa + X ma. Als er op X1 van pa bv bont zit, krijgt de helft van de zonen dat gen met bont en de andere helft niet, dus dan heb je kans op 2 verschillende zonen.

De dochters krijgen van ma altijd het Y-gen (dat bepaalt dat ze  popjes zijn) en van pa krijgen ze X1 of X2, dus dat levert 2 mogelijkheden op:

Y ma + X1 pa of Y ma + X2 pa. Als er op X1 van pa bont zit, krijgt dus ook weer de helft van de dochters die X1 en de andere helft niet.

In totaal kun je dus zonen hebben met of zonder bont gen en dochters met en zonder bont gen, andere mogelijkheden zijn er niet.

Nu komt de volgende stap: al een ouderkoppel meerdere spltis heeft, kunnen die in bepaalde combinaties voorkomen op de genen. Bv lutino + parel op 1 gen en op het andere gen niets, of lutino op het ene gen en parel op het andere. Aangezien je vaak niet weet hoe de verdeling is van die splits, berekent de tabel alle mogelijkheden. Als er dus 2 combinaties van splits kunnen zijn, zijn er ook 2 nesten mogelijk met elk hun eigen mutaties, maar dus nooit alles tegelijk. Bij 2 mogelijke combinaties, heb je dus kans op 2x2 verschillende zonen, maar wel 'per paar' en op 2x2 verschillende dochters 'per paar'. Dat komt dan op 4 mogelijkheden per geslacht en dus 25% kans op elke mogelijkheid. Zodra je echter weet op welk gen een split zit, kun je berekenen welk nest er uit kan komen. Andersom kun je dus ook aan de jongen zien hoe de splits verdeeld zijn bij pa en ma. Bij jouw Klaas zullen de split voor parel en die voor lutino zeker op 1 gen zitten, zoals je al met wat gefrobel zelf had bedacht.

Als bv lutino en parel bij pa op 1 gen zitten en verder heeft hij geen splits, zal theoretisch gezien de helft van de dochters lutino gepareld worden en de andere heldt wildkleur. Als lutino en parel elk apart op een gen zitten, wordt de helft van de dochters gepareld en de andere helft lutino, maar kunnen er geen lutino geparelde dochters uit komen en geen wildkleuren.

Je kan je voorstellen dat hoe meer splits pa en ma hebben, hoe meer combinaties er mogelijk zijn en dus hoe meer nesten er mogelijk zijn. De tabel telt alle mogelijkheden bij elkaar op, dus dan kan je bv op 8 mogelijkheden voor elke dochter en 8 mogelijkheden voor elke zoon komen. Elke mogelijkheid heeft dan 12,5% kans om voor te komen (afgerond 13%). Vaak hebben een paar mogelijkheden een hoger perecentage omdat ze in meerdere mogelijke nesten kunnen voorkomen, dat wordt dan opgeteld en wordt 25%, vandaar dat de percentages die uit de tabel komen ongelijk kunnen zijn.

Bij cross over 'springt' een split (bv lutino) tijdens de aanmaak van een eicel of spermacel lekker van bv gen X1 van pa af en kan dan in een andere spermacel van pa met X2 belanden (daar zit bv al parel op) en dus naar een andere jong gaan, zodat er toch opeens een lutino geparelde dochter tussen de geparelde en lutino's kan zitten.

Ik hoop dat dit een beetje helder is, anders vraag je maar wat je niet snapt, het is toch wel vrij ingewikkeld natuurlijk.

Groetjes,

Barbara

Joyce28

eeuuhh,ik wil me er niet mee bemoeien hoor,heb geen verstand van valkjes
maar bij vrouwen is het zo die hebben 2 X chromosomen,en de man een Y en een X
is dit bij valkjes andersom?of zijn chromosomen en gennen weer wat anders?

Inger m

Hoi Joyce,
Dat heb je goed gezien. Bij zoogdieren hebben de vrouwen XX en mannen XY (geslachtschromosomen). Bij vogels is dit andersom, er wordt bij vogels ook wel gesproken van WW man en WZ pop. (of zoals Barbara het uitlegd, X1X2 en XY)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Joyce28

wat grappig wist ik niet,nee inderdaad vogels zijn geen zoogdieren he :D
Ik dacht eerst dat het eerste een typfoutje was,maar het stond er een paar keer,dus dacht ff vragen hoe dat zit ;) :)

Paul

24 mei 2004, 07:13:32 #157 Last Edit: 24 mei 2004, 07:15:22 by Paul
Hoi allemaal,

Het gaat super met de twee kleintjes ze zijn echt heel vlot met alles.
Gisteren zat er een op mijn schouder en ineens was het floep en hij vloog in een keer de kamer rond :o
Ik dacht nog de tweede die drie dagen jonger is kan dat nog niet en ik dacht het nog niet of die ging er ook vandoor :-)
Het landen is nog even wennen maar het vliegen doen ze echt heel goed.
Dus de oefeningen van paps hebben hun vruchten afgeworpen denk ik :-)
Ze kunnen ook al prima op je vingers zitten ik heb gisteren even deze foto's gemaakt na de vliegkunsten die ze vertoonde.

Je ziet al dat ze prima in de veren zitten en de kuifjes zien er ook mooi uit :-)

Alhoewel ze prima op de stok kunnen zitten en er ook soms al even op slapen slapen ze nog het liefste op de bodem.

Hee weg met die camera laat ons nou eens lekker even slapen !!!

Vanmorgen hebben we de twee kleintjes even lekker in bed laten liggen en ze vonden het best fijn op de zachte lakens dat is weer eens wat anders dan een harde bodem in de kooi :-)
De bonte kroop steeds zelf met zijn kopje in je hand misschien vond ie dat het niet donker genoeg was :-)

De Lutino lag ook heerlijk te slapen na een beetje gegeten te hebben van de trosgierst want dat vinden ze al lekker.

Deze foto is het meest recent die heb ik net genomen toen ik ze er nog even uitgehaald heb en ze zaten lekker op de rand van hun mandje te suffen.

Ook de veren moeten natuurlijk verzorgd :-)

Ze proberen al zaadjes te eten vanuit de voerbak in de kooi.
De oudste is dinsdag pas 5 weken en de jongste vrijdag dus die is amper 4,5 week en bijna al zelfstandig.
Dit nestje gaat gewoon echt geweldig het is ook de eerste keer dat we jonge valkjes hebben met veren van deze leeftijd want in de vorige nesten zijn ze allemaal geplukt door de ouders.

Welterusten allemaal !!!

Groetjes, Paul

Mandy

Aaaaahhhhh wat een lieve schattige foto's Paul! :-*
En wat zijn ze mooi geworden en inderdaad prachtig in de veren, heerlijk is dat, jonkies die eens niet geplukt worden. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Suzanne

Oooooooh, wat een leuke foto's zeg. Vooral die 2 dat ze tegen elkaar aan op de bodem van de kooi liggen te slapen  :-*. Echt heel vertederend!

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Speedy

Hoi Paul,

ja ze zijn zeker schitterend zeg, mooi hoor.
Leuk he dat ze al zo snel zelfstandig zijn, het gaat ons wel eens te snel, maar ja, wel een goed teken.

Groetjes,
   Trudie

Joyce28

ze zien er goed uit,en wat gaat dat snel he,jeetje al helemaal in de veertjes :)

daan

Hoi Paul,
wat een plaatjes om te zien, ze zijn erg mooi geworden.
En de foto's zijn geweldig erg vertederend om te zien die 2.

Groetjes Daan

Barbara op werk

Ik vind die cinnamon bont gepareld echt ontzettend mooi! Het is dat ik er geen 4de bij kan hebben, dat pikt het vriendje echt niet, anders had ik er een bod op gedaan dat je niet kon weerstaan, haha!

Lique

CitaatIk vind die cinnamon bont gepareld echt ontzettend mooi! Het is dat ik er geen 4de bij kan hebben, dat pikt het vriendje echt niet, anders had ik er een bod op gedaan dat je niet kon weerstaan, haha!
Hihi, maar je vriend weet natuurlijk niet, dat in evenwicht zijn beter is. Beter 4 als 3...
En 1 meer of minder maakt ook niet uit(een meer zou leuker zijn).

groetjes Lique