15 mei 2025, 23:37:58

Wat moet ik nu doen? Help aub!

Gestart door suzieq, 22 januari 2012, 22:54:07

« vorige - volgende »

suzieq

Beste leden,

Ik zit met een probleempje..
Sinds een half jaar heb ik een super lieve valkje, Poppit. Ik kocht die toen die jong jong was en het vogeltje is erg tam. Ik dacht dat het een mannetje was, gezien de karakter en het gedrag. Totdat die zich raar ging gedragen (ik dacht dat die ziek was en wilde al naar een dierenarts) en opeens eiren ging leggen!! Poppit is dus een vrouwtje. Ze had 7 eitjes gelegd en bleef de hele tijd op zitten.

Ik vond het ontzettend zielig dat ze op onbevruchte eitje zat, en op advies van anderen, heb ik een mannetje erbij gekocht.
Het mannetje komt uit een dierenwinkel en is helemaal niet tam.
De vogeltjes zitten in een kooi, maar mogen elkaar niet zo. Vooral omdat de pop nog steeds broedsgedrag vertoond en nog steeds eiren legt. En als mannetje in de buurt komt, haalt ze naar hem uit. Zodra ik de ei weghal is ze weer de oude, maar mannetje is dan bang voor haar. Als ze dan in de buurt komt rent hij weg of sist naar haar.
En zo gaat het door..

Sorry voor een lang verhaal. Maar ik ben radeloos. Wat kan ik doen?

Alvast bedankt.
Suzanna

ilse2102

hallo Suzanne,

Ik ben zelf nog maar een beginnelinge.  ik heb zelf ook een popje dat eitjes legt.  Eenmaal eitjes gelegd is het een echte feeks die haar kindjes beschermt ;D  Ook ik heb een mannetje voor haar gekocht maar dan vooral omdat ik hier gelezen had dat valkjes soortgenootjes nodig hebben.  Mijn popje, Merel, was wel van de eieren af gelukkig.  Kai, het mannetje heeft een kleine week apart gezeten in een andere kooi vlak bij Merel..  het klikte (gelukkig) meteen, en zitten nu samen te kroelen.  Het lijkt me dus niet echt een goed idee om het niet tamme mannetje onmiddellijk bij het popje met eieren in één kooi te zetten.  Kun je hem niet nog even apart zetten en proberen hem tam te maken via het stappenplan van deze site?  Zo krijgt je popje de tijd om op haar eieren te zitten.  Ze geeft zelf wel aan wanneer ze daar genoeg van krijgt door er niet meer op te gaan zitten en dan haal je ze weg. Je moet niet elke keer als ze een ei gelegd heeft dat ei weghalen, want dan blijft ze leggen (lees ik op deze site). Als het mannetje wat tammer is en je popje open staat voor andere dingen dan haar eieren dan kun je hopen dat ze interesse tonen voor elkaar.  Ik hoop dat het je lukt!  Heel veel succes met ze.   

carco

Hoelang zit het mannetje er al bij?
Had je pop toen al eitjes?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

suzieq

Erg bedankt voor de tips Ilse! Ik heb een vriendje voor mijn popje gekocht ook omdat ik dacht dat ze eenzaam en ongelukkig is en daarom eitjes is gaan leggen...

Caroline, ik heb het mannetje al ongeveer 3 weken. In de dierenwinkel werd gezegd dat ik de vogeltjes niet per se in aparte kooien moest zetten, maar dat het grondig schoonmaken van de kooi en eerst mannetje in zetten en dan pas vrouwtje genoeg zou zijn.
Toen ik mannetje bracht, had mijn popje al 7 eitjes. Ik had toen de kooi schoongemaakt en de eitjes weggedaan.
En nu legt mijn popje nog af en toe een onbevrucht ei... en dan reageert ze dus kattig naar mannetje toen en zodra de ei weg is, dan doet ze weer normaal, maar dan is de man kattig naar haar toe...