Welk gezelschap voor mijn valkparkiet man?

Gestart door DvE, 24 mei 2012, 21:19:37

« vorige - volgende »

DvE

Begin januari is mijn geweldige popje Jennifer (7) overleden.
Jennifer heb ik een paar jaar alleen gehad. Maar ik vond het zielig dat ze alleen thuis was als ik er niet was. Daarom had ik 2 jaar geleden een mannetje voor haar gekocht. Helaas is de combinatie nooit zo'n succes geworden. Het mannetje heeft het popje nooit willen bekijken. Hoogstens joeg hij haar soms weg. Verder interesseerde hij zich totaal niet voor haar. Dat vond ik wel jammer maar ja, ik wilde geen nakomelingen en Jennifer was in elk geval niet meer alleen thuis als ik weg was.

Maar ja, nu heb ik alleen nog het mannetje (inmiddels 3,5 jaar oud). Hij is destijds verkocht door de fokker omdat er met hem niet te fokken is. Hij heeft totaal geen interesse voor andere vogels. Mijn idee is dat hij verknipt is geraakt doordat hij met de hand is opgefokt.

Hoe dan ook: het mannetje zit nu alleen thuis als ik er niet ben en dat gaat me aan het hart. Daarom overweeg ik om toch weer een vogeltje erbij te nemen. Maar wat is wijsheid?

Het mannetje is erg tam, hoewel beslist niet lief tegen me. Als hij los is, zorgt hij dat hij bij me in de buurt of op mijn schouder zit, maar als ik hem wil kroelen, zou hij me het liefst vermoorden (regelmatig bijt hij zo hard dat het bloed uit mijn vingers komt; ik probeer hem dan ook maar niet meer te aaien ;)).

Waar denken jullie dat ik mijn valkje het meeste plezier mee doe?
Iemand heeft me een stel grasparkieten aangeboden maar ik lees verschillende ervaringen. Toch maar weer een pop valkparkietje erbij? Of hem toch maar alleen laten zitten? Contact met een andere vogel zal hij toch nooit willen maken. Maar ja, echt alleen thuis zijn, vindt hij echt vreselijk. Als het een enkele keer gebeurt dat hij urenlang alleen heeft gezeten, dan is hij echt een beetje depri. Heel sneu vind ik dat voor hem.

Alvast bedankt voor je reactie!
Hartelijke groeten,
Daphne
Hartelijke groeten,
Daphne

sepke

Grasparkieten lijkt mij geen optie. Een valkparkiet pop of man is een betere keus.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

milaja

zou er ook geen grasjes bij zetten en zeker geen stelletje.
als je ervoor kiest om er toch een valkje bij te zetten,wat de beste optie is als je er toch wat bij wilt,zou ik in ieder geval proberen om een valkje van een andere kleur dan dat erbij zat te nemen als het kan.
waarschijnlijk helpt het bij jou valkje niet maar sommige valkjes hebben kleur voorkeur voor een maatje.
je ziet het wel vaker dat een hand opfok vogel niks van andere vogels moet hebben maar je hebt dan in ieder geval je best gedaan en je gevoel gevolgd.

DvE

25 mei 2012, 11:07:29 #3 Last Edit: 25 mei 2012, 11:27:14 by DvE
Dank jullie wel voor je reacties! Heel nuttig!

Nog meer mensen die een tip hebben?
En kan iemand mij zeggen of ik een mannetje bij mijn mannetje kan plaatsen of zelfs een koppeltje? Of wordt het dan ruzie tussen de mannen, ondanks dat mijn mannetje geen enkele interesse heeft voor andere vogels?

Hartelijke groeten,
Daphne
Hartelijke groeten,
Daphne

milaja

normaal gesproken kan je er gewoon een man bij zetten.
in jou geval zou een koppel waarschijnlijk zelfs kunnen wat normaal af te raden is.
je zou het moeten proberen om het te weten denk ik,moeilijk te zeggen.
alleen,heeft hij er wat aan,hij is in ieder geval niet alleen dan.

sepke

Als je een koppel er bij plaatst dan heb je kans op vechtpartijen tussen de mannen en/of uitsluiten van de derde in dit geval het mannetje wat je al hebt. Mij lijkt alleen een popje of man er bij plaatsen de beste optie met de minste risico's. Je kan een koppel wel proberen mat wat als het mis gaat?
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

carco

Ik ben het helemaal met Sepke eens.

En ik vind het altijd nogal kortzichtig om te zeggen dat een handopfok gedragsproblemen krijgt! ( sorry, maar mijn mening en ervaring)
Ik heb een volière met 26 valkjes, waarvan er heel veel met de hand groot gebracht zijn. Niet 1 heeft gedragsproblemen. Alles is gekoppeld en kweekt. Ik heb liever hun dan sommige koppels waar niets mee te beginnen is en ik amper nestcontrole kan doen omdat ik maar weer af moet wachten of ze weer terug gaan op de kleintje en/of eitjes.
De problemen ontstaan bij de eigenaar en niet bij het beginstadium van de kleine!
Ook niet handopfokvogels kunnen verknipt zijn.
Nu denk ik wel dat het scheelt hoe oud de vogels zijn voor je ze met de hand verder groot gaat brengen. Alhoewel mijn lutino bleekmasker ( die noodgedwongen vanaf 2 weken met de hand groot gebracht is) nu met haar mannetje op eitjes zit en het perfect doet!

Nu zeg ik niet dat het probleem bij jou ligt hoor Daphne, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de vogels elkaar gewoon niet lagen en hij een andere pop of man dus wel leuk vindt.
Waarschijnlijk was de wederzijdse klik er gewoon niet.
Wil je echt niet kweken zou ik er een man bij zetten zodat je ook niet in de verleiding kan komen om het wel te doen.

Succes!

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

DvE

Dank je wel voor jullie reacties! Heel interessant en behulpzaam.

Misschien ligt het inderdaad niet (alleen) aan de handopfok dat mijn mannetje zo verknipt is. Ik durf echter wel te stellen dat het ook niet (alleen) aan mij kan liggen. Het popje dat helaas is overleden was niet van de handopfok en haar heb ik, nadat ze bij haar ouders weg mocht, zelf tam gemaakt (wat heet: wat mij betreft heeft ze zichzelf tam gemaakt en heb ik dat alleen maar gefaciliteerd). Ze was ontzettend lief, zeker voor mij. Ze kon heus wel eens kattig doen, als ze ergens geen zin in had of zo, maar dat ging altijd beheerst. Het mannetje bijt altijd direct kei-hard en soms valt hij me gewoon aan als ik de kamer in loop. Maar meestal gaat het wel hoor; meestal is ook hij gewoon graag bij me. Maar te vertrouwen is hij absoluut niet. Dat vind ik wel heel jammer want ik zou zo graag weten waarom hij zo doet zodat ik er misschien iets aan kan veranderen. Als hij altijd maar vindt dat hij boos moet doen, dan kan hij toch nooit echt lekker in zijn verenpakje zitten, denk ik dan.
In elk geval heeft hij eerst een andere eigenaar gehad. Daarna is hij teruggegaan naar de fokker omdat die eigenaar hem niet meer wilde hebben (ik weet eigenlijk niet waarom). De fokker heeft hem toen toch weer verkocht omdat hij niet te koppelen was: hij toonde hoegenaamd geen interesse in welk popje dan ook. Zo ging het ook met mijn popje. Mijn popje heeft een aantal keer toenaderingspogingen gedaan maar hij wilde niks van haar weten: sloofde zich alleen maar uit voor mij en andere mensen. Enfin.

Goed te weten dat ik ook twee mannetjes valken bij elkaar zou kunnen plaatsen. Ik ga eens rondkijken. En mijn partner verder bewerken, ha, ha. Hij vindt één vogel al zowat. Maar ja, ik had mijn popje al voordat ik mijn partner leerde kennen en dat accepteerde hij daarom (zo niet, dan zou mijn partner pech gehad hebben ;)). Om mijn popje niet eenzaam te laten zijn, heb ik het mannetje gekocht. En toen ging het popje onverwachts op jonge leeftijd dood  :'( En ik wil natuurlijk ook niet dat het mannetje zich eenzaam voelt (hoewel hij dus vooral aandacht van mensen wil; we grappen wel eens dat hij beter in een café had kunnen wonen  :P), Bovendien: wat maakt het nu uit voor mijn partner: één of twee valkparkieten in de grote kooi?!

Hartelijke groeten en nogmaals bedankt voor de behulpzame reacties.
Daphne
Hartelijke groeten,
Daphne

carco

Ik reageer hier maar even omdat ik zag dat je bij herplaasting wat geplaatst had.
Is het je nooit opgevallen dat merendeel van de herplaatsers mannen zijn?
En waarom? Ik heb wel een vermoeden. De meeste mensen willen een man omdat die zo leuk leren fluiten en soms zelfs praten.
Totdat ineens blijkt dat meneer wel een heleboel herrie kan maken. Hij komt in de puberteit, krijgt andere gevoelens en gaat zich af reageren op de mens door te bijten en hard gillen.
Daar kunnen de meeste mensen dus niet tegen. ( Ik geef toe dat dit vaak ook niet leuk is, en poppen wat zachter van karakter zijn over het algemeen.)
Maar...hoe weten wij dat een vogel gefrustreerd is?
Ik heb pas een lezing gehad van iemand van een papegaaienschool. Zij liet een filmpje zien en vroeg naar het gedrag van desbetreffende papegaai.
Je krijgt dan heel veel antwoorden, van nieuwsgierig tot bang.
Zij zag het anders: hij bewoog naar links, naar rechts, keek naar boven enz.
Wij interpreteren het als een bepaald gedrag zoals gefrustreerd ed. Ik vind dit een hele goede, want hoe interpreteert de vogel zelf dit?
Wij vinden het gedrag dat de vogel toont niet kloppen, voor de vogel is dit normaal gedrag.Alleen wij willen dit ombuigen.
Wat blijkbaar ook wel kan met de goede middelen.

DvE

4 juni 2012, 12:06:03 #9 Last Edit: 4 juni 2012, 12:15:57 by DvE
Hoi Caroline en anderen,

Dank je wel voor je reactie.
Ik heb ook een lezing meegemaakt van mogelijk dezelfde persoon. Die dame die de lezing gaf had inderdaad een punt. Niettemin denk ik ook dat je best aan een dier kunt zien of die gefrustreerd is. Je kunt mij bijvoorbeeld niet wijsmaken dat een vogel die de hele tijd zit te krijsen of die altijd maar agressief reageert zo lekker in zijn verenpakje zit. Maar goed.

Ik heb geprobeerd contact te leggen om een mannetjes valkparkiet bij mijn mannetje te plaatsen. Helaas is daar nog niks uitgekomen. Maar wat niet is, kan nog komen.
Omdat het wat lang duurt voordat er een reactie op mijn aanbod komt, ben ik inmiddels wel met een schuin oog verder aan het kijken. En zo kwam ik herplaatsers tegen die nu samen zitten, een pop en een man, maar geen koppel vormen. Zou dat eventueel wel kunnen bij mijn man? Omdat die andere man geen interesse heeft voor het popje en mijn man dat vast en zeker ook niet zal gaan hebben? Of is dat volgens jullie vragen om moeilijkheden, een popje samen met twee niet in haar geïnteresseerde heren?

Eigenlijk zou ik wel willen uitbreiden naar drie vogels -de kooi is er zeker groot genoeg voor (vloeroppervlak 52x82 cm en 150 cm hoog). En eigenlijk ben ik ook wel heel erg gecharmeerd van popjes die toch vaak wat rustiger en liever zijn. In combinatie met een mannetje (niet als koppel) heb ik dan alles van beide werelden (de mannelijke en vrouwelijke) ;-) Iemand advies?

Alvast bedankt voor reacties!

Hartelijke groeten,
Daphne
Hartelijke groeten,
Daphne

carco

Al is het geen koppel, toch geen man en een pop samen bij een man zetten. Dit is echt om problemen vragen.
Als je er persé 3 wil neem dan 2 poppen en een man.

DvE

Ah, dat is natuurlijk ook nog een oplossing: 2 poppen en 1 man :-)

Maar dan blijf ik wel zitten met het feit dat de herplaatsers meestal mannen of koppels zijn...

Dank je wel voor je reactie, Caroline!
Hartelijke groeten,
Daphne