20 mei 2025, 23:20:16

niezen

Gestart door DiMitri, 11 augustus 2003, 15:17:04

« vorige - volgende »

DiMitri

Hoi!
Lap, nou dacht ik alles aan te kunnen met mijn valkparkiet, heb ik toch weer een paar vragen zeker :P
Gisteren heb ik Jacky 2x zien niezen, op verschillende tijdstippen, dus niet na mekaar. Niezen zij, net als mensen, ook zo af en toe? of is er iets? Waarschijnlijk is er geen probleem, want verder doet hij normaal, maar het zou handig zijn als ik dit wist.

Nog iets dat ik me afvroeg: hoelang kan je zo'n honingstaaf in de kooi laten hangen? Jacky eet er niet veel van (zal hem teveel moeite kosten ;D) en zal hem terug moeten wegnemen vrees ik... En zo'n trostgierst, hoelang kun je die bewaren?
Vriendelijke groetjes, DiMi

Nes

Hoi Dimitri,

wat betreft dat niezen, dat doet mijn Rocky ook hoor!
Dat is heel normaal. Niks om je druk over te maken.
Hun veren zitten altijd vol met stof en daardoor gaan ze volgens mij ook niezen.
Wat betreft die honingstaven, daar weet ik niet zo heel veel van. Ik heb weleens gehoord dat ze eigenlijk te vet voor gewone parkieten zijn en beter niet moeten worden gegeven.
Hoe het met valkpakieten zit weet ik niet, maar ik zou het ook graag weten.

Groetjes Nes.

anika_en_spirit

hoi hoi,

ik geef af en toe ook eens een honingstaaf tussendoor en laat die net zo lang in de kooi hangen totdat spirit hem op heeft.
en voor zover ik weet is zo'n staaf niet slecht voor een valkje.

en over dat trostgierst...
dat kun je volgens mijn aardig lang bewaren hoor.
en ik denk dat je vanzelf wel ziet of het nog wel of niet meer goed is.

ik weet het allemaal niet met zekerheid dus verbeterd iemand mij als het niet zo is....

groetjes anika.
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soƫ, Sterre, Sero & Sweet!

Christian_+_Spikey

He Dimitri,

Ook ik geef aan mijn Spikey (3mnd) trosgierst en van die Vitakraft Honingstaven.

Trosgierst is een verslaving voor ze. Meestal heeft Spikey hem wel met een dag op, dus oud worden doen ze niet echt. Wat ze trouwens ook lekker vinden: Als je de zaadjes laat ontkiemen in een beetje water (dus je krijgt plantjes), zeg maar een cm of twee lang, en die geef je ze, JAMMIE! Daarnaast blijft trosgierst lang goed hoor.

En eh die honingstaven, te vet? Dan vliegen ze dat er wel weer vanaf hoor, al sje je valk maar genoeg laat bewegen/vliegen.

Christian

Silvia

Dat niezen doen ze bij ons ook, maar dan voornamelijk als ze met hun nagel in hun neusgat zitten te peuren.... Kan dus volgens mij geen kwaad!

Over de houdbaarheid van de trosgierst en honingstaaf kan ik je niets vertellen, maar wel dat je (meestal zitten er twee in een doos) goed afgesloten moet bewaren. Wij hebben een keer vliegjes erop gehad.

Wij geven ze niet te vaak (hooguit 1 keer per week) zo staaf of je hebt ze ook in hartvorm en ringen die je om de stok kunt doen. Bij ons vliegen ze best veel dus kunnen ze wel wat lekkernij gebruiken.

Christian,

Ik had toevallig gisteren staakjes uit de zaadjes. Ik was vergeten het water uit onze "reservekooi" te halen. En Plukkie gooit altijd wel zaadjes in het water.... Ik heb ze gelijk weggegooid, maar jij zegt dus dat het gen kwaad kan om ze dat te geven?? dan probeer ik dat eens!

Gr silvia

Christian_+_Spikey

Hoi silvia,

Ja hoor, die ontkiemde zaadjes kunnen geen kwaad hoor.

Een vriend van mij heeft een buitenvoliere waar zo'n 8-10 valken in zitten. Als zij het hok weer gaan schoonmaken, dan gooien zij de overige (oude) zaadjes gewoon op de grond. komt wel op(scharrelen). Dan komen er ook altijd wel een aantal onder de waterbad/plaats terecht en dat wordt dus nat.

Bij de volgende schoonmaak beurt heb je dan al wat kleine groene plantjes, en de valken eten dat maar wat graag op.

Let wel niet alle valken zijn hetzelfde, dus misschien dat die van jullie het niet lust, kan best natuurlijk.!

Succes ermee, Christian

Silvia

Onze valkjes kennende eten ze het wel! Ze lusten nl. heel veel!

Wel toevallig dat ik ze eergisteren weg heb gegooid omdat ik dacht dat het slecht zou kunnen zijn, en dan lees ik toevallig jouw verhaal.....

Ik ga het proberen!

groetjes silvia

Christian_+_Spikey

:D

Hoi Silvia

Ja das wel hel toevallig!Soms heb je dat he?!

Het is heel makkelijk. Neem een schaaltje met een laagje water (eventueel met nog wat bodembedekking (beuken) voor groeibodem, stink wel een beetje) gooi er wat zaadjes bij en laat een dag of vier groeien in de vensterbank. Et voila!

Eetsmakelijk schooiers!

groetjes Christian