8 mei 2025, 02:07:28

mijn eerste nestje, help!

Gestart door LPK, 27 februari 2012, 12:40:18

« vorige - volgende »

LPK

Hallo allemaal,

Ik heb sinds korte tijd een man bij mijn 2 popjes gevoegd, en afgelopen zaterdag heeft de man zo'n 3 a 4 minuten op het popje 'gezeten' (hoe noem je dat)...
Bestaat nu de kans dat mijn popje eitjes krijgt? Als ik over haar buikje aai voel ik een bobbeltje zitten!!!

Ik heb geen broedblok in mijn voliere hangen ( Ze staan in de woonkamer). Is het verstandig om die er z.s.m. in te hangen? En moet ik die hoog in de kooi plaatsen of juist op de grond??

Kan iemand mij advies geven?
Groetjes Laura

milaja

als ze getreden hebben kan het nog een week of 2 duren voordat ze eitjes zou gaan leggen.
en een keer treden hoeft niks te zeggen hoor.
als je een broed blok wilt plaatsen kan je het het beste zo hoog mogelijk hangen.

Sven de Valk

Als je een nestje wil is het verstandig om een nestblok op te hangen, schrik niet als misschien wel de helft van de kleine valkjes dood gaat omdat ze nog geen ervaring hebben. Als voer moet je extra veel eivoer gebruiken dat is goed voor de jongen (dit krijgen ze via de ouders)

Zorg ook dat de luchtvochtigheid goed dat hebben de eitjes nodig.

Ik verwacht ook binnen deze weken mijn eerste nestje ;) mijn vogels paren ook veel en je ziet duidelijk een verdikking bij het vrouwtje ze zijn ook super veel bezig in het nestblok ;)

Ik ben echt super zenuwachtig omdat het vrouwtje 1 jaar is en kans heeft op legnood maar ik heb me ingelezen en weet precies hoe je het merk en voorkomt en eventueel kan helpen ;)

Groeten Sven   

LPK

Bedankt voor jullie reacties, ik heb hier heel veel aan!

Ik heb inmiddels een broedblok gekocht, en heb deze op de grond gezet omdat als ik hem hoog hang ik er niet meer bij kan.
Mijn vogels tonen alleen geen enkele interesse in het blok?

Mijn vogels hebben maar 1x 'gevreeen' is dat te weinig voor bevruchting? Misschien verwacht ik er wel te veel van?

Alle reacties zijn van harte welkom.
Groetjes

milaja

1 x is wel weinig ja.
en het blok op de grond is niet zo handig.
je moet hem zo ophangen dat je er wel bij kan en het blok er even af kan halen om te controleren.
en dat ze zo snel interesse hebben in een blok,dan heb je inderdaad te hoge verwachtingen haha.
dat duurt ook wel even hoor.
het is ook allemaal nog vreemd en nieuw voor ze.
geef ze de tijd en wie weet.

LPK

Oke, dan zal ik het blok toch maar ophangen vanavond!
Bedankt voor je reactie milaja.

Ik heb ook iets gelezen over een bak met water die ik op de bodem van de kooi zou moeten zetten?
Kun je mij daar meer over vertellen?

groetjes

milaja

dat zou ik niet doen.
je moet ze gewoon lekker een paar keer per week met de planten spuit nat maken.
en af en toe een bakje water kan wel,maar die moet je niet te lang laten staan en niet s'avonds.
je moet even kijken wat ze zelf fijn vinden.
ze zullen daar ook allemaal aan moeten wennen.
wel is de lucht vochtigheid belangrijk.
bij mij staan ze in de woonkamer,heb alleen een water fonteintje staan en het gaat goed hier.
dus als de lucht niet te droog is hoef je je geen zorgen te maken daar over.

carco

Ik geef ze altijd de hele dag een badje beschikbaar. Vooral als je ze binnen hebt kan dit best. Zou niet weten waarom dit niet kan hoor: de valkjes regelen dit zelf wel  ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

milaja

een badje kan wel,maar geen bak.
en zeker niet zo lang op de bodem laten staan want dan wordt het water vies,ze poepen er dan  in.
heb een keer een vogel verdronken gehad in een schaal water.

LPK

Oh zo bedoelden ze dat dus!! Ik dacht dat het badje nodig was om de luchtvochtigheid of zoiets te regelen ivm uitdroging van de eitjes... Maar dat is dus gewoon om de vogels lekker te laten badderen! stom van mij ::)

carco

Nee hoor, het is niet stom van jou, want dat klopt wel.
Ze nemen niet alleen een badje omdat ze het lekker vinden, maar om zelf het luchtvochtigheid van de eitjes op peil te houden ;)
Ze gaan dus regelmatig vrij nat op de eitjes zitten.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Sven de Valk

ik heb ook een vraag, mijn valkparkiet is denk ik zwanger maar het mannetje is echt super agressief niet normaal! als je langs loopt is die al helemaal groot en tikt die tegen de tralies, blijft dit of waneer gaat dit weg??

ze zitten wel super veel in het nestblok en het vrouwtje is gewoon lief enzo maar ik kan er niet bij omdat het mannetje zo agressief is dus ik kan ook nie voorzichtig voelen ofzo...

groetjes sven

Tamireya

zwanger zijn zou ik dat nou niet echt noemen ... dit is (zoals ik geleerd heb) alleen bij zoogdieren en mensen het geval omdat ze levend gebarend zijn  ;)

Als valkjes broeds zijn kan het best zijn dat ze een stuk feller en agressiever worden, het gedrag van je man is dus heel normaal en gaat pas weg als alles voorbij is.

Wat je wilt voelen begrijp ik niet helemaal ... ik zou hun lekker hun gangetje laten gaan en zo min mogelijk storen, vooral bij het eerste nestje omdat daar enorm veel verkeerd kan gaan.
Als je koppel uit het blok is kan je even kijken of er al een eitje ligt.

Rianne

Het mannetje verdedigt het nest, het popje kan dit ook doen. Niks aan de hand dus :)

Sven de Valk

hee,

vanacht is het eerste eitje gekomen, ik kon heel even kijken toen ze eruit waren, zit nu te wachten dat ze eruit gaan dat ik het beter kan bekijken. En natuurlijk hopen dat het bevrucht is helaas geen sterk lampje ofzo ;(

nu hopen dat alles goed gaat ;)

ik heb er wel goede vertrouwen in ze doen heel goed hun best ;)