4 mei 2025, 04:49:15

Valk en co.

Gestart door Ed., 12 mei 2012, 13:21:03

« vorige - volgende »

Ed.

Na heel lange tijd gluren en lezen hier op het forum zal ik dan toch maar mijn stiekeme gedoe vergeten en mezelf en vogels voorstellen met een dagboekje. Heb er al veel in gelezen bij anderen en je weet maar nooit (PS Caroline, leuk dagboek, maar heb het niet helemaal gelezen hoor, die van jou is een complete encyclopedie, kost me de rest van het jaar om daar doorheen te komen  ;D ).

Hoe het begon.

Als klein kind zijnde ben ik al opgegroeid met allerlei dieren om me heen. Paarden, honden, katten, konijnen, cavia`s ( die heel handig onze lopende grasmaaiers waren ) chincilla`s, wat vissen, kikkers en schilpadden in de vijver, geiten en natuurlijk vogels.

In een volière werden allerlei vogels gehouden. Leuk al die kleuren door elkaar. Kanaries, vinken, en parkieten. Moeders altijd druk in de weer met alle dieren en ik in mijn maatje kleine klompjes er achteraan. Eten geven, vers drinken verschaffen enz. Gras met zaden plukken voor de vogels, en boterbloemen voor moeders! ( sorry val even in jeugdsentiment )

Na verloop van tijd hebben we veel van onze dieren waaronder de vogels helaas om gezondheidsredenen van mijn vader moeten herplaatsen en nog later hebben we alle dieren op de honden na weg moeten doen omdat mijn vader volledige verzorging op bed nodig had ( 8 jaar lang ) wat we tot de dag van overlijden zelf hebben gedaan, en na zijn overlijden is mijn moeder alleen honden blijven houden.

Maar ja net als iedereen werd ook ik groter, al geeft de meetlat aan dat ik net niet onder de categorie dwergen val,  en ouder en ben ik uitgevlogen naar mijn eigen stekkie. In een huis met alleen een paar honden was het voor mij nou net niet helemaal. Toch maar weer een vogel. Ik ben begonnen met een papegaai. Een edel manneke, Houdini genaamd. Al snel volgde er een hele groep parkieten mijn kant op omdat een vriendin van me een ongeluk kreeg en niet meer voor haar vogels kon zorgen. Het ging hier over catharina`s, forpussen, en 2 koppeltjes valken. Later is er nog een ara ( Napoleon ) in huis gekomen en nog een paar parkieten erbij. Dit is jaren een gesloten vogelbestand geweest, tot.........., ja ik wilde net als moeders vroeger ook wel gaan kweken.

Na lang nadenken van wat ik nu precies wilde heb ik kort geleden dan toch het besluit genomen om me toe te leggen op de valkparkieten en alle overige vogels te gaan herplaatsen. Edel en ara zijn en blijven de huiskamer papegaaien, en onze tamme valk Flappie mag ook zijn dagen slijten in een speels ingerichte kooi in de huiskamer, en allen hebben een speelstand binnen en mogen dagelijks uren uit hun kooi.

Komende zomer gaan we een volière bouwen met een tuinhuis als nachthok. Deze zal gaan dienen om de vogels die niet in de broed zitten van een leuk en gezellig leven met elkaar te gunnen. In de garage komen 4 ruime kweekkooien(vluchten). De maten hiervan worden ( BxHxD ) 250x90x80. De koppels die hierin komen hebben zo ruimte genoeg om ook hier nog te kunnen vliegen en hebben de nodige speeltjes en afleiding.
Buiten de vluchten is de garage voorzien van ventilatie tegen vocht, isolatie enz. Ze kunnen om beurten lekker losvliegen in de ruimte doordat deze geheel goed is afgesloten, en dat geeft mij de gelegenheid de jong tam te maken maar toch lekker door de ouders op te laten voeden.

Mijn bestandje is nu nog heel klein, 2 koppeltjes, maar zal worden uitgebreid met de tijd. Let wel: ik heb geen haast en wacht liever met kopen dat ik weet wat ik heb en dat het gezond is dan dat ik nu hals over kop ga rennen en vliegen om maar vogels te krijgen, met alle nare gevolgen van dien. Ik wil weer naar een gesloten bestand omdat ik dat zelf veiliger vind mbt ziekten.

Mijn doel is om koppeltjes samen te stellen waarvan je de jongen op kleur kan seksen en waarvan de ouderkoppels door de ouder grootgebracht zijn maar wel tam zijn zodat het losvliegen in de ruimte geen extra stress oplevert en het terugplaatsen in de kooien niet traumatisch is.
Dit telt voor mijn nieuw aan te schaffen koppels. De koppels die ik nu heb mogen lekker samen blijven ook al is koppel 1 een toverballen combinatie, waarvan ik er nog steeds niet uit ben over wat voor splitten er nou in welke vogel zitten. Beide koppels zitten nu ook nog binnen maar zijn niet tam en zullen als de volière en de kweekvluchten er zijn naar deze plekken verhuizen.

De valkjes die hier nu wonen zijn:

Koppel 1: Charley x Lola

( hier ben ik de splitten van aan het berekenen, misschien dat jullie het weten / me kunnen helpen ) Oudervogels van deze twee zijn mij en vorige eigenaar onbekend, helaas.

Man: visueel wildkleur ( ik denk vanuit de jongen gezien: split bont opaline en lutino )
Pop: visueel lutino ( ik denk vanuit de jongen gezien: split bont )

Nageslacht tot nu toe, visuele kleuren genoemd:

Wildkleur ( 1 man & 2 poppen) - bont ( 1 man & 1 pop) - lutino ( 1 man ) - opaline lutino ( 2 poppen ) - bont opaline lutino ( 1 pop ) - bont lutino ( 3 mannen )

Deze jongen zijn het resultaat van 6 nestjes op 4 jaar. Ik kan met de splitten er helemaal naast zitten maar dan hoor ik dat graag terug van iemand.

Het koppel heeft nu 4 jongen liggen en zullen allen wildkleur  - opaline ( misschien, tot nu toe nog nooit een gewone opaline uit dit koppel gehad maar je weet het niet bij hun) en bont zijn, hebben zwarte ogen, kan meer vertellen over de kleuren zodra de pennen door gaan komen.

Koppel 2: Olly x Noah

Man: Pale fallow
Pop: Pale fallow

Dit koppel heeft 2 keer eitjes gehad maar nog geen jongen. De eerste keer waren de eitjes onbevrucht, en de tweede keer zijn ze na 2 weken gestopt met broeden. Ik hoop dit jaar meer geluk met dit koppel te hebben en mijn eerste jong(en) hiervan op stok te krijgen.

En natuurlijk de huiskamervalk Flappie ( opaline lutino ) popje, een jong van Charley x Lola.

Hier nog wat foto`s van de valkjes en de papegaaien.

Hier Charley met zijn laat me met rust blik!!!!

En hier is hij net opgedroogd na het badderen.

Dit is Lola tijdens 1 van haar schoonheidsslaapjes.

En 1 na het badderen.

Natuurlijk mag Flappie de tamme huisvalk niet ontbreken, dus hier is zij dan.

En dan zijn er nog de huisvriendjes Houdini en Napoleon.

Nou hier ga ik het even bij laten.......... mijn vingertoppen zijn ondertussen geheel gevoelloos...! ;D.

Groetjes Ed en de valken

PS: Foto`s van de jongen die in het blok liggen en het fallow koppel volgen, camera is uitgeleend op dit moment.
Ed

Een dier is geen ding, behandel het dan ook niet zo !!!!

Rianne

Wauw, geweldig je Ara! Hoewel ik zelf een Rose Kaketoe heb, blijf ik de snavel van de ara toch gevaarlijk groot vinden ;)
Ik denk dat je het goed hebt met de splitten van je wildkleur x lutino koppel. Ben benieuwd naar je pale fallow koppel, pale fallow wordt weer helemaal hip ;)

Caroline

Leuk dat je een dagboekje bent begonnen en uiteraard gaaf om te lezen dat je je verdiept hebt in mijn "encyclopedie" ;D

Prachtige foto's heb je geplaatst en ook ik was onder de indruk van je huisgenoten, prachtig. Wij "erven" over een aantal jaren de grijze roodstaart van mijn ouders (75 jr), als de tijd daar is dat ze er niet meer zelf voor kunnen zorgen, hij wordt volgende maand 9. Was dit niet het geval geweest, had ik al jaren eerder een papegaai in huis gehaald. ;)

Heel veel plezier hier op het forum en met je boekje, ik ga het zeker volgen.  :D

Groetjessss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

TheaV

Welkom hier...! Leuk, weer eendagboekje erbij!!

Wauwww, BlauwGeleAra!!
Dit is een favoriet van mij! Helaas niet van mijn man.... :'(
Ik heb ooit Ara's tam mogen maken voor een "handelaar". Een hele ervaring. Had toen zelf een GrijzeRoodstaart.

Wat heerlijk om met zoveel dieren te zijn opgegroeid en nu ook!
Ook wij hebben een aantal dieren! Zooooo heerlijk!
Elke dag samen met de dieren is een dag genieten...

Ik blijf jouw boekje volgen!

Tip!
Bij de topic ......Koffiehoek..... Andere Dieren ......is ook een boekje aan te maken over de andere huisgenoten ( anders dan de Valkjes.... )

Elke dag samen met onze dieren, is een dag genieten.
....http://www.vandelotnins.nl        en ook
http://www.everyoneweb.com/VrolijkeValkjes/

Ed.

Dank je voor het welkom heten allemaal.

@ Rianne: Rosetje, geweldig. Heb er heel lang over zitten denken om ook een rose te nemen maar was nogal bang voor het krijsen, al schijnt een rose mee te vallen tegenover de witte varianten.

@ Caroline: Dank je, en het blijft geweldig die papegaaien, maar hier is 2 echt genoeg.

@ Thea: Had het idd al gezien, maar ik dacht doe het even zo in plaats van 2 - 3 boekjes gelijk beginnen. Mocht ik verder nog verhalen en/of foto`s van de andere huisdieren ( papegaaien of honden ) dan komt er een nieuw boekje beloofd.
Ed

TheaV

Citaat van: Ed. op 12 mei 2012, 16:07:57
Dank je voor het welkom heten allemaal.

@ Thea: Had het idd al gezien, maar ik dacht doe het even zo in plaats van 2 - 3 boekjes gelijk beginnen. Mocht ik verder nog verhalen en/of foto`s van de andere huisdieren ( papegaaien of honden ) dan komt er een nieuw boekje beloofd.

Hou ik je aan!! Juist ook voor hondenliefhebbers leuk!
Honden lopen er hier ook!
En 1 staat op het punt haar pups te krijgen... Zie mijn boekje aldaar!

Elke dag samen met onze dieren, is een dag genieten.
....http://www.vandelotnins.nl        en ook
http://www.everyoneweb.com/VrolijkeValkjes/

Ed.

Nou heb even een paar foto`s getrokken van de jongen in het blok.

Mijn vermoeden, en ik wordt graag gecorrigeerd als ik er naast zit, is het volgede:

1 wildkleur
2 geparelde
1 bont gepareld

.

Gr Ed
Ed

☺ Pita ☺

Welkom op het forum!!
Leuke vogels heb je zitten Ed!
De jongen zien er goed uit hoor!!
Groetjes Petra.

Larissa

Hoi hoi

Super hoor, en ik denk dat je met de mutatie's van de jongen wel aardig goed zit

En je ara wauw....

groetjeS larissa

Ed.

Dank je Petra. Het is ook een super koppeltje mijn toverballen.
Er kan er altijd wel eens 1e dood gaan, maar ik heb bij hun nog nooit 1 onbevrucht of niet uit gekomen eitje gehad en alles is op stok gekomen.......... super birds hahaha.

Leuk ditail: vorige nest waren allen rood-oogige ( is dit wel een nomaal nederlands woord  ??? ) donsjes in lutino varianten nu allen zwarte oogjes in grijs varianten.
Ed

animallovertje

Wel heel grappig dat ze eerst allemaal rode ogen hadden en dit nest allemaal zwarte ogen..
Erg leuk als het zo afwisselend is :)
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Inge88

Oeh! Lieve koppies hebben je jongen. :-)
Zijn je koppels niet tam? Je spreekt enkel over Flappie als tamme huisvalk?

Gaaf dat je een volière gaan bouwen komende zomer. Dat zal een leuke klus worden :-)

Ed.

Hoi Inge

Nee mijn twee koppeltjes zijn niet tam. Ze zitten wel binnen en kunnen je goed verdragen in de beurt maar opstappen of kroelen doen ze ehct niet.
Ze zijn bij mij gekomen vanuit een vriendin die verongelukt was en zijn bij haar in de voilere destijds geboren en groot gebracht zonder daarbij met mensen in aanraking te zijn geweest, letterlijk dan. Ze waren 2 jaar toen ze naar hier kwamen en nog nooit een poging mee gedaan tot tam maken.

Heb het in het begin wel geprobeerd maar zonder veel resultaat. Heb me er bij neergelegd en vindt het prima zo. Ze zijn rustig , niet schrikachtig en haar alles gewend hier in huis, denk aan honden, kinderen van de buurt enz.

Flappie is een jong van Charley en Lola. Deze is hier geboren en ik wilde toch ook een tamme valk hebben vandaar dat wij haar gehouden hebben.

Groetjes Ed
Ed

Landiej

Mooie vogels heb je zitten hoor! Vooral die Ara is wel heel spectaculair :D

Rianne

Hey Ed, het valt idd wel mee met het schreeuwen, iig bij onze Rhody. Ja, af en toe heeft hij zijn momenten en laat hij flink van zich horen maar dat is dan bij het spelen of als er een vliegje in zijn kooi zit. Daar houdt hij echt niet van haha ;D Leuke jongen, denk dat je het juist hebt. Jammer dat er geplukt wordt maar zolang het niet erger wordt zou ik ze bij de ouders laten zitten.