26 april 2024, 05:11:30

Rui en moe

Gestart door pipje123, 24 januari 2012, 21:53:45

« vorige - volgende »

pipje123

Hallo,

Mijn valkparkiet Eefje is nu al een lange tijd in de rui.
We hebben hem tegelijker tijd gekocht met zijn zusje Uffie. Het valt me op dat Uffie veel minder in de rui is dan Eefje. Eefje heeft veel meer harde, tsja hoe noem je dat, nieuwe haren die uitsteken en soms erg veel pijn doen.

Ook is Eefje sinds gisteren enorm moe en slaapt heel veel. Toen ik haar vanmiddag uit de kooi haalde ging ze meteen op mijn schouder slapen met zijn hoofdje tussen zijn veren. Zonet haalde ik hem weer uit de kooi en ging het precies zo terwijl hij al de hele middag heeft geslapen!

Kunnen deze twee dingen, de rui en het slapen, met elkaar te maken hebben? Herkent iemand het probleem? En zijn er oplossingen of moet ik het nog een paar dagen aankijken?

En nog een vraagje.. wanneer is het normaal voor vogels om in de rui te zijn en hoelang?

Groetjes

Sanna

Hallo Pipje,

Het kan makkelijk hoor, dat het ene valkje langer in de rui is dan het andere. Bij mij thuis verschilt het ook. Maar als je valkje heel veel slaapt, en vooral als hij op 2 pootjes slaapt, kan er meer aan de hand zijn. Het kan betekenen dat je valkje ziek is. Je kunt dan beter een vogelarts bellen om te vragen wat je het beste kunt doen. Adressen en telefoonnummers vind je hier:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Groetjes, Sanna