22 mei 2025, 23:43:11

Vele eitjes, wat tips?

Gestart door Rissiejjj, 28 maart 2012, 20:49:41

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Dit jaar is mijn eerste kweekjaar en heb 5 koppels zitten waarvan 4 inmiddels op het blok zitten. Maar nu het volgende.

Yaron & Lizzy hebben inmiddels 3 donsjes en gaat super goed:D, hadden ook 3 eitjes dus alles is uit.

Dan hadden we, Rocky en Roxan. 10 maart zijn ze gaan broeden en hadden toen 3 eitjes, nu omdat ik hen niet teveel wou storen is 15 Maart de laatste keer gecontroleerd en wou deze week weer starten met controle. Tot mijn grote schrik en verbazing trof ik niet de 3 eitjes aan die er behoorden te liggen, maar er lagen maarliefst 8 eitjes. Heb alle 8 eitjes gisteren geschouwd en 7 ervan leken bevrucht, waren ook al helemaal donker, dus helemaal gevuld, 1 eitje was leeg.
Vandaag nogmaals geschouwd en het eitje die gisteren leeg was bleek vandaag wel bevrucht te zijn, maar net aan het begin van het groeien.

Dit eitje heb ik dus meteen overgelegd naar een ander koppel waarvan de eitjes ongeveer even ver zijn, die broeden ook net.
Maar heb nu wel extreem veel liggen.

Even een overzichtje:
Yaron & Lizzy: 3 Donsjes
Rocky & Roxan: 7 bevruchte eitjes.
Aiko & Amy: 5 eitjes, broeden net, schouwen wees nog niks uit.
Nemo & Nicky: 4 eigen eitjes en 1 pleegeitje. 3 van de 4 eigen eitjes zijn bevrucht, 4de eitje weet ik nog niet, is pas gelegd, en het pleegeitje is bevrucht.

Hoe gaan we dit allemaal doen?, ik weet zeker dat koppel nr 5 geen eitjes erbij gelegd kan hebben, want de het koppel die nu op 8 eitjes zat wisselen elkaar continue af in het blok, bijvoorbeeld: pop gaat erbij in en dan verlaat de man het blok pas, en zo de gehele tijd. Daarbij zit Koppel nr5 inmiddels al in een eigen blok te rotzooien.

Wie heeft tips hoe om te gaan met zoveel eitjes bij 1 koppel?

Mohammed

Heb een koppel gehad met 8 eitjes, en de donsjes
zijn uitgegroeid tot mooie volwassen vogels.
Het kan geen kwaad, maar overleggen naar een andere koppel
kan ook.

Als je ziet dat de donsjes niet goed worden gevoerd dan zou ik er misschien 2 verplaatsen als ze allen 8 uitkomen.
Misschien dat ze succesvol worden grootgebracht.
Ze zitten vol verrassingen!

Gr.

Rissiejjj

Inmiddels is Duidelijk dat Aiko & Amy 5 onbevruchte eitjes hebben liggen.
Ze broedden nu 6 dagen en nog altijd niks te zien, dus ik ga er nu maar vanuit dat ze niet bevrucht zijn.

De eitjes van Rocky & Roxan zijn er nu 2 van die scheurtjes vertonen en die piepen, deze verwacht ik dus spoedig.

Yaron en Lizzy voeren goed, en de donsjes doen het super goed, zijn lekker actief:D.
Gaat allemaal goed hier dus...
Alleen de hoeveelheid ligt een beetje hoog, haha. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.