ziek??? Of last van de warmte???

Gestart door Sonja, 10 augustus 2003, 17:07:15

« vorige - volgende »

Sonja

Hallo allemaal

Ik heb een vraagje over Loetje want ik maak me erg ongerust!
Gisteren viel me ineens op dat Loetje er slecht uitzag; een aantal veren stond alle kanten op en zijn verenpacht zag er gewoon niet mooi uit.
Vanmorgen zat hij steeds maar te poetsen en te poetsen en slaakte daarbij een keer een kreetje. Ik vertrouwde het niet (dacht aan mijt ofzo) dus pakte hem uit de kooi om zijn vacht te bekijken. Maar dit lukte niet, want hij werd helemaal agressief. Maar daarna zat hij op mijn hand zich weer te poetsen en daarbij vielen er enorm veel schilfers en stukjes "pen" (waar de veren in vast zitten) op mijn t-shirt.
Hij verliest de afgelopen dagen trouwens ook weer veel veren, terwijl hij de rui toch al achter de rug heeft.
Even later zag ik dat hij moest poepen, maar dit lukte pas nadat hij 1 vleugel opgetild had en het bleek een enorme flats diarree te zijn (zo'n vochtig groen sliertje met veel heldere vloeistof erbij). Weer even later begon hij (nog steeds op mijn hand) te soezen en bijna te slapen. Hij zat daarbij ook een heel klein beetje met zijn veren opgebold.

Ik vertrouwde het dus echt niet meer en ging een aparte kooi voor hem klaarmaken, gescheiden van Obi dus, aangezien ik niet wil dat Obi ook ziek wordt.
Terwijl ik dat deed, speelde mijn man met Loetje en toen werd Loetje wel weer wat actiever, kletsen en zingen tegen de afstandsbediening enzovoorts....
Hij zit nu een beetje raar te kijken in de aparte kooi, maar protesteert verder niet.
Maar mijn vraag is nu: heeft hij gewoon last van de hitte (wie niet; wij wonen op 2 hoog dus het is echt behoorlijk warm ook bij ons  binnen), of is hij ziek? En wat kan ik er tegen doen?

Ik hoop echt dat jullie ons kunnen helpen.
Alvast bedankt

Groetjes
Sonja en Loetje

Paul

Hoi Sonja,
Dat met dat slechte verenpak lijkt me echt de rui hoor daar zou ik me geen zorgen om maken, ik heb er hier nu momenteel ook zeker 4 die in de rui zijn.
Zeker omdat je schifertjes ziet kan dat bijna niet missen.
Ze ruien in etappes dus eerst het ene deel veren dan even niks en een maand later bijvoorbeeld de rest van de veren.
Die diaree is zorgelijker maar kan wel met het weer te maken hebben.
Geef je hem veel sla of andere vochtige dingen ? daar kunnen ze dan ook last van krijgen.
Je moet dat zeker even in de gaten houden en niet te veel natte groenten geven en kijken hoe het dan word.
Het kan ook zijn dat ie door de hitte gewoon meer drinkt maar het blijft daarmee oppassen.

Groetjes, Paul

Sonja

Hoi Paul

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik wist niet dat valkjes in etappes ruien, dat zou inderdaad wel verklaren waarom Loetje nu weer veertjes verliest.

Over de diarree; ik geef hem eigenlijk nooit sla of andere groentes, want hij kijkt er een keer naar, haalt z'n neus op en doet er niks mee. Obi wil nog wel eens een stukje komkommer of appel eten, maar ook dat komt maar nauwelijks voor eigenlijk.
Omdat ze toch genoeg vitamines binnen moeten krijgen, geef ik ze alleen maar voer van Xtra Vital (dus niet gemengd) en ook regelmatig (niet dagelijks maar zeker 2 of 3 keer in de week) vitamine druppels door het water.
Maar nu je het zegt; Ik zie Loetje inderdaad erg veel drinken de laatste dagen, echt meer dan hij normaal doet, dus dan zal de diarree wellicht daarvan komen?

Zou "zijn ziekte" ook kunnen komen van stress? Ik heb namelijk wel eens het idee dat Loetje met name 's avonds erg gestresst is; volgens mij wil hij dan gewoon al slapen (en ook vooral met rust gelaten worden), terwijl Obi dan juist heel dicht bij Loetje wil gaan zitten.
Het is inmiddels gewoon vaste prik dat ze 's avonds (als het donker begint te worden in de kamer) enorm zitten te ruzien; Loetje jaagt Obi dan weg en Obi op zijn beurt klimt daarna net zo hard weer terug. Wel sneu om te zien hoor en ook om te horen, want dat geruzie gaat dan echt heel hard! Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik heb tot op heden niks gevonden wat helpt. Ben dan ook benieuwd hoe het nu vanavond zal gaan, want Loetje zit nu (voor de zekerheid) in een aparte kooi. Obi wordt af en toe echt helemaal gek; probeert steeds een manier te vinden om bij Loetje te komen, wat dus niet lukt.

Groetjes
Sonja

Sonja

Hoi

Het gaat eigenlijk nog steeds niet goed met Loetje.
Het leek er even op dat het beter ging, maar vandaag zit hij (welliswaar na een hele tijd rondgevlogen te hebben door de kamer) weer met opgebolde veren, op 1 poot te suffen op zijn stok.
Hij heeft nog steeds "rare" ontlasting, nog steeds dunner dan normaal en het ziet lichtgroen. Heeft iemand van jullie dat wel eens meegemaakt, dat je valkje lichtgroene ontlasting heeft?? En zo ja, wat kan dat betekenen?
Wat ik zo raar vind, is dat Loetje wel goed eet en drinkt en bij tijd en wijle wel gezellig is en tegen zijn telefoontje kletst enzo.
Als het zo doorgaat, dan ga ik morgen toch maar naar de dierenarts met hem.

Groetjes
Sonja

smeagol

Hee Sonja,

Ik heb er niet echt heel erg veel verstand van maar ik zou toch maar naar de dierenarts gaan.
Ik ga altijd liever een keer teveel dan een keer teweinig.

Ik hoop dat Loetje snel weer de oude is.

Succes ermee en groetjes van Greetje en Smeagol