7 mei 2025, 01:31:29

mijn eerste nestje, help!

Gestart door LPK, 27 februari 2012, 12:40:18

« vorige - volgende »

LPK

Jeetjemina wat is het hier spannend op het moment....
Mijn pop is sinds vorige week broeds, en ik verwacht dat ze ergens volgende week of de week erna gaat leggen, maar ze toont totaal geen interesse in haar broedblokken (heb er 2 hangen) OF in haar man... Ik ben bang dat ze haar eieren gewoon laat vallen als het zover is....
Weet iemand wat ik hiermee moet doen??
Groetjes

*Esther*

Tja als ze het eitje op de grond laat vallen zal het miss kapot gaan. Gewoon weggooien.
Als het nog heel is kun je het in een blok leggen en afwachten of ze er bj gaat zitten. Sowieso gaan ze er pas op zitten bij het tweede ei.

Maar.... je zegt dat ze broeds is, waaraan zie je dat?
Ze toont geen interesse in haar man en ook niet in een blok. Dat klinkt niet erg broeds.

Dan kun je ook het blok weghalen, je kunt ze niet dwingen.

gr Esther

LPK

Hoi Esther,

Ik kan duidelijk een bolletje (eitje) voelen groeien in haar buik..
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit het eitje(s) was..
Klopt dit? Of kan dit ook iets anders zijn?

LPK

Al die vragen en antwoorden voor niets geweest.... Mijn lieve Milo is gisterochtend ontsnapt....  :'(
Alle instanties al ingelicht... niemand heeft haar tot nu toe gevonden...

Sven de Valk

owhh  :'( dat is echt heel vervelend, ik hoop dat je hem terug vind.

Sterkte ik weet hoe het voelt, mijn vogel is ook een keer weggevlogen..  :'(

LPK

Het is werkelijk ongelovelijk, maar Milo is terug!!! ;D
Alle advertenties en hulpmiddelen om haar te vinden hebben zijn vruchten afgeworpen! Door dhr Frank en zijn vrouw uit Westzaan hebben wij onze kleine meid weer veilig thuis! Ze is erg geschrokken maar mankeert zo op het eerste oog helemaal niets
WAT ZIJN WIJ BLIJ!!!! ;D

Bedankt iedereen voor alle steun!

*Esther*

Citaat van: LPK op  4 maart 2012, 22:01:36
Hoi Esther,

Ik kan duidelijk een bolletje (eitje) voelen groeien in haar buik..
Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit het eitje(s) was..
Klopt dit? Of kan dit ook iets anders zijn?

Ik denk dat het iets anders is geweest?

milaja

jeetje laura,wat heb je een geluk,en zo snel gevonden,geweldig.
maak je nu maar verder even niet druk.
geniet van je vogels en wat ze verder doen is even niet belangrijk na zo'n gebeurtenis.
iedereen moet er even van bijkomen lijkt me zo.

LPK

Dat is zeker waar milaja.
We zijn zo opgelucht dat ze weer thuis is!

Op het moment is ze nog erg rustig en slaapt veel. Ik heb haar even apart gezet van de andere valkjes.

Ik kan wel zien dat ze gewond is geraakt in haar avontuur! Ze mist de helft van haar kuif, en heeft een klein plekje naast haar oog.
Het ziet er niet irriterend uit, en zoals ik haar nu zie heeft ze er geen last van.

Kun jij mij iets aanraden? Eerst even afwachten en kijken hoe het hersteld of moet ik toch maar even naar de vogelarts?
Ook zou ik graag wat extra vitamines aan haar geven maar wat kan ik daar het beste voor gebruiken? groente en fruit laat ze altijd al liggen.

groetjes laura

milaja

ze is natuurlijk uitgeput van haar avontuur.
zou het even aankijken of ze in de aankomende dagen weer een beetje zich zelf wordt en hoe ze reageert.
kijk of ze een snoep stok wil ofzo,even lekker verwennen.
en als ze weer een beetje opgeknapt is weer fijn op haar vertrouwde plekje bij haar vriendjes.
dan kan je ook goed zien of ze weer in orde is.
als je echt aan haar twijfelt kan je haar wel na laten kijken,denk alleen niet dat ze veel kunnen doen omdat je ook niet weet wat er gebeurt is.
wondjes genezen meestal vanzelf en haar kuifje komt waarschijnlijk ook gewoon terug hoor.

LPK

Dankje Milaja,

Ze knapt alweer behoorlijk op! Heb haar lekker extra eivoer gegeven en wat trosgierst extra. Nu heb ik alleen een hele rare vraag;

Milo heeft 3 weken geleden gewipt met mijn man, en ik voel echt duidelijk een eitje zitten in haar onderbuik, maar het is morgen inmiddels al 3 weken geleden en de eitjes laten nog steeds op zich wachten.

Wat moet ik doen????

milaja

meestal na de eerste keer treden vormt zich niet meteen een ei.
je merkt aan haar gedrag als ze moet gaan leggen.
heel veel in het blok of op de grond zitten,dus echt nest gedrag.
als ze dat gaat doen komt het ei wel snel.
als het dan te lang duurt hoef je je pas zorgen te maken.
je kan dan de cloaca een beetje in smeren met wat olie als dat nodig mocht zijn.
twijfel je echt heel erg dat het niet goed zou zitten moet je er wel even naar laten kijken.
maar let op haar gedrag.

Patrick

Snap nog steeds niet waarom mensen zeggen dat je de cloaca moet insmeren met olie of iets dergelijks. Legnood problemen zitten veel dieper van binnen en niet aan de buitenkant. Ga nu ook niet direct met een wattenstaafje naar binnen om daar de boel vet te maken met olie (of je moet weten wat je doet maar een onervaren iemand raad ik dit zeer af om te doen en vooral als er een ei aan zit te komen, de eischaal is zeer week als het nog in de vogel zit).
Vogels met legnood kan je enkel warm plaatsen (ziekenkooi en wat extra vocht gehalte in de ruimte aan brengen).

Vogels die gevoelig zijn voor legnood zou ik zelf op een mengsel zetten van zaden en levertraan olie. Kijk wel donders goed uit als je hieraan begint met de dosering!!!!
Paar druppels per kilo voer is al voldoende!
Naast de vitaminen A en D zit er ook natuurlijke olie in wat als smeermiddel kan dienen van binnenuit.

Bij twijvel altijd een deskundige vogeldierarts bellen voor advies!

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl