9 mei 2025, 01:20:43

algemeen vraagje handopfok

Gestart door animallovertje, 5 april 2012, 22:52:05

« vorige - volgende »

animallovertje

Hallo allemaal,
ik heb eigenlijk een beetje een algemeen vraagje over deze site.

ik ben zelf fel tegen handopfok van gezonde jonge valken enkel omdat ze dan tammer zouden zijn. naar mijn idee zijn de meesten op dit forum dat ook.

nu zat ik eens bij te koop/ gevraagd hier op deze site te kijken en toen schrok ik eigenlijjk behoorlijk van het aantal aangeboden/ gevraagde jonge valken om met de hand groot te brengen. van 4/5 weken oud..

wat vinden jullie hiervan?
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

smiley

Hoi Hoi

Vele van ons zijn het met je eens ,ik zelf ben er ook geen voorstander van .
Maar het probleem zit hem in het feit dat veel mensen inderdaad denken dat ze zo tammer worden .
Wij mensen vinden het leuk als een vogel erg tam is ,en we denken dat we dit beter voor elkaar krijgen door het geven van pap .
In eerste instantie is dat ook zo ,want de vogel is afhankelijk van ons ..de pap gevers .
Zodra een papvalkje zelf kan eten zijn wij niet meer nodig en veranderd hij van afhankelijk naar zelfstandig .
Het tam worden ligt niet aan de pap maar aan de tijd die je erin steekt en het vertrouwen die je opbouwt .
Ik vind pappen alleen goed in geval van nood !!
En ook bij mij hebben mensen wel eens om een papvalkje gevraagd zoals bij velen  :-\ :-\
Maar hier gaan ze niet eerder de deur uit of ze moeten zelf kunnen eten en drinken .
Ook vind ik hoe langer ze bij de ouders zijn ,hoe meer ze leren om vogel te zijn   ;D ;D

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

carco

Deze discussie is al zo vaak geweest en iedereen heeft er zijn mening over.

oké, je hebt een volière met 30 valken, je hebt overwegend aanvraag voor tamme valkjes.
Deze 30 valken zijn dus 15 koppels. Deze 15 koppels hebben 4 eitjes en even zoveel jongen.
Hoe ga jij die tam maken in een volière?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

animallovertje

geen idee, dan maar geen tamme valkjes.. kan ook nog best als ze net zelfstandig zijn.. ik vind dat je beter geen tamme valkjes kan hebben dan niet-zelfstandige valken (of andere vogels) aan iemand verkopen en dan handopfok geven. of evengoed handopfok terwijl er niets aan de hand is met voeden of met de ouders.

waarom gezonde jongen weghalen alleen maar omdat de mens zo nodig een tam valkje wilt.. ik vind het eerlijk gezegt walgelijk :(
--------------

smiley

Hallo

Ik zie dat ik in mijn reactie een zin fout hebt neer gezet ,en dat wil ik dan ook even recht zetten ..

Ik vind pappen alleen goed in geval van nood (en door de kweker zelf ) dat is wat ik neer wilde zetten .

Ik las net je reactie en dacht bij mijzelf hé  ??? ???
De vraag was wat we vonden over het verkopen van papvalkjes van 4/5 weken oud .
Daar ben ik op tegen niet over pappen in het algemeen ,liever zie ik ze lekker lang bij de ouders .
Maar soms kan of gaat dat niet van wegen plukken of zo .
Als de kweker om wat voor reden moet of gaat pappen dan ben ik daar niet op tegen !!
Wel op de verkoop van valkjes die met 4/5 weken worden aangeboden .....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

animallovertje

ja, inderdaad.. er zijn situaties waarbij het nodig is, en daar ben ik ook niet op tegen. maar als de kweker om een andere reden gaat pappen, terwijl de ouders het prima aankonden en niet plukken.. dan vind ik het grote onzin en eigenlijk verpesten van de valkparkiet
--------------

brenthe

8 april 2012, 23:09:59 #6 Last Edit: 11 oktober 2017, 21:55:22 by brenthe
-
Groetjes Brenthe, Tweetie & Thijsje

animallovertje

Brenthe.
bij handopfok worden jonge valkparkieten die nog niet zelfstandig zijn uit het nest gehaald en met de hand groot gebracht. ze zitten dus niet meer bij de ouders , maar worden gevoerd door de eigenaar met een spuitje.

dit kan nodig zijn als de valkparkieten ouders te weinig voeren, of bijv. de jonge kaalplukken.

maar dit gebeurt soms ook omdat mensen willen dat valkparkieten steeds tammer worden en ze dus met de hand gaan voeren waardoor de valkparkiet geen echte vogel-manieren aanleert en dus tammer is.
helaas is handopfok een moeilijke zaak. en veel valkjes redden het niet bij handopfok
--------------

Sven de Valk

Hallo,

Ben het met jullie eens hoor, zelf verkoop ik geen papvalkjes.
Nu ik nog 1 koppel heb kan ik de jonkies veel aandacht geven meestal 30 tot 60 minuten per dag  :)