16 mei 2025, 03:20:21

Hoe herken je een bronze fallow jong

Gestart door Larissa, 12 april 2012, 21:45:16

« vorige - volgende »

Larissa

Hey Luitjes

Ik zit met het volgende, hoe herken je eigenlijk een bronze fallow jong

Ik heb ergens gelezen dat deze een stuk lichter van dons zijn als de normale valkjes klopt dit ?
Of moet je puur kijken naar de intens rode kleur in de oogjes.

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik twee koppels heb waar een kans split bronze fallow in zit.

groetjes Larissa

Bert_85

Hoi Larissa,

Er kan enkel een bronze fallow jong geboren worden als beide ouders de split hebben, want dit vererft recessief.

Een bronze fallow jong kan je herkennen aan de fel rode ogen. Die kan je al zien voordat de ogen open zijn, de kleur die doorheen de gesloten ogen schijnt is vleeskleurig (zie foto onderaan, jong rechts heeft de ogen nog gesloten)

Een bronze fallow jong heeft zeker geen lichter geel dons, eerder integendeel maar dit is zeer moeilijk te onderscheiden. Je zou ze de eerste dagen kunnen verwarren met lutino jongen (die hebben ook rode ogen) maar als de veerstoppels er zijn zie je duidelijk de bruine kleur erin, bij een lutino zijn die wit/geel.

Een derde mutatie die ook rode ogen heeft is de pale fallow, maar die heb je gezien de zeldzaamheid doorgaans niet 'toevallig' in het nest, wat bij lutino wel het geval kan zijn.

Twee roodoog jongen (bronze fallows) en een zwartoog

Op de voorgrond een bronze fallow jong, grotendeels in de veren
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Larissa

Hey Bert

Super bedankt dit maakt een hele boel duidelijk

Het is nammelijk zo ik heb hier 2 koppels

Bont Cinnamon split voor {X1:Opaline} {X1:Geelwang} kans split Bronze Fallow X Cinnamon Lutino split Bronze Fallow

en een

Witmasker Bont Cinnamon split X2 opaline kans split bronze fallow x Witmasker Bont split Bronze Fallow

ik weet dus dat er een kleine kans is dat de beide heren inderdaad split bronze fallow kunnen zijn.
Nu hebben beide koppels eitjes en zullen misschien de eerste eitjes na dit weekend uit kunnen komen.

Aangezien dit mijn eerste jaar is met bronze fallow wou ik graag weten waar je de jongen aan kon herkenen mochten de heren toch split Bronze Fallow zijn.

Hoop dat je het zo beetje snapt

groetjeS Larissa

Bert_85

Ja hoor het is me duidelijk  :)

Vanaf dat er een jong tussen zit met rode ogen weet je dat minstens 1 van de kweekmannen zeker split is voor bronze fallow. Tenzij het jong natuurlijk een lutino blijkt te zijn achteraf en dus één van de mannen een onverwachte split voor lutino heeft.  Maar dat weet je dan wel vrij snel, reeds voordat de jongen uitvliegen.

Ik wens je veel succes!
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Larissa

Hey Bert

Super bedankt, mocht het toch zo ver zijn dan spring ik een gat in de lucht.  ;)

Mocht ik het toch niet helemaal zeker weten post ik tegen die tijd wel foto's

GRoetjes Larissa