5 mei 2025, 18:32:01

Ineens agressief gedrag

Gestart door Sonja, 1 juli 2003, 00:38:21

« vorige - volgende »

Sonja

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie mij (snel) kunnen helpen.
Zoals jullie weten, heb ik twee valkjes, Loetje en Obi.
Tot op heden ging alles eigenlijk erg goed met hen allebei, maar sinds een paar dagen vertoont Loetje ineens agressief gedrag.
Als ik de etensbakjes in de kooi hang, probeert hij mij te bijten (incl. blazen!) en ook als hij rond vliegt hapt hij regelmatig venijning in mijn handen. Ik jaag hem dan weg (accepteer het gedrag dus echt niet) maar hij komt toch steeds weer terug. Hij wil echt heel graag bij me zitten (vooral als ik aan het lezen ben, dan "leest" hij me voor uit het boek), maar zodra ik mijn hand beweeg is het "hap"!!
Hij bijt echt heel venijning, is echt gemeen bedoeld (dus geen speelgedrag of wat dan ook) en doet ook echt zeer (1 keer bloedde het daarna ook).

Heeft iemand enig idee hoe het zou kunnen komen, en belangrijker: hoe kan ik het hem weer afleren?
Alle suggesties zijn welkom, want dit vind ik echt niet leuk meer!

Groetjes
Sonja

p.s. Loetje lijkt verder wel vrij "normaal", hij kletst en zingt als nooit tevoren  :D hij lijkt goed te eten en te drinken.
Wel gilt hij de laatste tijd iets meer als hij in de huiskamer rondlopen en de vogels gewoon in hun kooi zitten. Het lijkt wel alsof hij extra veel aandacht wil.

Valerkiet

als jij ongepast gedrag doet moet je hem heel streng "foei" of "nee" zeggen en als hij het nog eens doet schud je een beetje met zijn bek.

Barbara

Hoi Sonja,

ik heb een jong valkje dat waarschijnlijk een man is en dit gedrag ook probeert te vertonen, gelukkig nog niet tot bloedens toe, maar al wel redelijk aggressief. Is jouw valkje ook in zijn pubertijd of is ie al volwassen?

Wat ik doe is even tegen zijn 'gezichtje' blazen om de aandacht te trekken zodat het meteen stopt, op mijn stem reageert ie namelijk niet direct en dan krijg ik dus nog een paar pikjes voordat ie stopt  :o. Als ik dan zijn aandacht heb spreek ik hem alsnog toe en vaak buigt ie dan zijn kopje om te worden geaaid, wat ik dan ook doe als beloning voor t stoppen (ik hoop dat ie dat dus niet ziet als beloning voor t pikken  ::)). Dit lijkt te helpen, zodra ik blaas houdt ie echt op en doet weer gewoon en stapt vaak uit zichzelf op mijn hand (als dat de bedoeling was). Dan kroel ik hem zeker natuurlijk! Hij verdedigt ook zijn kooi met pikken (gelukkig blaast ie niet), maar dat negeer ik en indien nodig doe ik hetzelfde als hierboven. Soms 'gooi' ik hem ook 'weg' (zodat ie van mijn hand moet vliegen), als ik hem echt even zat ben, maar ja, dan komt ie net zo hard weer terug... :D Ziet ie als een spelletje denk ik.... ::)

moonwitch (diana)

hoi sonja

IK heb ook zo'n mannnetje, die best wel venijnig kan pikken naar je hand. Maar wat ik denk dat het is, is dat hij momenteel heel erg teratorium gericht is. Zijn kooi is van hem en daar mag niemand anders bij komen. s'Avonds zit hij ook wel eens in een hoek van zijn kooi met zijn staart omhoog op de bodem te pikken. En overdag zit hij het liefst onder de kast in een hoekje. Het lijkt soms ook op nesteldrang, maar ik heb helaas geen popje nog voor hem. Verder fluit en doet hij als altijd en laat zich ook lekker kroelen.
groetjes diana B
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Annemieke

Hallo allemaal.

Nog even een aanvulling op de eerdere reacties.

Ook wij hebben een valkje waarvan we dachten dat het een mannetje was.
En ook 'hij' ging blazen, bijten, kooi verdedigen en met z'n staart omhoog zitten in de kooi.
Bijten was regelmatig tot bloedens toe en zeer venijnig.

De reden van zijn gedrag was dat het een pop was!
Zij (!!!!) heeft inmiddels 5 eitjes gelegd en nog steeds mogen we de kooi niet in, maar buiten de kooi is ze gelukkig regelmatig weer haarzelf van voor de tijd van het bijten en zo.

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Barbara

Mijn moeder heeft een pop die zich ook als een man gedroeg; erg nieuwsgierig en luidruchtig, tot ze eitjes ging leggen inderdaad.... nu is ze helaas nog steeds venijnig en het wordt steeds erger...  :-[

Mijn Dimi begint Croky nu wel vaker te kroelen, zou Croky toch een pop zijn? ik weet dat ook valkjes van hetzelfde geslacht elkaar kroelen, maar als Croky een macho man is, kan ik het me toch niet echt voorstellen dat ie dat zou toe laten... maar hij doet toch echt vaak macho, roffelen met zijn snavel en heel veel fluiten, zoals nu :) Ach, we zien het wel, na zijn/haar eerste rui wordt het hopelijk duidelijk, Croky is gepareld en heeft van de week veel veertjes verloren en ook 2 staartveren, dus ik hoef niet zo heel lang meer gedukd te hebben :)

Speedy

Beetje late reactie, maar ik zou hem steeds wegjagen dan en alleen als ie lief is hem belonen met iets lekkers.
En hem toch proberen op de snavel te tikken en heel hard en boos "nee" of  "foei" roepen.
Een valkparkiet zal ook wel weten, of ie stout is lijkt mij hoor...weet niet hoe de anderen hier over denken?

Groetjes,
Trudie.

Pucky

Hallo,

Ik heb dat ook met mijn valkje. Hij wil wel bij mijn man zitten en ik moet dan bij hem uit de buurt blijven. Als mijn man er niet is dan wil die wel bij mij zitten. Zodra hij het zat is dan gaat ie bijten. Ik heb dat ook wel een geprobeerd met blazen in zijn gezicht weet je wat ie dan doet hij valt je gezicht dan aan. Of springt op je schouder en gaat bijten in je oren. Dat andere wat ook wel eens heb geprobeerd is het wiebelen aan zijn snavel en zeggen dat dat niet mag. Nou hij komt dan wel los en hij grijpt dan echt.

Wat ik nou doe als ie agressief is meteen in de kooi en laat hem daar een tijdje in zitten. Na een tijdje probeer ik met mijn hand er in te gaan. Als ie nog agressief is dan laat ik hem gewoon zitten. Het is nou eenmaal met deze tijd dat ze absoluut niet makkelijk zijn. Weet je wat krom is als onze vogel zeg maar gesext heeft is ie ontzettend lief. Half uur later is het zelfde weer aan de hand.

Groetjes,
Hester

P.S. Ik denk na het broedseisoen gaat het wel weer over.