7 mei 2025, 13:45:00

van pijn schreeuwend valkje

Gestart door Christina, 12 februari 2004, 21:28:23

« vorige - volgende »

Christina

Hallo,

Ik heb 2 valkjes (vrouwtjes) en de jongste (16maanden) heeft af en toe stuiptrekkingen waarbij ze schreeuwt alsof iets haar pikt of zo of pijn doet. Ze spreid haar vleugels iets als ze dit doet en daarna gaat ze zitten rillen. Vanmorgen zag ik zelfs een spoor van bloed maar aan de vogel zelf zie ik geen bloed. Ook niet aan haar snavel! Wat kan dit zijn? Weet iemand misschien iets?

groetjes,
Christina

Paul

Hoi Christina,

Als je bloedsporen ziet is dat echt niet goed :-(
Het kan wel eens zijn dat een vleugelpen dicht bij de vleugel gebroken is en dat kan ook behoorlijk bloeden maar dan moet je op je valkje ook zeker bloedsporen zien.
Het kan misschien ook zijn dat ze bloedluis of iets dergelijks hebben daar kunnen ze ook last van krijgen maar dan zie je nog geen bloedsporen dat is vreemd.
Je kan als je valkjes slapen een velltje papier onder de plek waar ze slapen neerleggen als je de volgende dag daat zwarte puntjes op ziet liggen kan dat luis zijn en moet je ze behanden met spray of druppels.
Als er bloed te zien is zou je toch even moeten kijken waar het vandaan komt er moet iets te vinden zijn.
Als je niks vind kan het ook nog zo zijn dat je valkje inwendig gewond is.
In dat geval kan je beter meteen een goeie vogelarts raadplegen wan de meeste dierenartsen hebben geen verstand van vogels helaas.
Als je in de buurt van Amersfoort woont zou ik even naar dr Feld bellen die kan je zeker verder helpen dat is de beste vogelarts.
Je vind zijn adres en telefoonnummer links in het rijtje onder dierenartsen.
Sterkte met je valkje.

Groetjes, Paul

Karin

Het klinkt als een bloedpen. Kun je het valkje beetpakken en bekijken ? Een bloedpen is een afgebroken veerpen ( meestal vliegpennen ). Op deze site staat wat info erover : http://www.exoticbird.com/gillian/bleeding.html
Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

Het kan een bloedpen zijn, maar wij hebben een ook een valk gehad die dit had en dan moet je toch echt héél veel bloed zien hoor en  ook aan de valk zelf, want het bloed als een rund!!
Het beestje is dan ook zelf helemaal in paniek: toen wij het de eerst keer zagen schrokken wij ons wezenloos want echt de hele kamer (en dit is niet overdreven) zat onder het bloed: het spat nl. alle kanten uit.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Karin

Hoeft niet altijd hoor. Kazoo heeft ook eens een bloedpen gehad en die had alleen een bloedvlek op zijn vleugel. Het spatte er niet uit gelukkig  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves