16 juni 2025, 16:19:39

4maand oud, nog tam te krijgen?

Gestart door Wrister, 17 februari 2012, 21:11:33

« vorige - volgende »

Wrister

Hallo,

Ik heb vandaag bij toeval de mogelijkheid gekregen om een 4maand oud valkje over te nemen van een amateur kweker.
Alles zag er netjes uit en ook het valkje oogde heel gezond.

Nu heb ik 2 vragen.

De kweker bood aan om hem te kortwieken. Maar is dit nodig en zo ja, welke voordelen/nadelen heeft dat?

Mijn 2e vraag: Hoe lastig wordt het om een 4maand oud valkje volledig tam te krijgen?

Hoor graag snel van jullie, moet maandag namelijk laten weten wat ik wil!

Groetjes Wrister

Alexandra

Ik zou hem niet laten wieken (vind ik nl zielig) en ik denk dat als je er heel veel aandacht aan geeft dat dat wellicht nog wel gaat lukken ja ..

Is het valkje nu al helemaal "verwildert" dan of niet??

succes met je beslissing !!

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

Wrister

Hoi!

Nee, hij is momenteel dusdanig tam, dat hij voer uit de handen pakt van de kweker.
Ik vraag me af of dat zo blijft en wat de grote nadelen zijn van dat kortwieken.

Groetjes!

keet

die van mij was ouder en heb hem ook tam gekregen!

Kortwieken zou ik niet doen, het veranderd niets aan zijn gedrag. Hij kan dan niet meer lekker rond vliegen.

Wrister

Ok, ik ga gelijk de kweker mailen! Dank voor jullie respons. Nog 6 dagen en dan is hij er eindelijk! :D

carco

Ik ben het niet met Keet eens. Ik zou hem juist wel kortwieken, vooral voor een vogel van deze leeftijd kan het net dat zetje zijn wat hij nodig heeft om hem makkelijker tam te krijgen.
Je hoeft ook niet gefrustreerd met je handen in de kooi te gaan zitten, maar kan hem lekker bij je nemen.

Je moet hem ook niet te kort knippen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Dobby01

Hoi,

Ik sluit me helemaal aan bij Caroline. Voor het tam maken is het erg fijn omdat hij niet bij je weg kan vliegen. ook voor de veiligheid van je valkje kan het geen kwaad. Hij kan op die manier rustig aan de ruimte wennen waar hij los mag zonder in paniek overal tegenaan te vliegen. Zodra hij weer in de rui is geweest en kan vliegen kent hij de omgeving en is hij hopelijk een stuk tammer  :)

Wrister

Nou gelukkig had ik de mail de deur nog niet uit. Ik zal hem eerst gewoon laten kortwieken.

Ik neem aan dat kleine stukjes vliegen in de kooi/ huiskamer dan nog altijd mogelijk is?

milaja

ben het er ook mee eens hoor.
beetje kortwieken.
als hij dan op de grond terecht ofzo komt hoeft je alleen je ene hand ervoor te houden en je andere er losjes boven,dan kan je hem meestal zo weer pakken.

Dobby01

Ze kunnen inderdaad nog een beetje fladderen als ze gekortwiekt zijn. In het begin kunnen  ze met name niet omhoog komen maar wel veilig landen zonder keihard op de grond te komen. Na een aantal weken merk je dat ze een beetje kunnen vliegen zoals kippen en na de rui kunnen ze weer helemaal normaal vliegen  ;)

keet

o ik kwam allemaal tegenstanders tegen op het forum maar nu blijken er ook heeeeeeeel veel voorstanders van te zijn. Die van mezelf zijn ook niet gekortwiekt. En ze zeggen echt dat je het gedrag daar verder niet mee veranderd...maar het is eigen keus.

Tamireya

Nou ik ben er ook geen voorstander van moet ik eerlijk zeggen.

Nu heb ik hier ook 2 valkjes zitten die niet tam zijn (4 en 6 jaar oud) en ik heb echt van alles geprobeerd om dit te veranderen.
Mijn laatste hoop was het kortwieken.

Helaas, het is niet veranderd.

Als je valkjes kort wiekt zegt men, zijn ze afhankelijker van je, omdat ze zelfstandig niet meer zo ver komen maar die van mij zijn zo eigenwijs dat ze gewoon heel snel over de grond gerent zijn en de kooi omhoog geklommen zijn  ::)

Naar mijn persoonlijke ervaring zie ik dus geen pluspuntje voor het kort wieken maar de keuze hiervoor ligt altijd bij het baasje  ;)