3 mei 2025, 19:58:19

een vraagje over split

Gestart door beumertje, 18 februari 2012, 20:00:53

« vorige - volgende »

beumertje

hoi ik heb een vraagje ik heb vorig jaar van mn vriendin een koppeltje valkparkieten gekregen voor in mijn buitenvolliere
de man is een witmasker wildkleur en de pop is witmasker wit bont nu heb ik jongen gehad die zijn allemaal gepareld de ene is wit de andere zijn grijs en de andere zijn cinnemon heb in totaal 7 jongen gehad vorig jaar juli en nu wil ik en  in de zomer koppeltjes van maken , de vader is dan split voor gepareld en geeft dat door dan aan de andere mannen zijn die dan ook split of is er een kans op en wat kan ik er het beste tegen opzetten begin steeds meer te leren maar ben er nog lang niet hahaha

Tamireya

Misschien is het handig om er foto´s bij te zetten omdat ik niet helemaal snap welke mutaties jij bedoeld  ;)

Ik hoop dat ik het verkeerd lees maar je wilt niet de jongen met elkaar koppelen, of wel?

beumertje

nee niet de jongen aan elkaar koppelen dat is mijn gezegdt dat dat niet goed is want dan kreeg je inteelt toch ? maar voor dadelijk als ze weer naar buiten gaan (ze zitten nu binnen) gaan ze in 3 aparte voilierres en dan wil ik ze aan een partner hebben maar ik weet niet welke mutatie ik er op moet zetten ? in ieder geval geen broertjes met zusjes hihi
ik zal morgen even de fotos erop zetten van mn schatjes  :-*

milaja

je moet dan toch ook eerst weten wat voor kleur je er weer uit wilt gaan kweken voordat je kan beslissen wat waar tegenover zet.
dat heb je er ook niet bij gezet.

beumertje

het maakt mij niks uit het is voor in de vollierr alleen is ook zo alleen ik wil er gewone valken met oranje vlek en gepareld bij kopen en ik wil een geparelde witmasker erbij kopen  maar ik heb er geen verstand van en ben druk aan het lezen en schrijven maar ik heb ook iets gelezen over dat je niet alles op elkaar kunt zetten omdat het dan zwakkkere vogels worden klopt dat ?dank jullie wel voor de reacties

milaja

dat heeft voornamelijk te maken met albino's en lutino's.
dus je kan lekker je gang gaan met de kleuren die je hebt en wilt.
je hoeft je dan niet zoveel zorgen te maken.

Tamireya

Klopt, broertjes aan zusjes koppelen is inteelt en dus niet erg handig  ;)

Ben benieuwt naar de foto´s ;D

beumertje

hai ik ga nu de foto's maken zal ze er meteen opzetten met de namen erbij , de vogels zitten nu nog binnen wanneer kan ik ze het beste weer in de voliiere doen ??(ze zitten vanaf kerst binnen ong 16 graden .) kan dat nou al of is het beter als ik ff wacht dat het tempratuur verschil niet zo groot is nu ga ik gauw foto's maken tot zo  :)

Koen19

Gewoon in het voorjaar met een constante tempratuur van ong tussen een graad of 10 a 15.

En als je ze de volgende winter buiten wil laten zitten kan dat valkparkieten zijn namelijk winterhard maar dan moet de tempratuur wel geleidelijk dalen zoals (meestal) in de natuur gebeurd.

beumertje

ik wist niet of ik ze buiten kon laten zitten was zo bang dat de dood zouden gaan dus hebben een noodvoillere gebouwd in de schuur hahah maar hier zijn de fotos let niet op de datum de fototoestel staat  niet goed kwam er te laat achter hahah

beumertje

de beloofde foto's 
dit is de moeder sjaila

dit id de papa sjailo

papa en mama de achterste is luna een jong
de andere 3 jongen lala,lollie,lana.
mijn schatjes mijn trots

milaja

je hebt prachtige valkjes.
als je op een opaline man een pop zet zonder opaline dan weet je het geslacht van de jongen als je dat zou willen.

en als ze eenmaal buiten gewend zijn kan je ze gewoon in de winter buiten laten.
ze moeten dan wel een plekje hebben waar ze droog en uit de wind kunnen zitten.
en als het vriest het water steeds vervangen.

beumertje

zijn mijn valkjes allemaal opaline? kan als ik het goed begrijp uit andere verhalen niet zien aan de vogel of het mannetjes of popjes zijn bij sommige mutaties kan je dat wel zien toch?
een bleekmasker man tegen een opaline witmasker pop is dat an te raden of afteraden
:)

milaja

ik zie geen bleekmaskers op jou foto's.
alleen wimaskers.
en daar kan je gewoon een witmasker op zetten.
ik dacht dat je wat over de vogels op de laatste foto wilde weten.
daar zie ik opaline's.

beumertje

ja het ging me om de laatste foto maar was benieuwd wat voor een mutatie de ouders zijn of dat het zelfde is maar dat is dus niet dus dan is de man split voor opaline omdat de jongen opaline zijn ?
ik vindt het allemaal nog best pittig met de putaties hahaha
aldoende leert men zeggen ze he  ;D