Zijn deze kamerplanten giftig voor valkjes?

Gestart door Sanna, 15 juli 2003, 01:24:31

« vorige - volgende »

Sanna

15 juli 2003, 01:24:31 Last Edit: 15 juli 2003, 01:35:51 by Angelique
Hallo iedereen!

Ik besef dat ik wat aan de late kant ben met mijn vraag, maar ja, gedane zaken nemen geen keer, hè?

Morgen ga ik mijn eerste valkje ophalen. Hij is dan precies 5 weekjes oud en gaat Pepper heten. Hier zien jullie een foto van hem/haar van vorige week zondag  :P

Lief hè? En nog zo hulpeloos  ::) Maar volgens de kweker is-ie al weer flink gegroeid. Ben zo benieuwd wanneer ik hem morgen zie!!!

Anyway, ik was de huiskamer nog eens aan het rondgaan, en er zijn toch nog een aantal kamerplanten waarvan ik niet zeker ben. Wie o wie kan mijn helpen?? Het gaat om de volgende planten:

kaaps viooltje
kalanchoë
kamerpalm (chamaedorea)
fittonia
yucca
dracaena

Wie ze allemaal weet maakt mij bijzonder gelukkig  :-*

Groetjes van Peppers mama!
Sanna

smile_emerald

Als ze niet op het lijstje 'Planten' staan, zou ik er van uit gaan dat die planten niet giftig zijn. Maar de planten waar je echt over twijfelt, zou ik eerst even op internet opzoeken en de giftige daarvan zou ik dan een andere plek geven. Maar dan nog, ik ga er niet van uit dat je valkje meteen de eerste dag uit de kooi gaat...

Groetjes Esmeralda.

Kolkkie

Hoi Pepper,

Als een plant niet op de lijst staat, zou ik jouw valkje er NIET zomaar aan laten knagen. De lijst is niet volledig, dus ik zou er niet zomaar van uitgaan dat ze niet giftig zijn.

Ik zeg altijd:

Niet weten, is niet laten eten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Ellen

15 juli 2003, 12:56:38 #3 Last Edit: 15 juli 2003, 12:57:29 by Ellen
Hallo Sanna,

Allereerst..........wat een lief valkje is je Pepper.
Hij/zij doet zijn naam op dit moment wel eer aan hoor.. :)

Voor de planten moet je eens op de linkerbalk op deze
site kijken. Daar staan toch aardig wat soorten vermeld.
En net wat esmeralda zegt " voorlopig zie ik Pepper nog niet
van een plant knagen...... :) Zo klein nog. Dus geen paniek.

Heel veel sucses en plezier met pepper.

Sanna

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik heb Peppertje net opgehaald (wat is-ie nog klein....). Alvast wat foto's:

Ik zal maar binnenkort een dagboek starten, want ik voel aan m'n water dat ik nog veeeeeeeeeel meer foto's ga schieten  ::)

Maar goed, ik dwaal af. Om even op de planten terug te komen; Pepper gaat voorlopig nog nergens heen, want hij kan net op z'n pootjes staan  :P. Maar ik had gehoopt dat iemand het in ieder geval van een paar plantennamen wist. Ik was in ieder geval van plan alles wat ik niet kan achterhalen zowiezo uit de huiskamer te verbannen (sorry mams ;) ). Ik heb ook al in de lijst hiernaast gekeken hoor, maar daar stonden deze niet bij. Nou ja, misschien dat iemand anders het nog weet.

Groetjes en een  :-* van Pepper!

Sanna

Ellen

Vast wel hoor.
Tegen de tijd dat pepper uit de kooi mag, ben jij al een
heel stuk op de hoogte van wat "wel" en "niet" kan.
Wat een vreselijk lief valkje als je hem zo ziet zitten in
zijn veilige plekje.

Ik denk dat je hier nog wel reakties krijgt op de vraag
over je planten.
En net wat Mariska zegt: " mocht je het niet weten, niet
laten eten".

Tot horens en groetjes Ellen.

Rene

Hoi Sanna,

Een maandje geleden heb ik in het hoofdstuk voeding dit berichtje geplaatst met daarin verwijzing naar een databank van de Universiteit van Zürich over giftige en niet-giftige planten.

De uitslag voor de planten die je noemde:

kamerpalm (chamaedorea), fittonia, yucca en dracaena: ongevaarlijk, vermoedelijk niet giftig

kaaps viooltje (saint paulia):ongevaarlijk, zwak giftig (injectie van plant extract leidde bij muizen tot de dood)

kalanchoë:varierend, van niet tot wel giftig.

vermoedelijk niet giftig betekent dat de onderzoekers in de boeken niets hebben gevonden dat wijst op aanwezigheid van giftige stoffen. ongevaarlijk, zwak giftig betekent dat er gifstoffen zijn gevonden maar in de boeken geen gevallen van vergiftiging bij dieren beschreven zijn.

Als ik jou was zou ik de Kalanchoe zeker verbannen naar een andere kamer zodat Pepper nooit in de verleiding komt het snaveltje in die dikke  sappige bladeren te zetten. Hij hoeft er niet per se aan dood te gaan, maar kan er ook flink ziek van worden; dat risico wil je vast niet lopen.

Tenzij ergens expliciet staat dat een plant eetbaar is, zou ik voor andere planten die als 'ongevaarlijk' geclassificeerd staan ook een voorzichtige houding aanraden: een enkel incidenteel hapje zal geen kwaad kunnen, maar met regelmatig meerdere hapjes kan het een andere zaak worden.

Mijn valkje moet ik ook goed in de gaten houden als hij los rondvliegt. De laatste tijd is het iets minder, maar in het verleden is ie ook al een paar keer op zo'n kaaps viool gesprongen. Voordat ie echt aan het schransen sloeg plukte ik hem er dan snel vanaf; hij protesteerde amper, wist waarschijnlijk donders goed dat ie fout zat :D

Groetjes,

-- Rene