27 april 2024, 23:26:16

Paddy & Indy

Gestart door Inge88, 13 mei 2012, 13:08:49

« vorige - volgende »

Inge88

De kleintjes zijn vanavond 7 en 8 dagen oud.
http://youtu.be/Wo8CMGTzmQ8

Larissa

Hoi hoi

Ze bedelen hard genoeg, maar vindt de krobjes nog al leeg.(persoonlijke mening)
Ik weet natuurlijk niet op welk moment van de dag jij dit filmpje gemaakt hebt.

Ik weet niet wat je ze nu zoal al voorzet, maar grasparkietzaad, eivoer kunnen de ouders ook goed verdragen en de jongen ook.
Gewoon het normale zaad ook blijven aanbieden.

Je kunt proberen bruin brood, rijst enzo. In de hoop dat ze de jongen iets meer voeden.
Zijn tips he, het kan al wel zijn dat je het doet, maar Indy en Paddy het nog niet helemaal door hebben met voeden

Groetjes Laris

Inge88

Ik zet ze al het genoemde voor. Er gaan 2 bruine broodjes per dag op. Daarnaast ook groenvoer + 's avonds een paar lepeltjes pap gemengd met eivoer als ze dat aannemen.

Filmpje was gemaakt rond 17:00, de kropjes waren inderdaad niet volledig vol toen. Na het filmpje was er weer een voerronde. Vind het verder moeilijk bepalen of het wel of niet goed gaat. Ze groeien elke dag en zijn lekker actief, dus dat lijkt mij het belangrijkste. Verder kan ik op dit moment toch niet veel doen. Als ze straks wat ouder zijn en van een lepel kunnen eten, zou ik ze pap erbij kunnen geven als dat dan nodig lijkt, maar zolang ze groeien laat ik pap&mam hun gang gaan.

Ik vind het al heel mooi om te zien hoe goed ze rechtop blijven staan en zelfs al een beetje rondlopen. Als het goed is duurt het nu niet lang meer voordat de oogjes langzaam aan open gaan.

Larissa

Zo lang de jongen het goed doen, niks met pap gaan doen
Daar door kunnen de ouders minder gaan voeden omdat de jongen niet genoeg bedelenen.

Voor de rest gaat het super hoor, zolang ze actief zijn en goed van kleur.
Lekker laten geworden.

Groetjes

Patrick

snap niet dat je 2 sneetjes bruinbrood geeft. Kritiek van andere boeit me eigenlijk nooit zo (ben inmiddels wel wat gewend) maar in brood zit teveel zout wat jongen NIET aankunnen.
Als je gewoon een goed zaadmengsel geeft en extra eivoer is meer als voldoende. Sla is gewoon water dus niet doen of je moet ze aan de dunne willen hebben. Wil je de ouders toch groente geven om je zelf een goed gevoel te geven doe dan witlof. Mogen ze het hele jaar door krijgen en zit vol vitaminen (in de winter kan je boerenkool mengen door het eivoer heen). Beslist geen appel geven als je jongen hebt liggen in het blok ivm zuur waar een jong nog niet overweg mee kan en eraan dood kan gaan (geef me vogels al jaren geen appel als ze jongen hebben).
Probeer zo veel mogelijk bij de basis voeding te blijven als je jongen hebt liggen en wil je toch extra geven doe het dan goed  ;D Extra trosgierst (niet de chinese maar de franse nemen, kost iets meer maar is niet plat vergast tijdens transport), kiemzaad (even 10 minuten laten koken en goed afspoelen in een panty en uit laten lekken). Onkruidzaad door het voer mengen of een hard gekookt ei (minimaal 12 minuten laten koken) met schaal en al door het eivoer raspen (keukenrasp is voldoende en uitkijken voor je vingers). Wil je dan toch brood geven ...... 1 keer per 14 dagen een half sneetje met multivitaminen rovicee is meer als genoeg. Op deze manier beperk je meer bij de basis voeding met extra's en krijgen ze ook alles binnen wat ze nodig hebben.

Filmpje maken is leuk voor je zelf en voor later maar warm eerst goed je handen op de volgende keer zodat ze geen warmte verlies hebben. Enkele tiende van een graad kost enorm veel energie van een jonge vogel en een ouder weet zelf wel wanneer die er even af kan gaan (natuur zit mooier in elkaar als dat we zelf beseffen). Verstand komt met de jaren net als ervaring  ;)

ps..... kan soms wel 3 dagen duren voor een ei uit komt als het eerste breukje erin zit, mits het geen beschadiging is.

Succes,
Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Larissa

Hoi,

Dat van het brood wist ik ook niet, dus zo heb ik ook nog wat geleerd thnx Patrick.

Groetjes

Patrick

Citaat van: Larissa op 27 maart 2013, 19:41:31
Hoi,

Dat van het brood wist ik ook niet, dus zo heb ik ook nog wat geleerd thnx Patrick.

Groetjes


yw Larissa  ;)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Suuús

Fijn dat de kleintjes lekker groeien.

En Patrick, ik heb ook weer flink wat van je verhaal geleerd :)
Klinkt eigenlijk allemaal best logisch, maar je moet er even bij stil staan.
Ga de dingen iig op mijn voedingslijstje zetten van wat wel en wat niet te voeren.  ;)

Inge88

29 maart 2013, 17:52:55 #188 Last Edit: 29 maart 2013, 18:27:53 by Inge88
Als ik het gewichtsschema op deze site bekijk, dan zouden de kleintjes nu inmiddels rond de 30 gram moeten zitten  ??? ??? Echter weegt de één 11 gram en de ander 8 gram. Wat natuurlijk niet veel is met 9/10 dagen oud!!

Ze zijn wel beide goed actief en worden vaak gevoerd door de ouders (toch wel elke 2 uur) en de kropjes zijn steeds gevuld, maar misschien dan toch niet vol genoeg. ??? Echter is 0,8 of 1.1 ml nu ook niet heel veel, als ik kijk wat de hoeveelheid per voeding is volgens het schema op de site en dat zit er toch zeker wel in! Of leegt het vrij langzaam en zouden ze dus logischerwijs aan het einde van de dag een hele dikke krop hebben?

Zouden de kleintjes niet voldoende warm gehouden worden wat ze zoveel energie kost? Paddy voert ze al heb wel het idee dat Indy beter / meer voert, maar Paddy neemt ze niet onder zich. Dus als Indy gaat eten, liggen de kleintjes alleen met z'n tweetjes.

Patrick, het brood heb ik niet meer gegeven... ze krijgen nu alleen nog zaad, eivoer en een beetje trosgierst. De macaroni / rijst laten ze staan.

Rianne

Bedoel je het schema van de website? Daar moet je niet al te veel mee vergelijken want dat jong is onder ideale omstandigheden opgegroeid. Maar de gewichten van jouw jongen zijn idd wel laag, normaal kun je ze nu ringen en met 8 gram denk ik niet dat een ring blijft zitten.

Inge88

Ja ik bedoel die op de website http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweek1tot42.htm. Ze zijn vergeleken met de website afbeeldingen klein. Als ik alleen al naar de pootjes kijk, het jong op de website is al veel groter.  :-\

Heb nog even extra informatie opgezocht, maar zo te zien hoort bij elke voeding de krop zoveel mogelijk geleegd te zijn, de kropjes zouden t.o.v. hun huidige lichaamsgrootte dan steeds vol genoeg zitten...

Zouden ze dan gewoonweg de eerste dagen achterstand hebben opgelopen  ???

Larissa

Hoi

Ze zijn inderdaad wel heel licht,zolang de krob vol zit zou ik zelf niks doen.
Zelf heb ik nu jongen van 5 en 4 dagen er in liggen, de krobjes zijn allleen smorgens helemaal leeg.
Overdag zijn ze steeds gevult.

Het kan inderdaad zijn dat ze veel energie in de het warm houden moeten stoppen als Paddy ze niet onder zich neemt

Het kan inderdaad zijn dat ze iets een achterstand hebben opgelopen, je zou deze vraag even bij kweken neer kunnen zetten misschein dat je meer antwoorden krijgt en goede antwoorden
Ik zal je zo geen advies durven geven wat wijsheid is

S6

Patrick

Zou het kunnen dat de ouders een bacterie bij zich hebben wat ze via de voeding doorgeven aan de jongen waardoor ze minder goed groeien? Is het eerste waar ik aan zou denken als ik jongen zou hebben die niet willen groeien. Of de ouders voeren niet goed.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Lin

Hoi,
Ze moeten nu wel elke dag wat grammen aankomen. Heb je s nachts het licht aan?  Wellicht gaan ze langer door met voeren. Vaak ff bakjes opschudden of wat verversen.eten ze eivoer goed, wellicht even vochtig maken of wat brood geven?  (Sorry als het al ergens staat heb niet alles gelezen)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Inge88

Citaat van: Larissa op 29 maart 2013, 20:32:08
Hoi

Ze zijn inderdaad wel heel licht,zolang de krob vol zit zou ik zelf niks doen.
Zelf heb ik nu jongen van 5 en 4 dagen er in liggen, de krobjes zijn allleen smorgens helemaal leeg.
Overdag zijn ze steeds gevult.

Het kan inderdaad zijn dat ze veel energie in de het warm houden moeten stoppen als Paddy ze niet onder zich neemt

Het kan inderdaad zijn dat ze iets een achterstand hebben opgelopen, je zou deze vraag even bij kweken neer kunnen zetten misschein dat je meer antwoorden krijgt en goede antwoorden
Ik zal je zo geen advies durven geven wat wijsheid is

S6


Ik zal morgenochtend gelijk kijken of de kropjes goed leeg zijn. Ik weet dat ze overdag t/m dat wij naar bed gaan, gevuld zijn.

Citaat van: Patrick op 29 maart 2013, 20:39:26
Zou het kunnen dat de ouders een bacterie bij zich hebben wat ze via de voeding doorgeven aan de jongen waardoor ze minder goed groeien? Is het eerste waar ik aan zou denken als ik jongen zou hebben die niet willen groeien. Of de ouders voeren niet goed.


Aan wat voor bacterie moet ik dan denken en wat kan ik eraan doen? Het zijn huiskamervalkjes en komen niet in aanraking met andere dieren o.i.d.

Citaat van: Lin op 29 maart 2013, 21:12:48
Hoi,
Ze moeten nu wel elke dag wat grammen aankomen. Heb je s nachts het licht aan?  Wellicht gaan ze langer door met voeren. Vaak ff bakjes opschudden of wat verversen.eten ze eivoer goed, wellicht even vochtig maken of wat brood geven?  (Sorry als het al ergens staat heb niet alles gelezen)


Ik ga ze morgenmiddag rond dezelfde tijd weer even wegen om te kijken (verder laat ik ze met rust!) of ze idd zijn aangekomen. Ik geef ze droog eivoer in hun voerbakje tezamen met de zaad. Daarnaast geef ik ze 's avonds ook nog apart een paar lepeltjes warme eivoer pap, rul in een bakje werkt bij hun niet en natuurlijk mag het dan niet te lang staan.
Brood gaf ik ze, maar er werd hier gezegd dat dit niet goed is voor de jongen i.v.m. teveel zout, dus doe ik nu niet meer.

Het licht is 's nachts niet aan. Maar tot 0:00 en om 7:00 dus weer licht. Is het verstandig het licht dan toch aan te laten?

Verder is me opgevallen dat de poepjes ook gewoon goed zijn, niet stevig, maar ook niet dun, een sliertje... en cremig van kleur met soms een beetje groen.