11 mei 2025, 08:46:29

raar

Gestart door trieneke, 15 februari 2004, 18:30:54

« vorige - volgende »

trieneke

ik heb sinds twee jaar een valkparkiet(smurf).maar sinds september vorig jaar hebben we nog een bijgekocht(schumi).nu is mijn vraag sinds kort is vraagt smurf meer aandacht dan anders en doet ie ook raar.constant over en weer trippelen over zijn stokje(in een rare houding)enzo.is dat normaal?    :-/

Speedy

Smurf is duidelijk een mannetje, misschien is Schumi en pop (vrouwtje)?  en dan is hij zeker nu zijn macho gedrag aan het laten zien.
Hij doet er alles an om Schumi haar aandacht te krijgen, dus balsen noemen ze het gedrag. (heen en weer lopen)
Hij zal zeker ook wel een keer aan de tralies gaan roffelen.
Leuk hoor.

Groetjes,
   Trudie

BIRDIE

Hoi Trieneke,

Vraagt Smurf sinds kort meer aandacht van jou of van Schumi? Als hij aandacht van Schumi vraagt denk ik zeker dat Trudie gelijk heeft. Weet je of Schumi een popje is? Dan wil Smurf haar namelijk imponeren en verleiden, zal ik maar zeggen ;). Is best leuk om te zien hoor. Die van mij doet dat ook. Hij staat dan met zijn vleugels wijd en zijn kuif plat te fluiten en te doen. Heel lief!

Als je een nestje wil zou je een broedblok op kunnen hangen. Anders niet, al kunnen ze als ze elkaar echt mogen ook een nestje op de bodem van de kooi krijgen.

Groetjes Annemarie

trieneke

hoe weet ik of schumi een popje is?smurf vraagt meer aandacht van ons

Plons

Hoi,

Ik ben het ventje van Trieneke en probeer al lang om het geslacht te weten van onze vogeltjes.  Smurf is heel aanhankelijk.  Soms begint hij te fluiten en houdt hij niet op tot hij aandacht krijgt van ons.  Hij blijft ook lang op onze schouder zitten en geeft graag kusjes...
Schumi is helemaal niet zo aanhankelijk.  Nu begint hij ook wel af te komen, maar volgens mij is dat meer omdat Smurf bij ons zit.  Hij zal ook steeds Smurf volgen.  Als we Smurf mee uit de kamer nemen zet Schumi een fluitconcert in tot we Smurf terugbrengen...

Speedy

Hoi Plons,

Ik denk dat Schumi toch een man is, en misschien Smurf een pop, zou wel leuk zijn.
Wel zo leuk, dat ze aanhankelijk worden zo, ze doen inderdaad graag de ander na.

Groetjes,
   Trudie

Plons

Hoi Trudie,

Na alles wat ik al over valkparkietjes gelezen heb, was dat ook mijn conclusie.  Blijft toch wel raar dat Smurf de laatste week echt heel veel aandacht vraagt.  Normaal doet hij dat vooral als we thuiskomen, maar nu bijna de ganse dag...
Op de foto staat Smurf, overtuigd Linux-gebruiker ;-)

Grtz,

Plons

:D :D

Speedy

O wat een schatje, Smurf is een pop hoor, denk ik.
Ja joh, dan is ze misschien wel broeds, als ze aandacht wil.
Plat gaat liggen en geluidjes maken, ja dat is broeds gedrag en daarom wil Schumi natuurlijk wel dicht bij haar zijn.
hihi grappig.

BIRDIE

Hoi Plons,

Als dat Smurf is op de foto dan is het een vrouwtje, de mannetjes verliezen namelijk de parels na de eerste rui. En die heeft Smurf toch al gehad, de rui? Ik denk ook dat Smurf broeds is, dus klaar is voor een nestje. Maar omdat ze zo aanhankelijk is naar jullie toe, ziet ze jullie eerder als partner dan Schumi.

Groetjes, Annemarie

Speedy

Ik heb hier ook een pop die broeds is, ze wil wel door ons geaaid worden, maar laat geen valkparkieten in de buurt komen.
Jammer hoor.
En dan heb ik nog een pop, die wil ook zo graag, maar daar komt weer geen man op af, ja Kobus, maar die heeft eigenlijk al wat met Punky, maar die doen het niet zo vaak.
hahahaha lekker ingewikkeld allemaal he.

trieneke

hoe kan je dat nu zien?smurf is dus n vrouwtje,maar vermits dat ik me daar nu maar echt mee bezig houd zie ik t verschil nog ni

Paul

Hoi Trieneke,

Zoals Annemarie al schreef kan je het zien aan de parels die Smurf heeft.
Een mannetje zou na de rui veel minder parels hebben of helemaal geen parels meer.
Dan gaan ze er egaal gekleurd uitzien dus dat is een heel duidelijk verschil.
Smurf heeft nog volop parels dus als de rui al geweest is kan het niet anders zijn dan een popje.

Groetjes, Paul

trieneke

bij schumi is de kleur wel veel lichter ::)

Plons

Iemand een idee wat voor mutatie Smurf eigenlijk wel is?  Wildlkleur misschien?

Ondertussen hebben we hier een nestkastje voor onze beestje voorzien.  Smurf schenkt er eigenlijk helemaal geen aandacht aan, Schumi bestudeert het dan weer heel aandachtig... (iets nieuws om af te breken?)

Paul

Hoi,

Smurf is een gepareld valkje.
Alleen is het niet duidelijk te zien of het cinnamon gepareld of gewoon gepareld is want de foto kan vaak niet de juiste kleuren weergeven.
Maar wildkleur is het zeker niet.

Groetjes, Paul