Merel zit al meer dan 4 weken op haar eieren.. wat nu?

Gestart door ilse2102, 31 januari 2012, 11:48:47

« vorige - volgende »

ilse2102

hoi,
Merel zit nu al meer dan 4 weken op haar (nep) eieren  ???..  Is dat niet heel erg lang?  Ze komt er 's avonds even af omdat ik dan de kooi open doe.  Zonder eieren zit ze hele avonden bij ons, maar nu max 45 min. en dan wilt ze al weer terug naar haar eitjes.  :-\ Moet ik haar gewoon laten zitten tot ze interesse verliest?  Hoe lang kan (mag) dit duren?  Haar vriendje Kai (mannetje) heeft er al lang genoeg van, en ik zie dat hij haar regelmatig van de eitjes af jaagt, maar Merel blijft stug teruggaan.  Moet ik iets doen?  of gewoon afwachten?
bedankt voor jullie tips

Bello

Eitjes om de dag er een weghalen, waar heeft ze haar nestje gemaakt?

Heb je een rooster voor op de bodem van de kooi? Plaats dit maar in de kooi, je moet echt het broedproces doorbreken.
Verandering van eten, tijdelijk minder groenvoer geven...

Veel succes
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

ilse2102

ze heeft haar nest op de grond in een hoekje gemaakt (al de 3de keer trouwens).  Ik heb inderdaad een rooster.  Die zal ik er in schuiven..  moet ik die eitjes dan op het rooster leggen?  Ik zal er straks in ieder geval al eentje weghalen.  Maar dat veranderen van eten...  met groenvoer bedoel je wat precies?  Merel is nogal kieskeurig en eet alleen haar zaad en eivoer dat ik niet nat mag maken..  verder houdt ze van niks..  geen appel, geen stukje wortel, geen aardbei..  met moeite een beetje van zo een snoepstok die ik 1 x per maand geef..

bedankt voor je tip.  Ik ga dit zeker uitproberen..

Sanna

Hallo Ilse,

Je moet het rooster pas plaatsen wanneer je alle eitjes hebt weggehaald. Voorlopig zou ik haar alleen even haar zaadjes geven, beperk het eivoer maar eventjes. Het kan ook helpen als je haar 's avonds eerder in het donker zet. En dan denk ik dat het ook best een goed idee zou zijn om de kooi grondig te herinrichten wanneer je het rooster plaats. Dat zou moeten helpen om de cyclus te doorbreken.

Groetjes, Sanna

ilse2102

ok!  dan doe ik dat.  ;) Ik haal om de dag een eitje weg, als alle eitjes weg zijn leg ik het rooster er in en ga ik de kooi herinrichten.  Ik trek zondag het bos in om een paar goede takken te zoeken.  Maar hoelang moet dat rooster er in?  Want niet alleen Merel maar ook Kai zitten graag op de grond te keuvelen..  met dat rooster gaat dan niet meer.  Zielig dus..

Bedankt voor jullie advies

Ilse

Sanna

Ik vrees dat dat rooster er vrij permanent in moet :-\. Ik heb hetzelfde hier, omdat er 1 popje direct een nestje in de bodembedekking maakt zodra het rooster weg is, moet ik het rooster permanent erin houden. Het is jammer voor degenen die er graag in rondscharrelen, maar zo is het beter voor iedereen.

Groetjes, Sanna