11 mei 2025, 01:45:00

Irritante geluiden

Gestart door Energy, 16 januari 2012, 15:43:29

« vorige - volgende »

Energy

Hallo, mijn valkparkietje Gijssie maakt dagelijks ( als het buiten licht is ) vreselijke geluiden. Echt krijsen en gillen. Hij is overdag alleen en dat vind ik ook zielig maar een 2e is voor mij teveel en misschien voor hem wel goed. maar hoe kan ik hem toch tevreden houden als hij alleen is? Als ik 18:30 thuiskom dan laat ie even van zich horen en dan wordt ie wel rustig maar als er teveel herrie in huis is wat ik zoveel mogelijk wik beperken dan gaat ie erg tekeer. Ik doe dan de kooi open en vliegt ie naar me toe. Het enige wat ie dan doet is op me schouder zitten en vliegt af en toe door de kamer. s Avonds is ie wel leuk, dan komt ie bij me zitten of op de rugleuning van mijn bank. Ik weet niet wat ik moet doen. Als ik s middags thuis ben erger ik me heel erg aan hem, al weet ik dat ie er niks aan kan doen en dat ik hem moet entertainen maar ik weet niet hoe. Hij heeft wel een deuntje geleerd van mij en mijn moeder en dat is wel leuk. Hij is wel graag bij me en plukt dan aan me. Moet ik een 2e nemen? Hij is 10 maanden oud. Kan iemand mij helpen? PS: moet ik hem kortwieken?

Tamireya

Je valkje vraagt duidelijk naar aandacht.

Aangezien hij de hele dag alleen is zou ik hem een valkenvriendje geven.

Valkparkieten leven graag in een groep daarom is het aan te raden om er minimaal twee te houden.

Als dit helemaal geen optie is dan zou ik ervoor kiezen om het valkje te herplaatsen, op den duur zal het (zo schat ik het in) alleen maar erger worden.

En, waarom kortwieken? Dit is voor dit valkje geen optie en heeft geen invloed om het "probleem" op te lossen.

carco

Ik ben het helemaal met bovenstaand antwoord eens ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

saskiaw

En ik ben het met de 2 antwoorden boven mij eens.
Tenzij je erg veel thuis bent (en dan als je thuis bent ook genoeg met je valkje bezig) vind ik niet dat je maar 1 valkje moet nemen... Het zijn groepsdieren die in het wild nog geen half uurtje in hun hele leven alleen zouden zijn. Dus dan is elke dag tot half 7 erg lang.

Ook moet je er zelf ook nog plezier van hebben natuurlijk  ;)

Kortwieken doet niks met stembanden of eenzaamheid.

Veel succes!

Energy

Ik weet dat als ik wil kortwieken dat het niks verandert met zijn gedrag qua geluiden. Dat was een aparte vraag. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had al een vermoeden er 1 bij te nemen. Ik heb deze valk van mijn ouders gekregen en zeiden dat ik er veel aan moest werken maar die tijd heb ik echt niet. Hem wegdoen wil ik niet. Zij hebben ook een valkje, kan eventueel onderhandelen deze erbij te nemen. Ze kenne elkaar al. Moet het per see een valkje zijn als ik een 2e wil? Ik vind dit heel lastig. Gisteren was hij wel weer lief en heb de hele middag ( 2x in de week s middags thuis ) en avond met hem gespeeld. Ik hoorde ook van een kenner dat ik er pas 1 bij mag nemen als mijn eigen valkje 1 jaar tot 1.5 jaar oud is.

saskiaw

Over kortwieken zijn de meningen verdeeld.. ikzelf ben er in de meeste gevallen tegen, dus ik raad het jou nu ook niet aan.

Als het met het valkje van je ouders goed gaat (geen ruzies) zou ik voor dit valkje gaan als ik jou was, dan weet je zeker dat het goed gaat.

Ik heb nog nooit maar 1 vogel tegelijk gehad, dus ik heb geen ervaring met hoelang je zou moeten wachten. zelf heb ik weinig hinder ondervonden van het tam maken met een andere valk er al bij. je zal misschien wel wat meer geduld moeten hebben. 

Het is inderdaad puzzelen hoe je dit het beste kan oplossen..

carco

Het is onzin te wachten tot je valkje een bepaalde leeftijd zou hebben. Geen idee waar dit op gebaseerd wordt?

Ook zou ik niet voor een andere vogelsoort gaan, dit lost totaal niets op omdat ze elkaar niet zullen begrijpen.

Als je ouders hun valkje af willen staan zou ik die er zeker bijzetten: het maakt dan niet uit of ze evt. van hetzelfde geslacht zouden zijn.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

saskiaw

Oh ik vergaat het net te zeggen, maar ik vind ook dat je voor een valkje moet gaan en niet een andere soort.

En als een van de valkjes tammer is dan de anders kan dit zelfs helpen met het tam maken.
Ik maak nu een valkje van 5 jaar oud tam... Dit lukt omdat ze wil doen en eten wat mijn andere erg tamme valkje doet en eet, en dus komt ze zo ook bij mij terecht.  ;D

Energy

Dus het maakt niet uit hoe oud ze zijn? De valk van mijn ouders is nu 1.5 jaar geloof ik. En ze kunnen in 1 kooi? Want de plek heb ik nu niet ( tenzij ik moet gaan verbouwen ). Ja, kortwieken ja of nee, dat weet ik ook nog niet. Ene kant wel voorstander van en andere kant weer niet. Hij vliegt erg goed en snel! Jullie allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga het thuisfront op de hoogte stellen. ( woon niet samen maar als we gaan samenwonen dan moeten de beide valkjes uiteindelijk ook mee.

Tamireya

De leeftijd maakt niet zo heel veel uit, zolang ze goed met elkaar overweg kunnen. Afhankelijk van de maat van de kooi kan je ze gerust samen in eentje houden.

Citaat van: Energy op 16 januari 2012, 15:43:29Hij is overdag alleen en dat vind ik ook zielig maar een 2e is voor mij teveel en misschien voor hem wel goed.

CitaatIk heb deze valk van mijn ouders gekregen en zeiden dat ik er veel aan moest werken maar die tijd heb ik echt niet

Zoals ik het lees zou ik kijken dat jou valkje bij je ouders terecht kan en daar samen kan leven met de andere.

Je vind een tweede valkje te veel, werken aan 1 valkje kan je niet omdat je de tijd niet hebt.
Ik bedoel het niet verkeerd maar ga eens goed er over nadenken of je bereid bent nog een valkje in huis op te nemen want ook met een tweede in huis zal je aan het diertje moeten "werken" zodat je straks niet twee verwilderde vogels in huis hebt.

Waarom kortwieken ? Als je valkje tam is, niet tegen alles aan vliegt en gewoon goed vliegt zie ik daar geen reden voor.
Je beroofd het valkje alleen de vrijheid om zijn energie kwijt te raken.