27 april 2024, 19:47:27

Paddy & Indy

Gestart door Inge88, 13 mei 2012, 13:08:49

« vorige - volgende »

Wendy..


Hoi Inge,

Mag ik vragen waarom je bij het jonkie dat het wel goed doet een warmtelamp boven het blok hebt hangen?
Als je in huis kweekt is het echt niet nodig en het kleinste jong is waarschijnlijk niet goed geweest. Zorg dat het niet te warm wordt en het jong ook kan wegkruipen van teveel warmte.
Ouders kunnen dit goed zelf regelen en als de jongen iets ouder zijn gaan ze steeds vaker langer van het blok.

Het kan dat ze gaan plukken. Houdt het maar even in de gaten. Zeker als de eerste stoppeltjes doorkomen.

Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Inge88

Hi Wendy,

Zo goed doet dit jong het nu ook weer niet. Hij heeft sowieso een week achterstand met bijna 3 weken oud. Gisteren zat de moeder nauwelijks op het nest en al helemaal niet op het jong en begin van de middag vond ik het jong koud en rillerig. Dus toen heb ik de keuze gemaakt voor de warmtelamp, en dit heeft merkbaar geholpen. Hij had al een hele week spleetoogjes en die zijn gisteravond laat volledig open gegaan. Hij was ook meteen een heel stuk actiever, hij liep overal door het blok heen. Als ik het blok opendeed opspringen en blazen en een heel apart geluidje maken :) Ook in gewicht 5 gram aangekomen! Een heel ander vogeltje opeens.

Ik wacht nu af totdat moeders hopelijk het kleintje vandaag voor het eerst gaat voeren...

Natuurlijk bekijk ik vandaag weer of ik de warmtelamp niet weg kan laten... maar da's helemaal afhankelijk van Indy. Ik heb de warmtelamp nu weggehaald.

Citaat van: Wendy.. op  6 april 2013, 22:50:02

Ouders kunnen dit goed zelf regelen en als de jongen iets ouder zijn gaan ze steeds vaker langer van het blok.



Iets ouder, hoe oud is dat dan? Aangezien het jong nog haast geen pennetjes heeft, denk ik dat puur de kamer tempertuur niet voldoende is?

Verder... ik kan de natuur z'n gang laten gaan... maar er is al zoveel misgegaan (vorig nest en dit nest), dat ik dat gewoonweg niet kan. En aangezien dit vogeltje al redelijk op weg is naar een goede kans op een leventje, doe ik er dan ook alles aan (voor zover ik kan) om hem/haar dat leventje te geven.

smiley

Hallo Inge

Tot nu toe gaat het goed en je hebt inmiddels de lamp alweer verwijderd ...kijk het op de dag even aan wat ze doen .
En zit 1 van de ouders wel op het nest in de nacht ?? anders koelt hij ook weer zo af ..
Ik zou je wel het advies willen geven om niet meer met dit koppel te kweken ...
Vorig jaar had je al problemen en overleefde er niet 1 jong het nest .
Nu gebeurt er eigenlijk weer hetzelfde en is er op dit moment nog maar 1 jong met een flinke achterstand en het word ook nog eens geplukt ..
Dit plukken moet je wel goed in de gaten houden want als het te gek gaat dan bloed het jong ook nog eens elke keer .
Ik weet dat jij je uiterste best doet daar ligt het niet aan ...
Maar de kans is groot dat je ook dit jong over een aantal dagen moet gaan pappen .
En als hij maar 1 a 2x per dag word gevoerd dan is dit ook niet voldoende ...
Gelukkig kan je hem bij-pappen indien nodig ,hoop dan ook dat het je gaat lukken ..
veel succes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Inge88

Hi Conny,

Ik wil ook geen nestjes meer van ze. Dit is gewoon niet goed. Voorheen zat Indy 's nachts ook op de jongen, maar nu niet meer. Vandaar dat ik dus vannacht ook de warmtelamp erbij had. Zij sliep gewoon op stok.

Ik heb het jong vanmorgen uiteindelijk een eerste voeding gegeven en Indy net pas (een klein beetje). Dat lijkt er dus ook niet naar. Omdat Paddy voornamelijk degene is die plukt (vanmorgen was hij daar ook alleen maar mee bezig, arm jong!) en verder ook niet meer voert en sowieso al niet op het nest zat, heb ik hem zojuist apart gezet in een andere kooi ernaast.
Het is nu even aan Indy...

Inmiddels heb ik wel weer de warmtelamp erbij gepakt, omdat Indy niet voldoende doet. Ik heb hem nu echter nog even iets lager staan (25 graden). Ik kijk dit even aan. Is er eind van de middag nog geen verbetering dan ga ik toch maar voor handopfok........helaas.
Dan ben ik er beter nu maar op tijd bij, dan nog langer aanzien en meer achterstand...

Ik heb alvast een schema gemaakt afgekeken van het handopfok schema op dit forum, ik ga de nacht en dag omdraaien omdat ik overdag werk.... betekent wel dat ik er 's nachts een keer extra uit moet, maar met een beetje geluk is dit over 2 weken beter te overzien. (lees: betere nachtrust)

Dit is wat ik in gedachte heb voor komende week (en reëel is voor mij met m'n baan)

17:00
20:00
23:00
2:00
6:30

Dus de 5 voedingen om de 3 uur, op de laatste voeding na; daar zit dus 4,5 uur tussen.

smiley

Hallo Inge

Ik moet je een compliment geven voor je inzet ,ik weet niet of het omdraaien van de dag en nacht ritme werkt ..
Ik snap dat je met je werk niet anders kan ,maar als ik jou was zou ik alvast iemand zoeken die het eventueel kan overnemen als het niet werkt ..
Als het wel werkt kunnen wij daar ook weer iets van leren  ;) jammer dat het zo gaat met dit koppel ,maar als straks alles weer bij het oude is , dan worden zij ook weer als van ouds !!
En zonder nest is het een schitterend koppel ......
Ik blijf je volgen en hoop dat het lukt !!!! ;) ;D volg zoveel mogelijk je instinct ..

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Wendy..



Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet je hele dagboekje heb gelezen. Maar een jong moet ook wat weg kunnen kruipen en ik vind 30 graden nogal warm.
Maar het jong knapt er duidelijk van op wat je zegt en dat is belangrijk. Vorig jaar had ik hier ook een nestje met een achterstand maar dat is uiteindelijk helemaal bijgetrokken.
Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft!

Groetjes
Wendy

Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Inge88

Dankje Conny.
Tot nu toe lijkt het erop dat Indy het voeren prima blijft oppakken. Qua plukken lijkt het ook mee te vallen met Indy, ik zie hier en daar wel wat plekjes, maar het lijkt tot zover nog niet heel erg en ik weet niet of dit nog van Paddy is... Dat houd ik gewoon in de gaten...

Citaat van: Wendy.. op  7 april 2013, 13:47:57


Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet je hele dagboekje heb gelezen. Maar een jong moet ook wat weg kunnen kruipen en ik vind 30 graden nogal warm.
Maar het jong knapt er duidelijk van op wat je zegt en dat is belangrijk. Vorig jaar had ik hier ook een nestje met een achterstand maar dat is uiteindelijk helemaal bijgetrokken.
Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft!

Groetjes
Wendy




Is 30 graden teveel voor een jong dat eruit ziet zoals hierboven? Als ik het handopfok schema erbij pak dan zie ik dat ze vanaf 12 dagen tot 3 weken oud zo'n 28 tot 31,5 graden nodig hebben. Echter ben ik er niet zeker van hoe oud je dit jong zou schatten gezien de achterstand? Als ik naar het onderwerp kweken kijk op deze site, dan zie ik een valkparkiet van 12 dagen, die al heel veel pennen heeft. Zover is dit jong nog niet..., maar aan de andere kant zei Rianne al dat die valkparkiet in een ideale situatie is opgegroeid, waarbij ik dus veronderstel dat hij "verder" was dan veel andere valkjes rond die leeftijd.

Heeft iemand misschien voor mij een reeks foto's met leeftijden waar ik beter mee kan vergelijken?

De warmtelamp hangt boven een zijde van het blok, aan de kant van het invlieggat zal het wel koeler zijn, vanwege het gat + het feit dat de warmtelamp daar verder vandaan is.

smiley

Hallo Inge

Je kan het jong een klein beetje insmeren met vaseline (op de plekjes dan )..maar als het niet te erg is zou ik het niet doen .
Want elke verandering voor moeder moeten we zo klein mogelijk houden ,zodat ze het jong blijft voeren ..
Je kan de lamp ook iets hoger hangen 29 graden kan ook wel ,beter iets te laag de tempratuur dan te hoog .
Want Wendy heeft daar wel gelijk in het jong moet ook een beetje kunnen weggaan van de warmte .
En zoals je hem nu hebt hangen moet het goed zijn ,als het zo op het schema staat zou ik het zoveel mogelijk volgen . Ook Rianne heeft gelijk over het jong van het schema .
Zolang de kleine goed eet en er gewicht bij komt elke dag dan gaat het goed en niet 1 kleintje groeit echt volgens een schema ,dus foto's neerzetten zal je niet veel helpen ..
dit kleintje krijgt nu alle voeding van zijn moeder en doordat hij lekker warm zit bedelt het ook beter .
Zodra hij een paar dagen goed blijft aankomen dan haalt hij die achterstand zo weer in !!
3 dagen goed eten is al een verschil van dag en nacht ...

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Inge88

8 april 2013, 16:59:53 #219 Last Edit: 8 april 2013, 17:05:56 by Inge88
Het jong gaat goed :-) Hij is nu na 2 dagen 9 gram bijgekomen. Vanmorgen rond 7:00 was Indy druk in de weer met heel snel en zoveel mogelijk eten, want tot mijn verbazing krijsde het jong alles bij elkaar. Nog niet eerder heeft hij dat gedaan! Indy wist niet hoe snel ze bij hem moest komen... dat ging dus hartstikke lekker. Na 3x eten en tussentijds voeren was hij dan uiteindelijk stil  :D

Qua plukken zie ik geen nieuwe plekjes, dus misschien valt dat mee met Indy.



Rianne


smiley

Hallo Inge


Hij ziet er inderdaad goed uit en komt nu lekker aan !!
Zo moet hij het volhouden en dan komt het vast in orde ...
alle plukplekjes zien er nu aardig uit en het opgedroogde bloed valt er van zelf af ..
Op naar morgen .......

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Wendy..

Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

       

Inge88

Dankjulliewel. Het wordt al een echt valkparkietje.
Vanmorgen helaas niet kunnen wegen, Indy was me voor  :P ze was al aan het voeren.

Gisteravond beetje vreemd voorval met Indy. Ze was opeens ergens doodsbang voor, totaal verschrikt en van slag. Na zo'n 20 minuten was ze weer helemaal de oude. Nog steeds geen idee wat het is geweest.

Suuús

Hihi wat een leuke kalerd.
Hij heeft idd een leuk bijdehand koppie!

Hopen dat hij lekker blijft groeien en dat de veertjes mooi doorkomen.
Je doet wat je kunt  ;)