4 mei 2025, 12:44:30

Albino????

Gestart door Jeroenw, 26 januari 2012, 18:52:55

« vorige - volgende »

Jeroenw

Ik heb het altijd vreemd gevonden een witmasker lutino word albino
Genoemd maar een wit masker lutino is toch een selectie van kweken?
met elkaar kruisen

Albino zijn dieren mensen met een (mutatie)afwijking geboren. ze kunnen geen pigment aan maken dat zijn albino's

Echte albino's zijn ook onder valkparkiet maar dan niet uit een witmasker lutino dat kan zelfs met uit twee wild kleuren voort -
Komen . waarom word een witmasker lutino een albino genoemd?

Heb een witmasker lutino de zelfde genetische afwijking als een albino?
Jeroen

Patrick

Omdat het op een albino lijkt maar niet is.
Bij wildkleuren het je de lutino. Het geel blijf je dus zien en de wangvlek ook. Bij witmasker is er geen geel of een wangvlek dus daarom houd je een zo goed als witte vogel over met rode ogen maar de vererving is het zelfde als bij een lutino. Maar omdat het een witmasker is praat met van de juiste benaming witmasker lutino en in de volksmond zegt met wel eens albino.

Witmasker lutino en lutino zijn dus alle 2 geslachtsgebonden mutatie's ;-)

Tot zo ver als dat ik weet zijn er geen albino valkparkieten.
Geheel witte valkparkieten met zwarte ogen zijn zwaar bonte valkparkieten.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Rianne

"Witmasker lutino en lutino zijn dus alle 2 geslachtsgebonden mutatie's"

Ik denk dat je dit even nader moet uitleggen (althans voor mij ;) ) want als je een witmasker lutino tegen een wildkleur pop zet, zullen de mannen split witmasker lutino zijn maar de popjes alleen split witmasker. Witmasker is niet geslachtsgebonden, ook niet icm lutino.

Patrick

Witmasker is ook niet geslachtsgebonden............. mijn fout in de uitleg  :'(

Maar als je een witmasker lutino man tegen een wildkleur pop zet kweek je naast alles wat split witmasker is wel lutino poppen als enkel split lutino/witmasker mannen  ;)

Ik denk vaak nog op de oude manier van wildkleur of witmasker kweken en daarin blijven met de mutatie.

Ik herstel........ Witmasker lutino en lutino zijn dus alle 2 geslachtsgebonden mutatie's op de witmasker kleur na dan.

Mijn excuus voor de verwarring.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Dennisfr

eigelijk praat je tocht over split ino.

ff voorbeeld neemt men witmasker man split x2 ino dus deze man heeft dus het ino gen geerft van de moeder. en men neemt een wildkleur pop split witmasker. kan men hiieruit zowel lutino poppen als witmasker lutino poppen kweken de lutino pop zal weer split zijn voor witmasker

Bert_85

1 februari 2012, 23:30:59 #5 Last Edit: 1 februari 2012, 23:32:59 by Bert_85
Ik begrijp de verwarring over albino, heb zelf ook lang achter een verklaring gezocht.
Waarom bestaat er geen albino valkparkiet, zoals het albino konijn, of vele andere diersoorten? Maar enkel door een combinatie van twee mutaties (lutino en witmasker)?

Het antwoord is simpel: omdat de valkparkiet, zoals de meeste parkietachtigen, twee pigmenten heeft in zijn veren. Namelijk psittacine (gele en oranje kleuren) en eumelanine (grijze en bruine kleuren).
Om een volledig wit dier te krijgen moeten dus beide pigmenten 'uitgeschakeld' worden.
Omdat beide pigmenten op een heel verschillende manier gemaakt worden in het lichaam, waarvoor heel verschillende genen verantwoordelijk zijn, moeten hiervoor twee mutaties optreden.
Namelijk Lutino en Witmasker.

Zijn er echte albino's onder de valkparkieten?
Jawel hoor: de lutino witmaskers  :D

Citaat van: Valkparkieten uit charlowa op 26 januari 2012, 18:52:55
Albino zijn dieren mensen met een (mutatie)afwijking geboren. ze kunnen geen pigment aan maken dat zijn albino's

Echte albino's zijn ook onder valkparkiet
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Jeroenw

Bezonder :)

Als ik je verhaal lees Bert dan komen er weer vragen bij me op  :-[  :)

Zo als wat je zei over
Citaat van: Bert_85 op  1 februari 2012, 23:30:59
Ik begrijp de verwarring over albino, heb zelf ook lang achter een verklaring gezocht.
Waarom bestaat er geen albino valkparkiet, zoals het albino konijn, of vele andere diersoorten? Maar enkel door een combinatie van twee muta

Het antwoord is simpel: omdat de valkparkiet, zoals de meeste parkietachtigen, twee pigmenten heeft in zijn veren. Namelijk psittacine (gele en oranje kleuren) en eumelanine (grijze en bruine kleuren).

[quote 

[/quote]

Parkietachtige hebben maar twee pigmenten
Grasparkiet ook moet je dan ook twee mutatie's hebben voor een albino
Grasparkiet , of zit dat weer anders in elkaar

Ze hebben meer pigment kleuren ?

Gr. Jeroen

Mandytje

ik kan het gewoon niet begrijpen  :-X ik heb dus nog veel te leren ???..

Bert_85

4 februari 2012, 19:17:36 #8 Last Edit: 4 februari 2012, 19:19:58 by Bert_85
Wel om dit goed te kunnen begrijpen moet je weten hoe kleuren worden gevormd in valkparkieten, niet eenvoudig.
Die uitleg ga ik trouwens doen op de valkparkietendag binnen twee weken in Culemborg:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39309.0.html
(de dag is gratis, inschrijven wel verplicht)

Citaat van: Valkparkieten uit charlowa op  2 februari 2012, 01:01:57

Parkietachtige hebben maar twee pigmenten
Grasparkiet ook moet je dan ook twee mutatie's hebben voor een albino
Grasparkiet , of zit dat weer anders in elkaar

Ze hebben meer pigment kleuren ?

Klopt Grasparkieten bezitten ook de twee pigmenten psittacine en eumelanine, dus ook bij deze soort moeten er twee mutaties optreden om een albino te verkrijgen.
Namelijk de mutatie blauw en lutino.
(blauw mutatie is dezelfde als de witmasker mutatie, ook een lange uitleg ...)

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be