28 april 2024, 21:02:06

eitjes komen niet uit, wanneer weghalen?

Gestart door Moonwolf, 7 mei 2012, 20:56:03

« vorige - volgende »

Moonwolf


Ik heb een vraagje,

Ik heb hier een jong koppeltje en die hebben voor het allereerst eitjes ( 3 stuks )

Ook voor mij is dit de eerste keer.

De eitjes zijn van 11 - 13 en 15 april.

Ze zijn nu dus ( en zeker het eerste eitje ) ver over de 21 dagen.

De pop die zowiezo al veel meer broed dan de man zit nog steeds fanatiek op haar eitjes zonder resultaat.

Moet ik ze vervangen door nep eitjes, en zo ja vanaf wanneer, en vanaf wanneer kan ik het nestblok weghalen om haar weer wat rust te gunnen?

Larissa

hoi hoi

Ik haal zelf de eitjes weg met 30 dagen, als je wil kan het koppel er nog een ronde achter aan doen. Wil je dit niet kun je het blok er af halen

Groetjes

Moonwolf

Gelijk weer nieuwe eitjes laten leggen voor de volgende broed schijnt toch slecht te zijn voor de pop, en veel te vermoeiend toch? Of heb ik dit ergens verkeerd gelezen?

Larissa

Het ligt er aan in welke conditie de pop is.

Ik doe met de binnenvalkjes een paar maand er tussen, met de buiten valkjes heb ik nu een koppel dat een tweede ronde er achter aan mag doen als ze willen.

2 is echt het max wat ze achter elkaar mogen doen hier.
Omdat ik buiten kweek is 2 achter elkaar helemaal niet zo vreemd.
Maar zoals ik al zei, oogt de pop fit en verder goed dan kan het rustig in de natuur gebeurt het ook wel, want ook hier willen ze wel eens eitjes leggen als de jongen net 4 weken zijn.

Groetjes

Moonwolf

Ondanks ze zelf het grootste deel op haar eieren zit, en het mannetje maar zo nu en dan even, ziet ze er erg fit uit, en zo is ze ook in haar doen en laten.

Het is een behoorlijke forse pop. Wel zitten ze binnen in de huiskamer.

Anders wordt het pas aug. dat ze nog een keer mag proberen ivm de zomervakantie

Larissa

Aug. is ook helemaal goed hoor

Ik weet niet wanneer jullie op vakantie gaan maar ga er vanuit dat als je de eitjes nu weg haalt, je misschien over een aantal dagen weer nieuwe hebt. Reken dan 3 weken voor het uitbroeden en 8 weken voor dat ze zelfstandig zijn.

Misschien is het dan wel verstandiger om ze te laten wachten tot aug.

Groetjes

Moonwolf

Dan mogen ze het lekker in aug. als we terug zijn weer eens proberen. Anders zijn ze net krap 6 weken als het de 2e keer wel goed gaat. Er is wel dagelijks toezicht van mijn moeder die dan 2 keer per dag even komt kijken, maar ben liever toch die periode er zelf bij.

Tevens heeft de pop dan ook lekker de tijd om uit te rusten voor de volgende leg.

Dus moet ik dan als het 3e eitje 30 dagen is het blok gewoon weghalen, ongeacht of ze nog broed, of gewoon nadat het 3e eitje 30 dagen is, alle3 deeitjes gaan vervangen door nepeitjes en het blok laten hangen totdat ze haar interesse in de eitjes kwijt is en zelfstandig stopt met broeden?

Lin

Heb je geen schouwlampje om te kijken of er nog wat beweegt?


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Moonwolf

Nee ik heb geen schouwlampje, maar heb gekeken met een ledlampje en er beweegt niks in het ei.

1 ei is ook echt donker aan het kleuren aan de buitenkant en 2 eitjes zijn nog steeds lichtrozig, zelfde kleur als toen ze gelegt zijn

Lin



Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Moonwolf

Heb alleen helaas nog geen antwoord op mijn vraag.

Of ik gewoon heel het blok moet weghalen ongeacht ze nog broed, of dat ik ze moet vervangen door nep eitjesen moet laten broeden tot zehaar interesse verliest.

En zou ik dan echt moeten wachten tot die 30 dagen als het al duidelijk is dat er geen jong in de eitjes zitten

Rianne

Ik zou t nog even afwachten en dan blok en al verwijderen.

Larissa

ik ga met rianne mee, straks gewoon in 1 keer blok en eitjes weg halen

groejtes

Moonwolf

Oke, dan wacht ik tot het 3e eitje 30 dagen isen haal dan alles in 1 keer weg.

Bedankt voor de info :)

Moonwolf

Citaat van: Moonwolf op  7 mei 2012, 21:47:44
Dan mogen ze het lekker in aug. als we terug zijn weer eens proberen. Anders zijn ze net krap 6 weken als het de 2e keer wel goed gaat. Er is wel dagelijks toezicht van mijn moeder die dan 2 keer per dag even komt kijken, maar ben liever toch die periode er zelf bij.

Tevens heeft de pop dan ook lekker de tijd om uit te rusten voor de volgende leg.


begin augustus dus weer mijn broedblok neergehangen, en al vrij snel had ik dit keer 4 eitjes.

En wat denken jullie..............

VANDAAG MIJN EERSTE DONSJE ;D JOEHOEEEEEE :D