7 mei 2025, 15:56:32

oud

Gestart door steaven, 15 augustus 2003, 17:12:07

« vorige - volgende »

steaven

hoe oud is een valkparkiet als hij z'n eerste rui heeft. ik heb dit bij spoed gezet omdat ik dan weer zo snel mogelijk naar de winkel toe wil.  anders wil ik hem terugbrengen als hij te oud is om tam maken .want ik heb het gevoel dat ze me hebben belazerd .want tegen mij zeiden ze dat hij 6 weken was en net bezig was met ruien dat kopt want ze onderste zitten ook nog in de war.dus ik weet niet wat ik moet denken, maar jullie hebben ervaring en dan weet ik het teminste zeker.

gr steven

Nes

Hallo steven,

toen ik Rocky kocht zeiden ze tegen me dat ie 2 maanden was. Met ongeveer drie maanden kwam ie in de rui.
Ik vond dat ook raar maar de mensen van het forum zeiden dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat het normaal is.
Hij is dan ook zeker nog jong genoeg om tam te maken.
Het lijkt me wel sterk dat een valkje van zes weken in de rui is. Ik denk niet dat dat kan. Denkt iemand er mss anders over?

Groetjes Nes.

Sander

hallo

vind het ook vreemd dat ie nu al in de rui is. Pas uit het nest en al in de rui?? Dat is toch wel zeer vreemd.

groetjes
sander

Fiona

Volgens mij ligt het er ook aan wat voor valkje je hebt, tenminste dat heb ik hier gelezen.
Een lutino komt met 6 mnd pas in de rui, anderen rond de 3-4 maanden dacht ik, maar pin me er niet op vast :-)

Groetjes, Fiona

Nes

Ik heb een lutino en die was met drie maanden in de rui.
Wel geen hele hevige, maar hij verloor heel veel donsveertjes en een paar gewone. Ook zat hij heel erg veel te wassen van de jeuk..

Groetjes Nes.

Natalie

15 augustus 2003, 18:12:34 #5 Last Edit: 15 augustus 2003, 19:01:16 by Natalie
Hoi Steaven.

Met 6 weken is een valkparkiet nog niet in z'n eerste rui. Dat zou wel erg vroeg zijn. En tja.....vaak weet het personeel in dierenwinkels weinig over de dieren die ze verkopen. Ze zeggen vaak zomaar wat, en als je vraagt naar de leeftijd van zo'n vogeltje dan krijg je standaard het antwoord: 8 weken. Ook al zijn ze bij wijze van spreken al een halfjaar oud. Daarom kun je ook veel beter naar een kweker gaan.  En wat betreft het tam maken: ook al is je valkje al wat ouder, je kunt hem nog altijd wel tam krijgen hoor, al zal dat heel veel geduld kosten. En terugbrengen.......dat zou ik niet doen. Dat zou ik echt heel erg zielig vinden voor dat beestje. Die weet ook niet wat hem overkomt.  :o

Brenda1

Hoi

Ik heb ook een valkje gekocht in de dierenwinkel die volgens hen heel jong zou zijn.
Vervolgens was het beestje heel snel in de rui.
Omdat het beestje een beetje agressief was tegen het andere valkje dat ik heb heb ik hem naar mensen gebracht (eigenaars van deze site) die hem in hun voliere hebben gedaan. Daar bleek hij al te hebben gepaard. Dat is pas mogelijk als ze geslachtsrijp zijn en dus moet ie veel ouder zijn geweest dan de dierenwinkel ons verteld heeft.
Ook niet eerlijk dus...
Maar ik zou hem niet terugbrengen naar de winkel hoor...
En anders naar mensen brengen waarvan je zeker weet dat ze er goed voor zorgen..anders zou het zielig zijn..

Succes

Brenda

giovanni

denk wel dat je een beetje belazerd bent hoor, je valkje kan zeker niet in de rui zijn bij 6weken. minimum zeker 3.5maanden voor ze ruien hoor, maar soms zijn er wel uitzonderingen, maar die zijn niet zo groot hoor

gtjs

Dana

Hallo allemaal,

Ik had ook een x een valkje in een dierenzaak gekocht en ze zeiden dat ze ongeveer 4 maand jong was. Dus niet. Ze had toen ze hier net 2 maanden woonde een nestje gelegd met 4 eitjes. Ik heb hier toen ergens gelezen dat ze dat ongeveer met 2 jaar doen. Dus ik denk dat toen we haar kochten 2 jaar en 4 maand was :D hahaha. Maar haar toen terug brengen vond ik ook zielig van zo je bent wat ouder dus je krijgt geen kans en het is een heel lief valkje. Maar hoe oud/jong ze nu is weet ik dus niet. we hebben haar nu bijna een jaar en ze kan nu wel 3 zijn maar misschien ook wel 5. Echt tam wil ze niet worden heb alles geprobeerd wat ik hier gelezen heb en ze blijft bang voor handen(ze eet er wel uit :o maar erop zitten ho maar), maar ze komt wel gezellig op je zitten als je tv kijkt of achter de com zit en ze kan kusjes geven zolang je je handen maar niet laat zien. Ik zeg altijd ze is halftam.

Paul

Hoi Dana,

Ik heb hier ook valkjes waarbij de een veel tammer is dan de andere en sommige zijn helemaal niet tam.
Toch vind ik de valkjes die niet tam zijn ook heel lief en ik zou ze echt niet willen missen hoor.
Een valkje kan trouwens een ei leggen vanaf 9 maanden al dus je valkje hoeft geen 2 jaar geweest te zijn hoor maar het klopt natuurlijk niet wat de dierenwinkel zei.
Een valkje is het beste tam te maken als ie net zelfstandig is en hoe langer je wacht hoe lastiger het vaak gaat.
Maar je kan in elk geval nog lang plezier hebben met je valkje want ze kunnen best oud worden hoor.
Mijn eerste valkje is nu 12,5 jaar en ik heb er sinds vorig jaat ook eentje die ruim 24 jaar is :-)

Groetjes, Paul

Dana

Hoi Paul,

Ik bedoelde ook niet dat ze niet lief is ofzo, het is een schat van een valk. Wil haar ook echt niet meer kwijt. Was gelijk helemaal weg van haar toen we haar kochten maar sommige mensen brengen zoiets terug en dat vind ik zielig. Ik heb het een beetje verkeerd verwoord net denk ik.
Maar het is zo jammer dat ze bang van handen is. Ze buigt haar koppie wel eens bij die andere 2 zodat die haar kunnen kriebelen maar die doen dat niet. De 1 draait zich gewoon om en de andere doet alsof ie het niet snapt en buigt ook haar koppie. En dat is wel eens zielig om te zien en dan zou ik het graag voor haar willen doen. Maarja als je na haar wijst is het net een knijpbeesie zo'n geluidje maakt ze dan. Ik aai die anderen dan heel duidelijk als ze bij me zitten in de hoop dat ze ziet dat ik echt nix doe wat zij niet wil en voer haar zoveel mogelijk met de hand want eruit eten wil ze wel weer al is het heel klein wat er ligt. Hoop dat ik dat ooit nog eens mag doen. Ik blijf volhouden zal me ooit wel eens lukken hoop ik.

Paul

Hoi Dana,

Sommige valkjes hier vinden handen ook eng maar als ze op je arm zitten kan je wel met je neus soms in het nekje aaien dat klinkt vreemd maar ze zijn daar soms minder bang van dan van handen.
Ik begreep wel dat je hem niet meer terug wilde brengen hoor als je eenmaal gewend aan ze bent doe je ze nooit meer weg als je een echte dierenliefhebben bent.
Soms leest je wel eens 2 valkjes aangeboden wegens beeindiging hobby nou dat zijn geen echte dierenliefhebbers vind ik :-(
In elk geval blijven proberen met je valkje ik kreeg ook een echte wilde na een jaar op mijn vinger en dat had ik toen ook nooit verwacht.

Groetjes, Paul

Dana

Hoi Paul,

Word een beetje slowchatten hiero hahaha. Maar bedankt voor de tip. Ga ik proberen met de neus. Kan ik haar misschien toch nog lekker kriebelen want kusjes geven durft ze ook en dat is vlak bij de neus hahaha.
En je hebt er ook gelijk in echte dierenliefhebbers doen hun dieren niet zomaar weg. Of er moet een rede voor zijn. Zelf ben ik van mening wat hier in huis komt blijft tot zijn of haar eind tenzij het niet anders kan. Dat heb ik namelijk een x meegemaakt met een leguaan die een hekel aan mij had of 1 of andere manier. Die viel mij aan en verder kon iedereen hem aaien behalve ik. Maar mijn vriend was er bang voor dus die deed er nix mee. En aangezien het een soort was die 2 meter kon worden zag ik het niet zitten om aangevallen te worden door zo'n groot dier en ik vond het zielig dat ie ongeveer 45 jaar (zo oud kunnen ze worden) in een terarium moest zitten zonder lekker rond te kunnen lopen in huis. Dus met pijn in mijn hart heb ik een heel goed huis voor hem gezocht in een reptielendierentuin zodat ie ook niet van de ene naar de andere eigenaar zou gaan worden gesleept. Nu wacht ik op bericht van adoptie want waarschijnlijk gaan ze dat daar doen en is ie toch nog een beetje van mij.
maar dit was mijn laatste berichtje voor vandaag haha ga zo weg namelijk.