5 mei 2025, 14:53:23

Agressief

Gestart door jantje053, 19 januari 2012, 11:39:57

« vorige - volgende »

jantje053

Beste Leden,

Ik heb sinds gisteren een 9-maand oude valkparkiet gekocht in de dierenwinkel.
Deze reageert behoorlijk agressief als ik mijn hand in de kooi stop, hij blaast en probeert soms te bijten.

Toch wil ik proberen deze tam te maken,wat moet ik nu doen?

Groeten Jantje

Sanna

Hallo Jantje,

Een valkje uit de dierenwinkel tam maken is misschien wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. Je zult alleen heel veel geduld moeten hebben en consequent moeten blijven. Dat hij blaast en jou probeert de bijten is geen agressie maar angst. Als hij vertrouwen in je gaat krijgen gaat dat vanzelf over. Probeer het stappenplan eens te volgen. Het kan een tijdje duren, maar als je volhoudt moet je zeker succes boeken:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Heel veel succes.

Groetjes, Sanna

jantje053

Citaat van: Sanna op 19 januari 2012, 11:55:33
Hallo Jantje,

Een valkje uit de dierenwinkel tam maken is misschien wat moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. Je zult alleen heel veel geduld moeten hebben en consequent moeten blijven. Dat hij blaast en jou probeert de bijten is geen agressie maar angst. Als hij vertrouwen in je gaat krijgen gaat dat vanzelf over. Probeer het stappenplan eens te volgen. Het kan een tijdje duren, maar als je volhoudt moet je zeker succes boeken:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Heel veel succes.

Groetjes, Sanna

Beste Sanna,

Bedankt voor het snelle antwoord, maar ik heb nu al zo'n trosje in de kooi gedaan, is dit een probleem?

Sanna

Wat bedoel je precies met een trosje?

jantje053

Citaat van: Sanna op 19 januari 2012, 12:38:28
Wat bedoel je precies met een trosje?

Trosgierst, verder heeft ie een grote bak water,voer, schommeltje en en soort trapje met een belletje.

2 zitstokjes en een zwembad.

Sanna

Vind je valkje trosgierst erg lekker? Dan raad ik je aan om het voorlopig alleen te gebruiken om mee te trainen.

Groetjes, Sanna

jantje053

Citaat van: Sanna op 19 januari 2012, 13:39:33
Vind je valkje trosgierst erg lekker? Dan raad ik je aan om het voorlopig alleen te gebruiken om mee te trainen.

Groetjes, Sanna

Hij eet nog maar heel iets ervan.
Het water en voer laat hij nog voor wat het is, aangezien hij moet wennen.

Nic0

Hoi Jantje,

Je hebt inderdaad gelijk met dat hij moet wennen.
Toen ik mijn valkparkiet kreeg was hij de eerste 2 dagen een beetje suffig en bloeide daarna helemaal op.

Ik had precies dezelfde situatie als jou, toen ik hem kreeg zat er vanuit de fokker er een streng trostgierst in, deze heb ik de eerste 3 dagen erin laten zitten zodat hij op zijn eigen gemak aan kon wennen.

Na deze dagen heb ik hem eruit gehaald en een halve dag met rust gelaten, vervolgens mijn hand in de kooi met een klein beetje trostgierst in mijn hand, 2 dagen lang heb ik dit vaak gedaan en mijn valkje moest niks van mij weten, bereid je hier dus een beetje op voor dat het niet in 1 keer lukt.

Inmiddels, na een goede 5 weken komt hij buiten de kooi op mijn hand en binnen de kooi kan ik hem ook oppakken.

Ik merk wel dat ook de vogel zo zijn buien heeft, inmiddels wilt hij een half uur lang al met rust gelaten worden, ik had wat dingen toegevoegd aan de kooi dus moet hij weer even wat wennen.
Als hij buiten de kooi is en ik houd mijn arm voor mij, vliegt hij zo op mijn arm!

Wel heb ik sinds vandaag voor elkaar gekregen dat hij samen met mij, met veel plezier gaat douchen.

Veel plezier met je valkje, spendeer veel tijd met hem en geef vooral niet op, het is een geweldig vriendje!

P.S. Heb je een foto van de kooi? Ik ben zeer benieuwd hoe zowel de kooi als jouw valkje eruit ziet.

Gr;
Nico

jantje053

Citaat van: Nic0 op 19 januari 2012, 17:34:49
Hoi Jantje,

Je hebt inderdaad gelijk met dat hij moet wennen.
Toen ik mijn valkparkiet kreeg was hij de eerste 2 dagen een beetje suffig en bloeide daarna helemaal op.

Ik had precies dezelfde situatie als jou, toen ik hem kreeg zat er vanuit de fokker er een streng trostgierst in, deze heb ik de eerste 3 dagen erin laten zitten zodat hij op zijn eigen gemak aan kon wennen.

Na deze dagen heb ik hem eruit gehaald en een halve dag met rust gelaten, vervolgens mijn hand in de kooi met een klein beetje trostgierst in mijn hand, 2 dagen lang heb ik dit vaak gedaan en mijn valkje moest niks van mij weten, bereid je hier dus een beetje op voor dat het niet in 1 keer lukt.

Inmiddels, na een goede 5 weken komt hij buiten de kooi op mijn hand en binnen de kooi kan ik hem ook oppakken.

Ik merk wel dat ook de vogel zo zijn buien heeft, inmiddels wilt hij een half uur lang al met rust gelaten worden, ik had wat dingen toegevoegd aan de kooi dus moet hij weer even wat wennen.
Als hij buiten de kooi is en ik houd mijn arm voor mij, vliegt hij zo op mijn arm!

Wel heb ik sinds vandaag voor elkaar gekregen dat hij samen met mij, met veel plezier gaat douchen.

Veel plezier met je valkje, spendeer veel tijd met hem en geef vooral niet op, het is een geweldig vriendje!

P.S. Heb je een foto van de kooi? Ik ben zeer benieuwd hoe zowel de kooi als jouw valkje eruit ziet.

Gr;
Nico

Beste Nico,

Bedankt voor je antwoord, gelukkig zit m'n valkje sinds vandaag al op z'n stokje en is hij de kooi aan het verkennen, het is inmiddels nog maar dag 2 dat hij bij ons is.

Ik laat hem nog een week of 2 wennen aan zijn kooi, hierna  ga ik beginnen met de trosgierst en het tam maken.
Hij is inmiddels als 9 maand oud & komt van de dierenwinkel.

Foto's zal ik morgen even maken en uploaden.

Groeten Jantje

keet

Suc6 met je valkje!

ben ook wel benieuwd naar je foto :)

jantje053

Bij deze de foto's:

Hij reageert totaal niet op het trosgierst trouwens..

keet

Leuke foto's!!

Gewoon even lekker laten wennen. En lief blijven praten. Dan went hij ook aan je stem.

Zelf had ik het ook maar ik vind dat ze nu na een aantal weken wat rustiger wordt. Ook kan ik met mn eigen kuifje weer meer nadat ik de spiegeltjes eruit heb gehaald...
Is misschien ook nog een tip. Maar ik denk dat je geduld moet hebben ;)

jantje053

Citaat van: keet op 23 januari 2012, 11:09:10
Leuke foto's!!

Gewoon even lekker laten wennen. En lief blijven praten. Dan went hij ook aan je stem.

Zelf had ik het ook maar ik vind dat ze nu na een aantal weken wat rustiger wordt. Ook kan ik met mn eigen kuifje weer meer nadat ik de spiegeltjes eruit heb gehaald...
Is misschien ook nog een tip. Maar ik denk dat je geduld moet hebben ;)

Ik denk ook dat het nog ff duurt, spiegels enzo heeft ie niet.

keet

Oke! Aandacht is heel belangrijk, hoe meer aandacht hoe sneller het gaat.  :D

Bello

en wat speelgoed in de kooi, zodat hij iets voor afleiding heeft.

En geduld hebben, het diertje zit nog niet op zijn gemak.
Het is huppakee naar de dierenwinkel gebrcht, wie weet waar hij daarvoor heeft gezeten, is natuurlijk gevangen, dus paniek in het diertje. Geef het valkje maar rust, dar bereik je meer mee, zodat hij aan je kan wennen en de huiselijke bezigheden.

Veel succes!!
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel