10 mei 2025, 12:01:34

Paren/broeden vreemd gedrag! Help!

Gestart door Lilofreye, 22 maart 2012, 10:39:44

« vorige - volgende »

Lilofreye

Hey allemaal

Onze valk doet vreemd.
Ik weet trouwens niet of het een man of vrouw is.
Ons valkje paart denk ik met onze deken
die op de bank ligt hij draait dan met zn kont
heen en weer.. In zijn kooi doet hij nu ook vreemd,
hij heeft een diepe voerbak een ronde,
hij gaat daarin zitten en laat steeds korte
piepjes horen. Hij is nu 7 maand oud.

Wat is dit voor gedrag en is het erg
en zoja hoe stop ik dit gedrag?

Bedankt! Groetjes van ons en lilo

milaja

dit is echt broeds gedrag.
je kan er weinig aan doen.
of neem er een valkje bij.
heb hier een man die het steeds met zijn voerbak deed.
nu zit hij bij andere valkjes en doet hij het niet meer.

puckje1984

haha je kan goed aan de valkjes merken dat de lente echt is begonnen. dit is zeker broeds gedrag. probeer hem wat verandering in de kooi te bieden dit zorgt voor andere intresse's en sproei hem wat minder bv 1 keer per week dit doe je tijdelijk. waarschijnlijk neemt het broedse gedrag af.

Lilofreye

bedankt voor jullie snelle reacties!

Het is niet vervelend alleen het geluid dat hij produceert is nogal irritant, maar hier slaan we ons wel weer doorheen. Daarom heb je dieren.

Is het zo dat alleen vrouwtjes dit doen, of doen mannetjes dit ook?
Ik weet niet zeker wat het geslacht is. Hij doet wel heel macho, met de vleugels zich breed maken/van zijn lijfje afhouden tijdens spelen/praten/fluiten. Maar het dopje is rozeachtig van kleur

puckje1984

je kan een mannetje herkennen aan de felle kleuren, macho gedrag, en vele melodietjes fluiten.
het vrouwtje is meestal lichter van kleur, maakt weinig meloditjes vaak eentonig.
vrouwtjes kunnen dit gedrag ook hebben als ze broeds zijn mijn vrouwtje gaat vaak onderin de kooi met haar staart omhoog zitten (kippetje zitten) en gaat dan een beetje heen en weer wiegen

Larissa

hey puck

Helaas gaat het bij valkparkieten niet op dat de vrouw een lichtere  kleur zou hebben als de man.

De man kun je herkenen aan of een verkleurt masker in het gezicht, bij wildkleur word hij geel bij witmaskers wit.
Bij vrouwtjes blijft deze donker, een visgraat motief in de staart alleen dit is meestal pas duidelijk als ze door de eerste rui zijn, behouden ze dit motief is het meestal een vrouwtje, hoeft niet altijd.
Het macho gedrag, roffelen met de snavel tegen de kooi, fluiten (je hebt ook poppen die mooi kunnen fluiten), wijdt lopen met de vleugels.

Bij de Bont variant wordt het meestal al een stuk moeilijker en zul je goed moeten opserveren

Groetjs Larissa

Sven de Valk

hallo,

vaak doen mannen dit,
had zelf 2 kleine valkjes die niet door de rei heen waren en deden dit ook op een matje,

later is dit weggegaan