4 mei 2025, 00:18:34

nagels knippen? I need help!

Gestart door ilse2102, 23 januari 2012, 12:02:20

« vorige - volgende »

ilse2102

Merel haar nagels zijn erg lang geworden.  Ze heeft wel zo een stok voor haar nagels, maar ze zit al een poos op haar eitjes met lange nagels als gevolg.  Merel is tam, maar ik krijg haar niet in een transportkooitje..  Ze gaat wel op mijn vinger zitten, maar een hand om haar lijfje, daar krijgt ze de kriebels van ;).  Ik wil haar ook niet onnodig stressen dus ziehier mijn oproep:

Kan iemand mij leren hoe ik haar nagels zelf moet knippen?  Ik woon in Zaventem, Vlaams Brabant..  Liefst bij mij thuis, anders zit ik nog met die transportkooi  >:(..   oftewel tips om Merel in die kooi te krijgen, zonder dat ze alle vertrouwen in mij verliest ???

milaja

je kan proberen als ze op je vinger zit een puntje van haar nagels met een nagel knipper te knippen.
als je een puntje nagel tussen de knipper hebt moet je ook niet twijfelen maar meteen goed door drukken.
als je dat niet doet zal de nagel blijven hangen want ze gaat haar pootje terug trekken zodra ze het merkt dat je wat doet.
het zal wel even duren totdat je alle nagels gedaan hebt want ze zal wel iedere keer even wegvliegen of in ieder geval reageren.
kan wel een meer dagen plan worden maar mij is het zo wel eens gelukt.

het transport kooitje kan je bij je zetten met wat lekkers erin of erop en laat haar maar kijken wat dat voor ding is en dat het niet eng is.
kijk of ze erop of erbij durft zonder dat ze erin hoeft.
duurt misschien ook wel even maar zet het gewoon elke dag even een poosje neer.

ilse2102

Hallo, dank je wel voor je reactie. 
Je eerste voorstel durf ik echt niet.  Stel je voor dat ik haar pijn doe, dan vertrouwt ze me nooit meer. 
Aan je tweede voorstel ben ik begonnen, maar ik vrees dat dat iets van lange adem gaat worden..  ze kijkt er zelfs niet naar..  ze ziet zelfs niet dat er iets lekkers in ligt.   :-\

Zou een gewone DA dit kunnen?  of moet ik hiervoor echt naar een VA? 
En heeft een DA hiervoor een speciaal schaartje of moet ik dit meenemen, en waar kan ik dat dan kopen.  Ik heb er echt genoeg van dat Merel overal blijft in hangen met haar nageltjes.  En ze loopt ook moeilijker omdat die nagel in de weg zit..

ilse

milaja

ja,nagels knippen is ook best wel eng,zeker als je het nog nooit gedaan hebt.
als je te kort knipt gaat het wel bloeden.
dat blijven hangen met een nagel is heel irritant.
je moet even de da bellen om te vragen of hij het kan doen.
denk dat zoiets simpels een da wel kan want het is eigenlijk hetzelfde als een katten nagel knippen.
ik doe het zelf met een gewone nagel knipper.
zelfs bij de papegaaien gaat dat goed.
kijk wel of je haar niet zelf vast hoeft te houden tijdens het gebeuren,dat is beter want dan heb jij het niet gedaan.

dat transport kooitje is jammer als dat niet lukt om daar vertrouwen in te krijgen.
ze hoeft er hoop ik niet vaak in.
zou het wel regelmatig laten zien dat het er is en niet alleen als ze erin moet.

Sanna

Hallo Ilse,

Iedere dierenarts kan de nagels voor je knippen. Bovendien heeft de dierrenarts een apparaatje (soort soldeerbout) waarmee hij de nagels dicht kan branden mocht hij toch per ongeluk te kort geknipt hebben. Dat is vooral prettig als je valkje donkere nagels heeft. Dan kun je namelijk niet zien tot waar het bloed loopt en dan is de kans groter dat je per ongeluk te ver knipt. Als je zelf thuis te ver knipt zul je alsnog naar de dierenarts moeten om het dicht te laten branden.

Groetjes, Sanna

ilse2102

ok, dank jullie wel voor het antwoord.  Ik ga gewoon naar de DA op afspraak.  Ik laat mijn vriend Merel wel in de transportbox doen.  Dan ben ik tenminste niet de boeman ;D