3 mei 2025, 02:26:15

bleekmasker of...?

Gestart door patty_dordtse valkjes, 26 januari 2012, 11:59:13

« vorige - volgende »

patty_dordtse valkjes

ongeveer een maandje trug ging ik in eerste instantie voor een geelwang en kwam er aan en vond het heel vreemd daarsow...

na wat kooitjes te hebben bekeken zat er dit valkje bij
het was donker maar vond dat de wangen wel apart waren ...

nu dus mijn vraag wat zeggen jullie

Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Patrick

Ik denk een opaline Bleekmasker man.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jaimy

ik vind de wangen te oranje om echt een geelwang te zijn, dus ik ga ook voor bleekmasker.

Groetjes Jaimy

Jaimy

hey patty, nogmaals een reactie!
Ik heb zonet gelezen op het forum dat een bleekmasker een wit masker moet hebben zoals een witmasker, maar dan met gelige wangen erin. Vaak zijn één van de ouders van bleekmasters dan ook witmasker, dit kun je nog navragen aan de kweker. Als dit niet het geval is, moet je er inderdaad nog meer vraagtekens bijzetten.

Groetjes Jaimy

p.s zoek maar eens op het forum rond onder "bleekmasker"

patty_dordtse valkjes

zet er dan maar vraagtekens bij hahaha ;D ;D ;D

verder is er niks bekend van deze valk

jonge valkjes te koop

Patrick

Citaat van: Jaimy op 26 januari 2012, 16:09:40
hey patty, nogmaals een reactie!
Ik heb zonet gelezen op het forum dat een bleekmasker een wit masker moet hebben zoals een witmasker, maar dan met gelige wangen erin. Vaak zijn één van de ouders van bleekmasters dan ook witmasker, dit kun je nog navragen aan de kweker. Als dit niet het geval is, moet je er inderdaad nog meer vraagtekens bijzetten.

Groetjes Jaimy

p.s zoek maar eens op het forum rond onder "bleekmasker"

Het witte masker heeft niks te maken bij een Bleekmasker hoor ;-) Als het een heterozygoot is dan praat je over een BleekmaskerWitmasker en is het een homozygoot dan is het Bleekmasker  ;)

Vermoedelijk maar dat is altijd moeilijk zo op het oog te beoordelen zonder verdere informatie uit welk koppel deze komt lijkt het op een Bleekmasker. Kan dus best gekweekt zijn uit 2 wildkleuren die bijde split Bleekmasker zijn waar dus geen sprake is van witmasker.......... Beste kan je deze tegen een witmasker pop zetten en kijken wat eruit komt. Komen er allemaal BleekmaskerWitmaskers uit dan is de vogel van Patty een homozygoot Bleekmasker zonder split witmasker erin.

Gr,

Patrick

Jaimy

dan moet je ludo op zijn mieter geven..bij hem heb ik het gelezen  ;D

Patrick

Kijk wel beter uit om Ludo op zijn donder te geven ghehehehehehe
http://www.valk1969.nl/page10.php
Hier staan een paar foto's van eigen kweek BleekmaskerWitmaskers.
Lastige met de wangvlekken bij Bleekmaskers is dat ze ook verschillend van kleur kunnen zijn net als met gewone wildkleuren.
Soms het je zulke twijvel gevallen ertussen dat een BleekmaskerWitmasker (heterozygoot) zelfs zo donker kan kleuren dat het net lijkt op een Bleekmasker (homozygoot).
Met de vogel van Patty is het juist zo lastig dat er geen geschiedenis van bekend is uit welk koppel deze vogel komt.
De kleur wangvlek tussen een Bleekmasker en geelwang kunnen nog wel eens dicht bij elkaar liggen qua uiterlijk. Daarom wordt er altijd afgeraden om een geelwang te kruizen met een witmasker want wat nu als de vogel van Patty een geelwang Bleekmasker(Witmasker) zou zijn???????? In theorie kan het en in de praktijk kan ik je er enkel veel succes mee wensen  :-\

Zijn trouwens ook kwekers die enkel met Bleekmasker x wildkleur kweken om verder te gaan met wildkleur split Bleekmaskers.

Gr,

Patrick

carco

Ik zei je toch,een homozygote opaline bleekmasker man  ;D
Ik heb nl. Nog nooit een stille geelwang gezien en het is net fuller van mij qua wangen.
Of een bleekmasker geelwang. Wat ga je er nu tegenover zetten?

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

patty_dordtse valkjes

thnx voor de berichtjes het word dan inderdaad een witmasker popje...

maar mag het dan ook een bonte witmasker of een cinnamon opaline witmasker zijn of moet het een gewone witmasker zijn?
jonge valkjes te koop

Patrick

Kijk even op het andere forum want het kan toch nog een pop zijn  ??? ??? ???
Indien een Bleekmasker maakt het niet uit welke witmasker je er tegen zet. Ligt er net aan welke kleur je eruit wilt kweken of welke witmasker man/pop je over hebt :-)

Gr,

Patrick

patty_dordtse valkjes

deze valk is me wijsgemaakt als een popje van ongeveer 7a8 maanden oud...

ik heb deze foto van trudy uit hoorn

trudy

van hier

Uploaded with ImageShack.us

deze pop heb is vandaag hier gekomen

Uploaded with ImageShack.us

en een andere pop die dan wel al wipwapt met een albino
;D
jonge valkjes te koop

carco

Waarom laat je deze ''bleekmasker'' nu niet gewoon even testen: is dat nu zo moeilijk? Weet je een ding in ieder geval zeker.

Gaat hartstikke snel, ik heb zelf gisteren tegen de avond veertjes opgestuurd en wist vandaag de uitslag al van een valkje.

Maar als de bovenste een pop van Trudy is, ben ik nog steeds overtuigd dat de jouwe een man is.

Zonder verdere splitten en het is een bleekmasker tegenover deze pop:

Moeder:bont witmasker cinnamon
Vader:bleekmasker opaline

man afkomst:
100% wildkleur split voor bont witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*) {X1:  opaline} {X2: cinnamon}

pop afkomst:
100% opaline split voor bont witmasker bleekmasker (*this bird will appear to be a visual bleekmasker*)

Je krijgt er dus altijd bleekmaskers uit.

Groetjes: Caroline.

Ludo

Voor je mij op mijn donder geeft, kan je misschien best eerst vermelden wat ik eigenlijk gezegd heb  ;)

Wat ik in principe altijd zeg is dat je bij dergelijke twijfelgevallen dikwijls niet op een foto kan zien wat het is.

Deze vogel heeft een combinatie van tegenstrijdigheden op de foto.

1. Het masker van een bleekmaskerwitmasker is bijna wit, dat is op deze foto niet het geval.

2. Bij een bleekmasker (homozygoot) is het masker wel geel en zijn de wangen oranje, maar die vogels zijn zo zeldzaam dat het bijna onmogelijk is dat je op zo'n vogel per ongeluk valt.

Op deze link kan je een foto zien van een vogel van mijzelf een bleekmasker opaline heterozygoot, je kan zien dat deze vogel geel in zijn parels heeft, jou vogel heeft dat niet.

http://valkparkietenbenelux.forumup.be/viewtopic.php?t=1035&mforum=valkparkietenbenelux

Het beste wat je kan doen is hem meebrengen naar de valkparkietendag op 19 februari in Culemborg

Groeten,

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

carco

Even hier een paar foto's van mijn opaline bleekmaskerwitmasker pop ter vergelijking.

Voorkant

Rug: ook bijna geen parels.

Nu ben ik dus ook in het gelukkige bezit van een homozygote bleekmasker man en ik heb deze vogel vandaag in het echt gezien en de wangen zijn exact hetzelfde.
Alleen is inderdaad de kop veel geler.
Vandaar dat ik tegen Patty ook voor de grap eigenlijk zei dat het een geelwang bleekmasker is.

bleekmasker man

Nog een keer.

Groetjes: Caroline.