Update ! Voeding bij het kweken vitamines en mineralen wat doet het lees hier !!

Gestart door Jeroenw, 1 januari 2012, 20:02:05

« vorige - volgende »

Jeroenw

6 PROBLEMEN BIJ DE VOEDING bij het kweken dit moet je vooral weten

6.1 Inleiding
In vorige hoofdstukken zijn belangrijke problemen besproken die aanleiding kunnen geven waarom paring van een koppel valkparkieten zal uitblijven.
In dit hoofd
Stuk wordt de voeding behandeld, want een goede voedingstoestand van de valkparkieten is van belang, wil men geen moeilijkheden krijgen met het metabolisme. Men zal erop moeten toezien dat aan alle voedselvoorwaarden voldaan wordt, om uiteindelijk gezonde jongen te krijgen. Maar dit is natuurlijk ook van belang voor het broedpaar zelf. Als het broedpaar een slecht dieet krijgt zou dit zeer nefast kunnen aflopen. Ze zullen dan niet voldoende aan hun energiebehoefte kunnen voldoen en de vernieuwing van lichaamscellen zullen niet kunnen voltrokken worden.
Zo bestaat het rantsoen van een valkparkiet uit water, zaden, mineralen, scherpe maagkiezel, groenvoer/fruit en eivoer.
Er wordt besproken welke voeding men zal moeten geven aan het broedkoppel vóór de eieren gelegd worden, dus vóór de kweek (onderhoudsdieet). Vervolgens bespreken we ook de voeding die dient gegeven te worden als de jongen eenmaal uitgekomen zijn (kweekdieet).
6.2 Nutriënten algemeen 6.2.1 Eiwitten
Eiwitten of proteïnen zijn bouwstoffen. Alvorens de eiwitten in het lichaam worden opgenomen moeten ze zich eerst splitsen in aminozuren. Deze aminozuren kunnen dan meteen door het valkparkietenlichaam worden opgenomen. Er zijn 29 soorten aminozuren bekend en hiermee kunnen heel veel eiwitten worden gegenereerd. Er zijn 10 aminozuren die vogels door het lichaam kunnen aanmaken, dit worden de essentiële aminozuren genoemd en deze moeten dan ook via de voeding verstrekt worden.
Als dit niet gebeurd dan kan er een tijdelijk tekort bestaan van één of meerdere aminozuren waarbij de vorming van lichaamseiwitten zullen stoppen. Een blijvend tekort kan de dood betekenen voor de valkparkiet. (van Kooten, 2003; van der Sijpt, 2008)
Tabel 6.1: 10 via voeding verstrekte essentiële aminozuren
Alanine
Arginine
Glycine
Histidine

Leucine

Methionine
Treonine
Tryptofaan
Valine

Lysine

6.2.2 Koolhydraten
Koolhydraten zorgen voor de energie en zijn dus de voornaamste energiebronnen van de vogel. Deze zullen in de voeding een plantaardige oorsprong kennen. Een teveel aan energie kan worden omgezet tot lichaamsvetten. De belangrijkste koolhydraten zijn in verschillende groepen te onderscheiden.

Ten eerste zijn er de monosacchariden zoals glucose en fructose. Dit zijn enkelvoudige suikers die meteen door het lichaam in het bloed kunnen worden geresorbeerd (opgenomen).
Vervolgens zijn er nog de disacchariden en de polysacchariden. Dit zijn meervoudige suikers die eerst nog een splitsing moeten ondergaan om als het ware te transformeren tot enkelvoudige suikers. Deze splitsing zal gebeuren door de enzymen amylase en maltase.
Koolhydraten bestaan ook nog uit een deel dat niet verteerd kan worden, de ruwe celstof. Deze ruwe celstof bestaat voor een deel uit lignine (verkurking). Dit lignine zal met de feces mee naar buiten komen. Men moet niet denken dat dit dan onnodig is voor het lichaam want het heeft echter nog andere functies. Zo zal lignine ervoor zorgen dat de chymus gemakkelijker door de darm zal passeren (verbeteren darmtransit), de fecesmassa vergroten en het zal verstopping en diaree voorkomen. (van Kooten, 2003)
6.2.3 Vetten
Naast koolhydraten leveren vetten ook energie aan het lichaam. Energie is onder andere nodig voor arbeid die ze moeten leveren (spierarbeid) en het op peil houden van de lichaamtemperatuur van de valkparkiet. Deze lichaamtemperatuur is 42°C. Vetten zijn opgebouwd uit vetzuren. Er zijn onverzadigde vetzuren en verzadigde vetzuren.
Meervoudige onverzadigde vetzuren zijn essentieel en moeten verschaft worden door middel van voeding. De drie belangrijkste hiervan zijn linolzuur, linoleenzuur en arachidonzuur. Gekiemde zaden bevatten deze 3 belangrijkste essentiële vetzuren. Een teveel aan vet in de voeding kan de gezondheid van de vogel schaden. Vet zal de maagsapafscheiding (Hcl en pepsinogeen ) remmen waardoor het voedsel langere tijd nodig heeft om te verteren en dus ook langer in de maag blijft. Het geeft een verzadigingsgevoel waardoor de vogel minder andere levensnoodzakelijke voedingsstoffen zal opnemen en dit kan tot verschillende tekorten leiden. Men kan dus besluiten dat men nooit een overvloed aan te vette voeding mag geven. Het meest aangewezen is dat men net genoeg vet geeft om te overleven en dus nooit meer dan nodig is. (van Kooten, 2003)
6.2.4 Mineralen
Mineralen zijn anorganische subsanties die noodzakelijk zijn voor het goed verlopen van de stofwisseling. Mineralen kunnen onderverdeeld worden in macroelementen en sporenelementen. Met sporenelementen bedoelt men dat deze in zeer kleine hoeveelheden in het lichaam aanwezig zijn en moeten worden opgenomen via de voeding. Maar hoe weinig de vogel ze ook in normale omstandigheden nodig heeft, zijn deze toch enorm belangrijk. Zonder mineralen kan de vogel niet overleven omdat ze bij verschillende processen in het lichaam noodzakelijk zijn. Ook een teveel aan sporenelementen kan schadelijk zijn. Macro elementen heeft de valkparkiet in grotere hoeveelheden nodig ten opzichte van de sporenelementen. (van Kooten 2003; Hoge gezondheidsraad, 2004)
6.2.4.1 Sporenelementen
Zoals hierboven vermeld zijn sporenelementen zeer noodzakelijk voor een goede werking van het lichaam. Men kan eruit besluiten dat indien één van deze elementen ontbreekt in het dieet van de valkparkiet dit tot zeer ernstige schade kan leiden voor zijn gezondheid.

Tabel 6.2: belangrijke Sporenelementen met functie (van der Sijpt, 2008)
6.2.4.2 Macro-elementen
Calcium
Calcium kan niet ontbreken in het dieet van een valkparkiet want het zorgt voor de goede opbouw van het beendergestel. Dit wil dus zeggen dat dit bestandsdeel van cruciaal belang is voor het skelet. Calcium geeft het skelet stevigheid en rigiditeit. Het is ook van belang dat tijdens de opgroei- en kweekperiode extra calcium aan de valkparkieten gegeven wordt voor het vormen van een goede eischaal.
Bij vogels met een hypocalcemie, dus een te weinig aan calcium, kunnen aandoeningen ontstaan zoals het ontkalken van het skelet en misvorming van het beendergestel. Een pop met hypocalcemie tijdens de kweekperiode kan aanleiding geven tot een slecht gevormde eischaal en legnood. Zoals bij het vorige hoofdstuk besproken kan legnood gevaarlijk zijn voor de pop en is het dus van belang dat er vooral tijdens de kweek extra calcium wordt aangeboden.
Maar ook buiten de kweekperiode heeft calcium een belangrijke taak in de lichaamsprocessen. Het is belangrijk voor de functie van het zenuwstelsel. ( Hoge gezondheidsraad, 2004; Versele-Lage, 2008)
Magnesium
Magnesium is belangrijk bij een groot deel van alle stofwisselingsprocessen. Ook is het van belang bij verschillende enzymatische reacties, voor de overdracht van zenuwprikkels en spiercontracties (o.a. het hart). Magnesium speelt een rol bij de eiwitsynthese en is van belang bij normale hartfuncite en in de botontwikkeling.
Dit macro element is aanwezig in chlorofyl. Chlorofyl is te vinden in het groene pigment van planten. Daarom is het van belang om valkparkieten af en toe wat groenvoer te geven. Van de magnesium in het voedsel wordt ongeveer 30 % opgenomen in het lichaam. (de hoge gezondheidsraad, 2004)
Fosfor
Fosfor komt in het lichaam voor onder de vorm van fosfaten. Ze vormen een opbouwend bestanddeel van elke levende cel. Fosfaten komen tussen in tal van biochemische processen. Daarbij komt nog dat fosfaten essentieel zijn en belangrijk als cofactor voor de omzetting van koolhydraten, eiwitten en vetten en is er dus ook een onderdeel van. Bovendien houden ze het zuur-base evenwicht in stand en bevatten erfelijk materiaal (DNA en RNA). (Hoge gezondheidsraad, 2004)
Fosfor is terug te vinden in zowel minerale, plantaardige als dierlijke vorm. Voor de valkparkiet is de fosfor uit de minerale en dierlijke vorm volledig, voor de 100%, te benutten. Fosfor van plantaardig producten kunnen slechts voor 30% worden benut. De
IJzer, Koper en Kobalt

Voor de vorming van de bloedlichaampjes.
Mangaan

Voor de opbouw van de eierschaal.

Koper
Voor de melaninevorming in de veren.
Jodium

Voor een goede werking van de schildklier.
Zwavel

Voor de opbouw van bepaalde aminozuren.

gewenste hoeveelheid fosfor dat er per kilogram voer wordt verdeeld is ongeveer 3-4 gram. (Hoge gezondheidsraad, 2004; van Kooten, 2003)
6.2.5 Vitaminen
Vitaminen zijn belangrijk en levensnoodzakelijke stoffen, die regelmatig moeten verstrekt worden via de voeding. Er bestaan twee groepen van vitaminen. De eerste groep zijn de wateroplosbare vitaminen waaronder men de vitaminen B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11(foliumzuur), B12 en vitamine C rekenen. Daarnaast is er nog een tweede groep, dit zijn de vetoplosbare vitaminen. Bij deze tweede groep rekenen we de vitaminen A, D, E, K.
Vitaminen zijn noodzakelijk voor stofwisselingsprocessen goed te laten verlopen. Ze zijn maar in kleine hoeveelheden nodig en een te veel aan vetoplosbare vitaminen kan zelfs schadelijk zijn.
Er zijn speciale vitamine preparaten te verkrijgen, die via het drinkwater kunnen verspreid worden. Toch moet men hiermee oppassen, want als men teveel toedient zouden vogels een vitamine-intoxicatie kunnen krijgen.
6.2.5.1 Vitamine A
Deze vitamine komt voor in levertraan, lever, boter, eigeel, sla, spinazie, rode bieten, tomaten, melk, wortels en over het algemeen in groene planten.
Een tekort aan vitamine A kan Oog-, huid- en veerziekten, storing der klierwerking, vooral ook de geslachtsklieren en slechte groei veroorzaken
Vitamine A is niet bestand tegen licht invloed. Daarom is het van belang als men een vogel levertraan verstrekt, dit op een zeer korte tijd te laten benutten. Daarom is het eigenlijk beter om vitamine A te verstrekken via groenvoer. (Thijsen, 2006)
6.2.5.2 Vitamine B
Voor vogels zijn er 2 soorten vitamine B van een groter belang. Vitamine B1 en B2. Vitamine B2 en B1 komt bijna altijd samen voor.
Vitamine B1 komt voor in de zaadschillen en nog meer in kiemend zaad. Ook komt het voor in wortels, sla, spinazie en eigeel. Het voorkomt zenuwstoring en draaiziekte. Deze vitamine is wel niet bestand tegen hitte.
Een tekort aan vitamine B2 kan een slechte groei en de dood van jonge vogels in het ei veroorzaken. Ook op de geslachtsontwikkeling van een dier heeft het grote invloed. Deze vitamine is wel bestand tegen hitte, maar niet tegen licht. Door verschillende zaden wat te laten kiemen, is dit een zeer doelmatige wijze om uw vogels van deze vitamine te laten profiteren. Ook voor jonge vogels is dit bij uitstek geschikt.
Vitamine B6 is goed tegen krampen en is goed voor de eiwitstofwisseling en zit in bladgroenten en gist.
Vitamine B 12 is goed voor de enzymenstofwisseling en voor de omzetting van plantaardige eiwitten in lichaamseigen eiwitten. Deze vitaminen bevinden zich in eigeel en koemelk.
(Thijsen, 2006 ; van der Sijpt, 2008)

Vitamine C
Deze vitamine wordt aangetroffen in vruchten, maar ook wel in verschillende groentesoorten: Zwarte bessen, sinaasappelen, tomaten, lever, milt, gekiemd zaad, bieten, berkenknoppen. Vitamine C is goed tegen infecties en verhoogt de weerstand. (Thijsen, 2006)
6.2.5.4 Vitamine D
Deze vitamine is van groot belang want zij voorkomt beenderzwakte en de Engelse ziekte (rachitis). Vooral bij broedvogels is vitamine D van groot belang en dit al van de vogels eieren leggen. Jongen van vitamine D-arme ouders hebben meestal bij de geboorte al rachitisverschijnselen en dit zal meestal tot de dood gaan leiden.
Vitamine D komt voor in: gist, eigeel, levertraan, boter, melk, en in sommige zaadkiemen.
Meestal hoeft vitamine D niet expliciet via de voeding verstrekt te worden. Dit doet men enkel als de valkparkiet niet genoeg zonlicht krijgt en eenzijdig eet. (Thijsen, 2006)
6.2.5.5 Vitamine E
Vitamine E is betrokken bij de werking van de geslachtsorganen en de vruchtbaarheid. Deze vitamine is nog niet heel bekend maar men weet wel dat ze voorkomt in tarwe- kiemen, sla, pinda's en een beetje in eigeel. (Thijsen, 2006)
6.2.5.6 Vitamine K
Vitamine K is goed voor de bloedstolling, vruchtbaarheid, bewaren van een gezonde darmflora. Het komt voor in Luzerne, sojabonen, Yoghurt, eigeel, vislevertraan, kelp. (van der Sijpt, 2008)
6.3 Soorten onderhoudsvoedingen 6.3.1 Algemeen
Low, M. deelt mede dat een normaal onderhoudsrantsoen (dus niet voor fokvogels) moet bestaan uit:

Jeroenw

sorry  :o beetje nou een teveel informatie maar niet onbelangrijk
Neem alle tijd om het te lezen onder het genot van een kopje koffie
Of wat anders  ;)

Jeroen

saskiaw

Erg interessant hoor   :)
Waar heb je deze informatie vandaan?

Ik wil niet kweken, maar dit ga ik vandaag of morgen wel even goed lezen. (je weet nooit te veel van dit soort dingen)

essi

woooow! ???

dat is echt een hele lap tekst ik ga het ook morgen effe lezen :)

Jaimy

heeeel veel tekst ja zeg..alsof we niks beters te doen hebben  ;) nee gein..erg informatief! Wat ik wel jammer vind, is dat de stoffen die nodig zijn wel zijn opgeschreven..zoals zwavel..jodium..aminozuren..ect..maar waar het nou inzit en wat voor voeding je nou het beste kunt geven, mis ik een beetje duidelijkheid in..ik zie nu wel in dat het dieet van een valkje veeeeel gevarieerder is dan ik dacht!  ;D

*Esther*

andre28

Ik vindt dit een zeer goede informatie.
Hier heb ik wel wat aan.

mijn vogels krijen dus voldoende vitamine binnen.

Jeroenw

Citaat van: *Esther* op  7 januari 2012, 15:35:30
Hoi Jeroen,

Wat is de bron van deze informatie?

gr Esther

Ja ik had de bron erbij moeten melden ik maak het goed

Citaat van: Jaimy op  7 januari 2012, 11:47:20
heeeel veel tekst ja zeg..alsof we niks beters te doen hebben  ;) nee gein..erg informatief! Wat ik wel jammer vind, is dat de stoffen die nodig zijn wel zijn opgeschreven..zoals zwavel..jodium..aminozuren..ect..maar waar het nou inzit en wat voor voeding je nou het beste kunt geven, mis ik een beetje duidelijkheid in..ik zie nu wel in dat het dieet van een valkje veeeeel gevarieerder is dan ik dacht!  ;D

Informatie is veel groter dit is slechts een gedeelte wat we lezen er is nog veel meer te lezen

De tabellen van de voeding is niet correct weer gegeven ik plaats het als een foto op het forum dan lukt het wel het duurt even,best wel veel werk tussen door ;D

Maar ik doe me best  ;)

Citaat van: andre28 op  7 januari 2012, 21:03:39
Ik vindt dit een zeer goede informatie.
Hier heb ik wel wat aan.

mijn vogels krijen dus voldoende vitamine binnen.

Dat is beetje jammer als je een stukje te lezen krijg er werd ook uit gelegd dat vitamine druppels ook een functie hebben

Jeroenw