17 mei 2025, 23:04:10

Niet meer kunnen vliegen

Gestart door Agda, 6 mei 2012, 00:04:36

« vorige - volgende »

Agda

Hoi, ik ben nieuw hier (is hier ergens een voorstelhoekje of zo ?)
Nu, mijn vraag is de volgende. Ik heb sinds enkele dagen twee valkparkieten. Heb ze overgenomen van andere mensen; oorspronkelijk komen ze van een oude mevrouw die gestorven is.
Ze hebben hun hele leven eigenlijk doorgebracht in een véél te kleine kooi en de bedoeling is dat ze hier in een grotere kooi gaan wonen, samen met een swiftparkiet die ook een opvangertje is (heeft maar 1 poot). De deur van de kooi staat altijd open hier, dus in principe mogen ze los rondvliegen. Maar nu heb ik gemerkt dat ze helemaal niet meer kunnen vliegen na al die jaren in die kleine kooi. Het popje is vandaag uit de kooi geweest, heel dapper van haar, maar haar ventje durft niet uit de kooi. Ik wil ze ook niet forceren, maar hoe zou ik hen kunnen stimuleren ? Kunnen ze ook terug leren vliegen ? Ze zullen allicht hun vleugelspieren moeten trainen, maar hoe kan ik ze daarbij helpen ?

Jolandaa

Hallo,

Ik ben heel erg benieuwd of je nog meer antwoorden krijgt want ook ik ben hier wel nieuwsgierig naar. Wij hebben een valkje erbij gekregen (de 4e) die ook niet kan vliegen. Volgens de dierenarts ook een te kleine kooi hiervoor. De andere 3 kunnen echter prima vliegen en doen dit dan ook gewoon. Het valkje dat niet kan vliegen zit lekker boven op de kooi en blijft daar ook zitten. Als we haar bij ons nemen blijft ze lekker bij ons zitten of vliegt terug naar de kooi (dat lukt nog net). Ze kan wel vliegen om het zo te zeggen maar kan niet remmen. Het geval is dus ook dat als ze een keer schrikken, en de rest op vliegt, mevrouw ook begint te vliegen met als gevolg dat ze ergens tegen aan vliegt om te stoppen. Ze heeft al een aantal keren in de gordijnen gehangen, 4 keer op het nippertje de vissenkom gemist, al eens in de wasbak van de keuken gezeten en zelfs onder het senseo apparaat (waar je normaal je kopje neerzet). Ik twijfel of die van ons ooit nog goed gaat vliegen.

Zijn er meer mensen met die ervaringen?

Groetjes Jolanda

DvE

Mijn mannetje kon wel vliegen toen ik hem ruim 2 jaar geleden op 1,5-jarige leeftijd kocht. Maar hij was een onhandige hannes, ha, ha. Kon niet makkelijk bochten vliegen, botste tegen het popje op dat supergoed kon vliegen, had moeite met landen. Wat heet: hij had ook moeite met het in de kooi goed terecht komen op een stokje. Een grote sukkel was het.

Ik heb hem meegenomen naar een vogelarts voor controle. Die verklaarde het valkje gezond. ik vroeg naar het vliegen. De vogelarts lachte toen en zei: "Als je wilt dat hij dat beter kan, zal hij moeten oefenen."

Inmiddels ben ik ruim twee jaar verder en de vogels mogen elke dag een paar uur los. Inmiddels is daardoor ook het mannetje een heel vaardige vlieger geworden. Hij is tegenwoordig ook veel minder snel uitgeput aan het hijgen.

Dat is dus mijn ervaring. Maar of er nog hoop is voor een vogel die helemaal niet meer lijkt te kunnen vliegen door het treurenswaardige eerdere deel van zijn leven, dat weet ik ook niet. Misschien iemand anders hier ervaring mee?
Hartelijke groeten,
Daphne